لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


راه قطعي براي جلوگيري از آب مرواريد وجود ندارد ولي درمان قطعي آن با جراحي است.

آب مرواريد چيست؟

 

آب مروارید وضعیتی است که در آن عدسی چشم فرد که در حالت طبیعی شفاف است، کدر شده و بینایی فرد دچار مشکل مي­‌شود. وظیفه عدسی در چشم ایجاد وضوح مناسب برای دیدن اشیا در فواصل مختلف است. فردي که به آب مرواريد مبتلا شده است، مناظر را مبهم مي­‌بيند، به گونه‌­اي که گويا از پشت شیشه بخار گرفته در حال نگاه کردن است.

در مراحل اوليه آب مرواريد، تاری دید به گونه­ای است که با افزایش نور محیط یا استفاده از عینک طبی این مشکل برطرف می­‌شود. اما در مراحل پیشرفته تنها روش درمانی آب مروارید، عمل جراحی است که یک روش ایمن و موثر به شمار می‌­رود.

شخص مبتلا به آب مروارید ممکن است در فعالیت­‌های روزمره مانند خواندن روزنامه، رانندگی یا حتی دیدن حالات صورت دیگران مانند لبخند یا اخم دچار مشکل شود.

آب مروارید عامل اصلی کاهش بینایی در افراد بالای 40 سال محسوب می­‌شود و پیشرفت آن به صورت تدریجی است.

 

نشانه‌هاي آب مروارید

 

ابتدایی ­ترین علامت این بیماری تاری دید مختصر است که در نور کم یا تاریکی می‌تواند آزار دهنده باشد. این تاری ديد مختصر با افزایش نور محیط یا استفاده از عینک می‌­تواند برطرف شود. به تدریج که بیماری شدت می­‌گیرد علائم دیگری نیز اضافه می­‌شوند. این علایم عبارتند از:

  • تاری دید خصوصا در شب
  • حساسیت به نور
  • دیدن هاله­‌ای در اطراف نورها و اجسام
  • احساس نیاز مداوم برای تغییر شماره عینک یا لنزهای چشمی
  • فرد مبتلا، رنگ‌ها را بيشتر به صورت زردگونه مي‌بيند
  • در چشم دچار آب مروارید دوبینی هم ممکن است اتفاق بیفتد

 

چه زمانی باید به دکتر مراجعه کنیم؟

 

هرگونه تغییر در بینایی خصوصا در سنین بالا می‌­تواند علامت هشدار دهنده این بیماری باشد. این تغییرات شامل هرگونه ضعف و تاری دید، دردهای چشمی که ناگهانی بروز می­‌کنند، دیدن نورهای چشمک زن یا هاله در اطراف لامپ‌­ها، دوبینی و علایم مشابه مي‌­باشد.

در صورت بروز هرکدام از این مشکلات مخصوصا در افراد بالای چهل سال بهتر است هرچه سریعتر به پزشک مراجعه شود.

 

دلایل ابتلا به آب مروارید

 

علت اصلی ابتلا به آب مروارید کاهش شفافیت یا کدورت عدسی چشم است. عدسی چشمی ساختاری پروتئینی دارد که ممکن است به دلایلی دچار کدورت شده و روی دید فرد اثر بگذارد.

افزایش سن، هرگونه آسیب یا ضربه به چشم، مواجهه زیاد با نور خورشید و اشعه فرابنفش، دیابت، فشار خون بالا و مصرف سیگار همه از عوامل بالقوه ايجاد آب مروارید به حساب می­آیند.

 

درمان آب مروارید

 

هنگامی که علایم اولیه بیماری بروز می­‌کند فرد مبتلا سعی می­‌کند با افزایش شماره عینک خود یا افزایش نور محیط حین فعالیت، نقص ایجاد شده در بینایی خود را جبران کند. اما زمانی که این روش­‌ها کارساز نباشند، پزشک، دستور به عمل جراحي خواهد داد.

 

جراحی آب مروارید

 

روش جراحی معمول برای این بیماری یک روش کم خطر و سریع به نام فیکوامولسیفیکاسیون است. در اين روش، جراح یک برش کوچک در کنار قرنیه ایجاد می­‌کند. سپس با یک پروب اولتراسوند وارد فضای قرارگیری عدسی شده و عدسی کدر شده را می‌تراشد و بقایای ان را نیز از طریق مکش همان پروب خارج می­‌کند.

در مرحله بعد برای بهبود وضعیت بینایی پس از عمل، جراح یک عدسی مصنوعی را جایگزین قسمت خارج شده می­‌کند.

 

پیشگیری از آب مروارید

 

تاکنون راه حل قطعی جهت پیشگیری از این بیماری ارائه نشده است. با اين حال پزشکان اعتقاد دارند برخی رفتارها و عادات زندگی می‌­توانند در این زمینه موثر واقع شوند.

  • محافظت از چشم­‌ها در برابر اشعه فرابنفش. برای این کار می‌­توان از یک عینک مناسب و استاندارد که توسط پزشک تجویز می‌­شود استفاده نمود.
  • کنترل بیماری‌­ها و صدماتی که به چشم آسیب می­‌زنند. افرادی که مبتلا به دیابت هستند باید بطور منظم قند خون خود را کنترل کرده و سطح آن را در میزان عادی خود حفظ کنند.
  • داشتن یک روش زندگی سالم که شامل مصرف بیشتر میوه‌ و سبزیجات و داشتن فعالیت منظم و روزانه است می­‌تواند در حفظ سلامت چشم­‌ها مفید باشد. سبزیجات حاوی موادی به نام آنتی اکسیدان هستند که می‌توانند در جلوگیری از آسيب چشم­‌ها موثر واقع شوند.
  • مصرف الکل و سیگار برای چشم­‌ها نيز مضر بوده و می‌­تواند بر رشد بیماری‌­های چشمی تاثیر گذار باشد.
  • معاینه دوره­اي چشم‌­ها خصوصا در سنین بالاتر می‌­تواند در تشخیص زود هنگام آب مروارید و درمان آن موثر باشد.

 

 

هميشه شاد و سلامت باشيد. پونه­‌سا

 




آخرین بروزرسانی در 1398/07/11-17:16

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 5 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - علت آب مروارید چشم و درمان آن