لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


کبد چرب عمدتا با اصلاح سبک زندگي، قابل درمان خواهد بود.

منظور از کبد چرب، تجمع چربي در سلول‌­هاي کبد مي‌باشد به طوري که بيشتر از 5 درصد از حجم کبد را چربي گرفته باشد. دو نوع کبد چرب وجود دارد: کبد الکلي و کبد چرب غير الکلي. آمار مبتلايان به کبد چرب در يک جامعه صنعتي حدود 20 درصد جمعيت مي‌باشد که عمده آن‌ها از مردان هستند.

صرف تجمع چربي در کبد، به عنوان يک آسيب در کبد محسوب نمي‌شود اما در صورت عدم درمان و ادامه تجمع چربي ممکن است موجب مشکلات خطرناکي از جمله سيروز کبدي و يا حتي از کارافتادن کبد شود.

کبد چرب اگر موجب مشکلات جدي براي کبد نشده باشد و به موقع تشخيص داده شود، با اصلاح سبک زندگي، قابل درمان خواهد بود.

 

نشانه هاي کبد چرب

 

متاسفانه کبد چرب در اکثر مبتلايان علامت خاصي ندارد. گرچه برخي از مبتلايان به کبد چرب ممکن است احساس خستگي و بي حالي بي مورد داشته باشند. در موارد کمتر ديده شده، ممکن است فردي به علت ابتلا به کبد چرب دچار کاهش وزن شود و يا دردي را در بالاي شکم احساس کند. برخي از کودکان مبتلا، ممکن است در نواحي گردن و پايين بازوها، کبودي يا رنگ پريدگي در پوست داشته باشند.

راه ساده براي تشخيص کبد چرب، آزمايش خون مي‌‌باشد که در صورت ضرورت ممکن است پزشک دستور به انجام سونوگرافي از شکم بيمار بدهد.

 

دلايل ايجاد کبد چرب چيست؟

 

اصلي‌ترين دليل کبد چرب رژيم غذايي ناسالم مي‌باشد. در کنار آن چاقي، چربي خون بالا، ديابت و مصرف الکل از دلايل عمده کبد چرب هستند. از ديگر عوامل مي‌توان به کاهش وزن سريع، اختلالات متابوليک مادرزادي در بدن، سوء تغذيه و مصرف بيش از حد برخي داروها مانند داروهاي مسکن، اشاره کرد.

 

پيشگيري و درمان کبد چرب

 

دارو يا درمان پيچيده‌اي براي کبد چرب لازم نيست. درمان کبد چرب بايد به صورت فعالانه صورت بگيرد و صرفا با مصرف يک دارو يا غذاي خاص حاصل نمي‌شود. در واقع در مورد کبد چرب، راهکار پيشگيري و درمان يکسان است. با رعايت نکاتي که براي درمان کبد چرب گفته مي‌شود، در طول زندگي مي‌توان از بروز کبد چرب پيشگيري کرد.

جهت پيشگيري از چربي کبد، در درجه اول بايد رژيم غذايي اصلاح شود. مصرف سبزيجات، ميوه و دانه‌هاي روغني بايد جايگزين غذاهاي چرب و مضر شوند. راهکار حياتي دوم، در صورتي که اضافه وزن داريد، کاهش وزن مي‌باشد. وزن متناسب در کنار ورزش منظم، کبد شما را سالم نگاه مي‌دارد.

هر چه مصرف الکل، شکر و ديگر قندهاي مصنوعي و چربي‌هاي اشباع، کمتر باشد ريسک ابتلا به کبد چرب پايين‌تر است. در آخر جايگزيني گوشت قرمز با گوشت‌هاي سفيد (مرغ و ماهي) به بهبود کبد چرب کمک مي‌کند.

 

براي درمان کبد چرب چه بخوريم و چه نخوريم؟

 

بزرگي مي‌گفت "شما همان چيزي هستيد که مي‌خوريد". اين جمله بالاخص در مورد کبد انسان‌ها صادق است. بهترين دوست کبد ما، تغذيه سالم است. در ادامه به برخي توصيه‌هاي غذايي موثر در بهبود کبد چرب مي‌پردازيم.

  • حجم هر وعده غذايي را کاهش داده و در عوض تعداد وعده‌ها را بيشتر کنيد. اين وعده‌ها مي‌تواند شامل سه وعده اصلي و دو ميان وعده سبک باشد. افرادي که ديابت دارند نيز بهتر است قبل از خواب يک وعده سبک داشته باشند تا در طول خواب، قند آنها افت نکند.

  • حداقل سه روز در هفته وعده غذايي پر از سبزيجات داشته باشيد. هر چه بيشتر بهتر.
  • آب کافي بنوشيد. 8 تا 10 ليوان آب براي کبد و ديگر اعضاي بدن ضروري است.
  • به طور کلي براي سلامت بدن و کبد، بايد از تمام هرم غذايي شامل لبنيات کم چرب، گوشت، غلات، ميوه و سبزيجات، چربي‌هاي مفيد (مانند زرده تخم مرغ) و پروتئين استفاده شود. در اين ميان مصرف گوشت سفيد بر گوشت قرمز ارجح است.
  • مصرف هرچه بيشتر مواد مفيد براي کبد چرب مانند: سیر، چغندر، آووکادو، هويج، سيب، روغن زيتون، گريپ فروت، سبزيجات، کلم، ماهي، آجيل و چاي سبز.
  • پرهيز از غذاهايي که براي کبد چرب مضر هستند مانند: غذاهاي حاوي سديم بالا (نمک)، غذاهاي حاوي شکر، الکل، غذاهاي چرب و سرخ شده، فست فودها، برنج سفيد، نان سفيد، تنباکو، گوشت قرمز، کمپوت ذرت، نوشابه‌ها و غذاهاي حاوي آهن زياد.

 

ضرورت ورزش در درمان کبد چرب

 

تمرينات ورزشي، بالاخص ورزش هوازي از چند جهت به بهبود کبد چرب و يا پيشگيري از آن کمک مي‌کند. در درجه اول، ورزش باعث کاهش وزن و سوختن چربي‌هاي اضافي بدن ميشود. بعد از آن ورزش و تمرين با افزايش کلسترول "خوب" بدن و کاهش کلسترول "بد" موجب سلامت بدن و کاهش فشار به کبد مي‌گردد. ورزش کردن باعث کنترل و پيشگيري ديگر بيماري‌هاي مرتبط با کبد از جمله ديابت نوع 2، مي‌شود.

 

 

هميشه سالم و بهروز باشيد. پونه‌سا

 




آخرین بروزرسانی در 1398/03/10-19:56

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 10 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - کبد چرب