لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


نقرس اگر به صورت صحيح مراقبت شود، آسيب زيادي نمي‌رساند و قابل بهبود است.

نقرس چيست؟

 

نقرس نوعی بیماری التهابی درمفاصل می‌باشد که به دلیل افزایش سطح اسید اوریک در خون اتفاق می‌ا‌فتد. اسید اوریک به صورت کریستال در بافت های بدن و به خصوص مفاصل (به ويژه مفاصل پایین بدن و مفاصل پا و انگشت شست) رسوب می‌کند و موجب بیماری نقرس می‌شود.

اسيد اوريک  اگر در کلیه رسوب کند منجر به سنگ کلیه می‌شود.

در صورت درمان صحيح، نقرس منجر به آسیب زیادی نمی‌شود و مي­‌توان آن را بهبود بخشيد. اگر چه بیماری نقرس قابل برگشت است به این صورت که پس از چند ماه یا چند سال ممکن است دوباره مفاصل فرد را درگير کند.

میزان ابتلا به بیماری نقرس در آقایان در سنین بالا و همچنین افرادي که استرس بيشتري دارند، بیشتر است.

 

علائم نقرس

 

شايع‌­ترین علامت نقرس، درد شدید مفاصل (معمولا انگشت شست پا) می‌باشد. این درد عمدتا شب­‌ها بروز مي­‌کند که حمله ی نقرس گفته می‌شود.

نقرس علائمی دیگر هم دارد مانند:

  • ملتهب ، قرمز و گرم شدن پوست در ناحیه ی مفصل آسیب دیده
  •  ناحیه­ ی مفصل برآمده و متورم می‌شود.
  •  مفصل آسیب دیده به لمس حساس است به صورتی که کوچک‌ترین برخوردی با آن موجب درد شدید می‌شود.
  •  با شدت گرفتن بیماری نقرس ممکن است چند مفصل ديگر نيز درگیر شوند که این موجب احساس درد در این مفاصل می‌شود.
  •  ایجاد یک گره سفت در زیر پوست در اثر جمع شدن اسید اوریک که به اصطلاح توفی (Tophi) گفته می‌شود. بروز توفی نشان دهنده­‌ی این است که سطح اسید اوریک بدن براي مدت زمان زيادي، بالا بوده است.
  • بروز سنگ کلیه در اثر رسوب اسید اوریک یکی دیگر از علائم بروز نقرس است.

 

دلائل بروز نقرس

 

بیماری نقرس به دلیل افزایش سطح اسید اوریک خون اتفاق میافتد.

اسید اوریک یکی از فرآورده‌های طبیعی ناشی از متابولیسم اسید آمینه­‌ها در بدن است. اسید آمینه­‌ها واحدهای سازنده­ی پروتیئن‌ها هستند. پروتیئن­ها از راه تغذیه مصرف می‌شوند، به همین دلیل سلامت تغذیه براي بیماران مبتلا به نقرس بسیار مهم است.

عوامل متعددی در افزایش سطح اسید اوریک خون (هایپراوریسمی) تاثیر دارند از جمله اضافه وزن و بیماري­‌هاي کلیه (به دليل دفع اسید اوریک که از طریق کلیه­‌ها است، آسیب کلیه منجر به تجمع اسید اوریک در خون می‌­شود).

مصرف داروهایی که سطح اسید اوریک بدن را تغیر می­‌دهند مانند داروهای ضد فشارخون،  در افزایش سطح اسید اوریک بدن مؤثر هستند.

افراد داراي اضافه وزن، درصورت تمایل به کاهش وزن خود باید اینکار را به آرامی انجام دهند. تغیر وزن سریع منجر به افزایش سطح اسید اوریک خون می‌شود و خطر ابتلا به نقرس را افزایش می‌دهد.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

 

در صورت مشاهده‌­ی هر کدام از علائم نقرس باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد. معمولا پزشک پس از نمونه بردای از مایعات مفاصل و مشاهده­‌ی آن زیر میکروسکوپ در صورت مشاهده‌ی کریستال‌­های اسید اوریک تشخیص بیماری نقرس را می‌دهد.

 

درمان نقرس

 

درمان نقرس بیشتر دارويي است. داروهایی که تجويز مي‌­شوند، يا براي کنترل حملات نقرس و کاهش درد و التهاب هستند و يا براي کاهش ميزان اسيد اوريک خون.

به طور کلي مصرف آب فراوان، موجب کاهش اسيد اوريک بدن مي­‌شود و مي‌­تواند به بهبود نقرس کمک کند. (مگر آنکه بر اساس شرايط خاصي از بيمار، پزشک وي را از اين کار منع کند).

 

تغذيه مناسب جهت بهبود و کنترل نقرس

 

  • از رژیم­های غذايي حاوی مواد پروتیئنی کمتر استفاده کنید. بخصوص غذاهاي دریایی، گوشت، تخمه آفتابگردان و نيز سبزیجاتی مانند اسفناج، زردچوبه، قارچ و گل کلم. همچنين از نوشیدنی­های شیرین، تنقلات، مواد لبنی پر چرب و یا خوردن بیش از دو وعده مواد لبنی در روز پرهيز شود.

  • نوشیدن مایعات. مايعات به خصوص آب به اندازه‌­ی کافی و ديگر نوشیدنی‌های کم کالری، با دفع اسید اوریک از بدن، به بهبود نقرس کمک مي‌­کنند.

  • ميوه گیلاس. اثر زيادي در کاهش سطح اسید اوریک خون دارد.

  • مواد غذایی حاوی ویتامین ث.مانند مرکبات، با اینکهظاهري اسيدي دارند ولي تاثير زیادی در کاهش اسيد اوريک خون داشته و سلامت بدن را افزایش مي‌­دهند.

  • پرهیز از مصرف مشروبات الکلي. بيمار مبتلا به نقرس، بايد از مصرف الکل و دخانيات به شدت پرهيز کند.

 

اثر ورزش بر نقرس

 

فعالیت بدنی می‌تواند از بروز حملات نقرس جلوگیری کند. مهمترین تاثیر ورزش بر بیماری نقرس، جلوگيري از اضافه وزن است. اضافه وزن یکی از عوامل ابتلا به نقرس و افزایش سطح اسید اوریک خون است.

البته بايد توجه کنیم که فرد مبتلا به نقرس نباید تا درمان التهاب هر مفصل، ورزشي که آن مفصل را درگير کند، انجام دهد. چرا که فشار زیادی به مفصل وارد مي‌­شود.

براي زمان و چگونگي انجام ورزش، بهتر است بيمار با پزشک خود مشورت کند.

و در آخر اينکه استراحت کافی و 8 ساعت خواب منظم شبانه، کمک زيادي به بهبود نقرس مي‌­کند.

 

هميشه شاد و سلامت باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/07/11-17:24

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 7 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - آیا نقرس خطرناک است