لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


علائم عفونت گوش چيست؟

عفونت گوش

 

عفونت گوش یکی از شایع‌ترین عفونت‌ها در افراد، به خصوص در کودکان می‌باشد. باکتری‌ها و ویروس‌ها ممکن است بر روی قسمت‌های مختلف گوش (گوش خارجی، گوش میانی و گوش داخلی) تاثیر گذاشته و باعث به وجود آمدن عفونت گوش در فرد بشوند. در واقع عفونت گوش به وجود آمدن التهاب و یا تجمع پیدا کردن مایعاتی در پشت پرده گوش می‌باشد که به دنبال آن فرد در گوش خود  احساس درد می‌کند که با علائمی دیگر نیز همراه است.

 

علائم عفونت گوش

 

عفونت گوش در بزرگسالان و کودکان همراه با علائمی بیرونی و احساساتی درونی است که در کودکان به دلیل سن کم و عدم توانایی در بیان احساسات، بایستی علائم، توسط والدین با استفاده از روش‌هایی شناسایی شوند. از جمله اين نشانه‌ها موارد زير مي‌باشند:

  • مشاهده تب

  • خارج شدن مایعاتی از گوش که اغلب دارای بوهای زننده هستند

  • احساس درد ممتد و بدون توقف در گوش

  • احساس تجمع هوا و گرفتگی در گوش

  • کاهش شنوایی

  • حالت تهوع و سرگیجه

  • شنیدن صدای زنگ در گوش

 

روش های تشخیص عفونت گوش در کودکان توسط والدین:

 

  • گريه کودک به دنبال ايجاد فشار و يا تکان در ناحيه گوش در کودکان توسط  والدين.

  • به وجود آمدن اختلالاتی در خواب کودک و یا تغذیه کودک و يا اختلال در توانائی بلع در کودک.

  • عدم حفظ تعادل در کودک.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

 

به دنبال هر کدام از علائم ذکر شده برای عفونت گوش بهتر است در اولین فرصت به پزشک مراجعه شود. همچنين با رخداد موارد زير، مراجعه به پزشک الزامي است:

  • اگر فرد به طور ناگهانی در یک و یا هر دو گوش خود دچار کاهش شنوائی شود (در مدتی بین 24-48 ساعت) در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید.

  • در صورت مشاهده هر گونه تغییری در وضعیت گوش خود پس از مصرف موادی که به آنها آلرژی دارید، به پزشک مراجعه کنید.

  • به دنبال تشخیص عفونت گوش در کودکان در اولین فرصت به پزشک مراجعه کنید. زیرا کودکان بسیار حساس تر بوده و هر گونه غفلتی ممکن است باعث کاهش شنوائی طولانی مدت در آنها بشود.

 

دلایل بروز عفونت گوش

 

عفونت گوش در هر بخش از گوش (خارجی- میانی- داخلی) به دلایل خاص مربوط به همان ناحیه رخ می‌دهد که شامل موارد زير مي‌باشد:

 

عفونت در گوش خارجی

 

اغلب به دنبال مناسب شدن محیط مرطوب برای رشد باکتری‌ها به دنبال کارهایی مثل شنا در آب آلوده به باکتری و یا تماس با دست و شئ کثیف به وجود می‌آید.

 

عفونت در گوش میانی

 

این عفونت به دنبال عملکرد بد در شیپور استاش به وجود می‌آید. شیپور استاش کانالی در گوش میانی است که وظایف مهمی چون حفاظت از گوش میانی در برابر میکروارگانیسم‌ها،متعادل کردن فشار هوا در گوش و مراقبت از گوش در برابر ورود و خروج ترشحات را بر عهده دارد. در پی ایجاد اختلال و بد عمل کردن شیپور استاش، عفونت در گوش میانی به وجود می‌آید. این نوع از عفونت گوش باعث تجمع مایعات عفونی و ایجاد علائمی چون التهاب و درد و همچنین کاهش شنوائی در گوش فرد می‌شوند. مواردی چون سرما خوردگی و حساسیت‌های فردی  و آنفولانزا، شیپور استاش را تحريک مي‌کنند.

 

عفونت گوش داخلی

 

این نوع از عفونت معمولا در کودکان به دنبال سرما خوردگی و عفونت‌های تنفسی در بخش فوقانی دستگاه تنفس (عفونت‌های لوزه) و وارد شدن عفونت، به داخل گوش به وجود می‌آیند .

یکی از دلایل عفونت گوش در کودکان، ضعیف بودن و کامل نبودن سیستم ایمنی آن‌ها می‌باشد. بنابراین نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

 

درمان عفونت گوش

 

بسته به تشخیص پزشک معمولا آنتی بیوتیک برای بیمار تجویز خواهد شد که در دوره های 7 تا 10روزه مصرف می‌شوند. در طول مدت مصرف دارو بهتر است که بيمار استراحت کرده و از انجام کارهایی مانند شنا، خم شدن‌های زیاد، سرفه‌های زیاد و عطسه تا حد امکان بپرهیزد. در کودکان بهتر است سریعا پس از تشخیص علائم به پزشک مراجعه کرده و در طول درمان به همراه رعایت کردن نسخه پزشک، گوش کودک را با کمپرس آب و یا حوله گرم، گرم نگه دارید .

دقت داشته باشید که بعضی از عفونت‌های گوش خود به خود و با رعایت نکاتی بهداشتی و بدون مصرف آنتی بیوتیک درمان خواهند شد بنابراين از مصرف خودسرانه داروهای آنتی بیوتیک جدا پرهيز کنيد.

 

روش های خانگی جهت پیشگیری از عفونت گوش

 

اولین و مهمترین راه ،کاهش ارتباط با عوامل پر خطر و باکتری‌ها و ویروس‌هاست. رعایت بهداشت و شست و شوی مداوم دست‌ها و عدم خاراندن گوش‌ها بخصوص در کودکان، اثر بسزايي در پيشگيري از عفونت گوش دارد. جلوگیری از قرار گرفتن در معرض دود سیگار به خصوص در کودکان در پیشگیری از ابتلا به عفونت گوش موثر است. بهتر است کودکان با افرادی که معمولا مبتلا به عفونت گوش ارتباط کمتري داشته باشند. علاوه بر اين دقت شود که در کودکان واکسیناسیون به موقع انجام بگيرد. در نهايت، شناسایی و کاهش مصرف موادی که به آنها آلرژی دارید می‌تواند در پیشگیری از عفونت گوش موثر باشد.

 

هميشه شاد و سلامت باشيد. پونه‌سا

 




آخرین بروزرسانی در 1397/10/30-22:12

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 2 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - علائم عفونت گوش چيست؟