لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


پارگي پرده گوش، درد گوش از علائم معمول اين پارگي مي‌باشد.

پرده گوش یا صماخ لایه نازکی است که بین گوش میانی و گوش خارجی قرار گرفته است. پرده گوش عضو مهمی در بدن می‌باشد که دو وظیفه مهم را انجام می‌دهد: اول اين که صداهای اطراف را تبدیل به اطلاعاتی می‌کند که مغز ما آن‌ها را بفهمد و وظیفه دوم، حفظ تعادل بدن مي‌باشد. به همین دلیل مراقبت از گوش اهمیت ویژه‌ای دارد. علاوه بر این، پرده گوش یک مانع برای محافظت در برابر عفونت‌ها برای گوش داخلی نیز هست. پارگی پرده گوش می‌تواند باعث ورود آزادانه میکروب‌ها به گوش و ايجاد عفونت بشود.

 

انواع پارگی پرده گوش

 

1- پارگی در حاشیه پرده گوش

 

این پارگی در حاشیه پرده گوش رخ می‌دهد جایی که پرده گوش و کانال گوش به هم می‌رسند. در برخی موارد پوست مجرای گوش می‌تواند از طریق سوراخ ایجاد شده در پرده گوش رشد کند و به گوش میانی برسد و تشکیل کلستاتوما بدهد. کلستاتوما رشد غیر طبیعی پوست می‌باشد که می تواند در قسمت میانی گوش و در پشت پرده گوش ایجاد شود. این بیماری می‌تواند به صورت مادر زادی بوده و یا با عفونت‌های پی در پی گوش به وجود آید.

 

2- پارگی پرده گوش مرکزی

 

اين پارگي می تواند در هرجای پرده گوش رخ دهد و اندازه آن از یک سوراخ ریز تا پارگی گسترده متغیر است.

 

3- پارگی بخش فوقانی پرده گوش

 

 

علائم پارگي پرده گوش

 

نشانه اولیه اين پديده، معمولا درد گوش است که شدت آن کم يا زياد ميباشد. این درد گاهی کاهش و گاهی افزایش می‌یابد.

سایر علائم گوش پارگی پرده گوش عبارتند از:

  • وجود ترشحات مایع و یا همراه باخون از گوش.
  • احساس خارش در گوش.
  • افت شنوایی که ممکن است خفیف تا شدید باشد.
  • صدای زنگ یا وزوز گوش.
  • سرگیجه ای که ممکن است همراه با تهوع یا استفراغ باشد.

 

دلایل پارگي گوش

 

پارگي گوش به چند دليل ممکن است رخ دهد:

  • عفونت

 

گاهی اوقات باکتری‌ها وارد گوش میانی می‌شوند و می‌توانند باعث عفونت شوند. این وضعیت موجب شده که ترشحات گوش به صورت مایع از گوش میانی خارج شود. عفونت گوش می‌تواند باعث آسیب به پرده گوش شود که در کودکان این اتفاق بیشتر ديده مي‌شود. اگر عفونت گوش درمان نشود ممکن است باعث پارگی پرده گوش شود.

 

  • تغییرات فشار هوا

 

تغییرات فشار هوا هم از دلايل پارگی پرده گوش مي‌باشد. وقتی که فشار خارج از گوش نسبت به فشار داخل گوش تفاوت زیادی داشته باشد این اتفاق رخ می‌دهد. کارهایی مانند شنا در عمق و غواصی، پرواز و قرار داشتن در ارتفاع زیاد یا در معرض باد و طوفان شديد قرار داشتن بعضی از مواردی هستند که باعث تغییر در فشار می‌شود و امکان صدمه و پارگی پرده گوش را به دنبال دارد.

 

  • صدمه و زخم شدن توسط جسم خارجی

 

آسیب دیدگی توسط اجسام خارجی نیز یکی از عوامل دیگر در صدمه رساندن و پارگی پرده گوش می‌باشند. فرو کردن اجسام خارجی مانند ناخن، مداد و گوش پاک کن به گوش، مي‌تواند موجب پارگي شود. حوادثی مانند تصادف، حادثه حین ورزش کردن و شیرجه درآب نيز گاهي اوقات منجر به پارگي پرده گوش مي‌شود.

 

  • امواج و صداهای بلند

 

صداهای بسیاربلند (بالاتر از 85 دسیبل) مانند شلیک گلوله و انفجار بمب هم جز خطرات آسیب‌رسان به گوش هستند.

 

چه موقع بریم دکتر

 

اگر علائمی مانند درد گوش، وزوز گوش، سرگیجه، حالت تهوع و استفراغ و يا از دست دادن شنوایی به شما دست داد بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. درمان سریع و به موقع پارگي پرده گوش می‌تواند باعث افزايش شانس بهبود شده و به حفط شنوایی کمک کند.

 

درمان پارگي پرده گوش

 

پس از مراجعه به پزشک، وي به وسیله اتوسکوپ گوش را مورد بررسی قرار می‌دهد که اگر صدمه و پارگی پرده گوش وجود داشته باشد آن را تشخیص دهد. البته امکان دارد برخی پارگي‌هاي پرده گوش خیلی کوچک باشند و توسط پزشک یافت نشوند که در معاینات بعدی توسط پزشک متخصص گوش و حلق و بینی مورد بازبینی و شناسایی قرار می‌گیرد.

معمولا اگر سوراخ ایجاد شده در گوش ریز باشد خود به خود بعد از چند هفته يا چند ماه بهبود می‌یابد. با این وجود بعضی از پارگی‌های پرده گوش نیاز به جراحی دارند که به آن تیمپانوپلاستی (جایگزینی کامل یا جزئی پرده گوش توسط پیوند بافت) می‌گویند. این عمل برای کودکان و بزرگسالان عمل ساده و سرپایی است و احتیاج به استراحت در بیمارستان ندارد. جراحی معمولا زمانی انجام می‌شود که منجر به کاهش شنوایی یا ناشنوایی گردد.

اگر علت درد گوش عفونت باشد پزشک پس از معاینه آنتی بیوتیک خوراکی یا قطره تجویز می‌کند که باید دوره درمان کامل شود.

 

 

هميشه سالم و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1397/11/12-16:13

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 2 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - پارگي پرده گوش