لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


آرنج تنيس باز يک بيماري مزمن بوده که در اثر فعاليت زياد عضلات ساعد ايجاد مي‌شود.

آرنج تنیس باز به ایجاد یک حالت ملتهب و دردناک در عضلات ساعد و تاندون‌هاي آرنج گفته می‌شود. اين وضعيت به دنبال استفاده‌ی بیش از حد از عضلات ساعد و يا بلند کردن وسايل سنگین و یا هر حرکتی که فشار زیادی را به عضلات ساعد وارد کند، اتفاق می‌افتد.

اين وضعيت التهابي در ورزشکاراني که با راکت و دست خود، زياد فعاليت مي‌کنند (مانند ورزش تنيس)، بيشتر رخ مي‌دهد به همين دليل به آن آرنج تنيس باز گفته مي‌شود. البته دليل ابتلا به آن تنها ورزش نيست.

سایر اقشار جامعه مانند کارگران، تعميرکنندگان، قصاب‌ها، نجارها و یا هر فردی که ممکن است فشار زیادی به عضلات ساعد و تاندون‌هاي مرتبط به آن، وارد کند، احتمال ابتلا به آاين عارضه را دارند. این عارضه در سنین 40 الي 50 سال بیشتر شایع می‌باشد.

 

علائم آرنج تنیس باز

 

نشانه اصلي درد در قسمت خارجی آرنج می‌باشد. اين درد معمولا طی هفته‌ها و ماه‌ها به تدریج شدید می‌شود که ممکن است تا سمت مچ دست نيز کشیده شود. در اين حالت فرد هنگام انجام هر حرکتی ساده اعم از بستن شیر آب، مشت کردن دست و یا حمل کوچک ترین شئ نیز، احساس درد مي‌کند.

گاهي اوقات درد، شانه و گردن فرد آسیب دیده را نیز درگیر می‌کند به صورتی که قدرت حرکت دست را می‌گیرد. به ندرت تورم در محل آرنج ديده مي‌شود. در صورت بروز تورم ممکن است فرد دچار آرتروز شده باشد.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه شود

 

در صورت بروز آرنج تنیس باز ابتدا تحرک دست و آرنج خود را کم کرده و استراحت کنید. این عارضه معمولا مشکل خاصی ایجاد نمی‌کند و با درمان های خانگی مانند کمپرس یخ و یا مصرف خوراکي‌هاي ضد التهاب مانند زردچوبه، التیام می‌یابد.

در صورت تداوم درد و نيز چنان چه این عارضه منجر به کاهش توانایی در انجام فعالیت‌هاي روزمره شد، باید به پزشک مراجعه کنيد.

 

دلایل بروز آرنج تنیس باز

 

استفاده بیش از حد از عضلات ساعد و تاندون وصل کننده آن به آرنج و نيز حرکات سنگین فرد با دست، در قسمت تاندون و عضلات ساعد، پارگی‌های ريزي را ايجاد مي‌کند که به دنبال تکرار این حرکات، آسیب آرنج تنیس باز، اتفاق می‌افتد.

گاهی اوقات ممکن است فردي در انجام یک فعالیت خاص، نحوه استفاده و يا به دست گرفتن صحيح يک وسیله را به درستی بلد نباشد و همین موضوع منجر به آسیب آرنج بشود. ممکن است فردي در حین ورزش از وسیله‌اي استفاده کند که مناسب آن فرد نباشد مثلا وزنه‌های سنگین تر از حد توان فرد.

همچنين تصادفات و یا هر حادثه‌ای که منجر به وارد شدن یک ضربه محکم به آرنج شود، احتمال ايجاد اين عارضه را تشديد به دنبال دارد.

 

درمان آرنج تنیس باز

 

آرنج تنیس باز یک بیماری مزمن می‌باشد که درمان آن ممکن است بین 6 ماه تا 2 سال طول بکشد. فیزیوتراپی يک راه‌کار موثر در بهبود اين بيماري است. کارشناس فیزیوتراپی با آموزش تمرینات مناسب برای تقویت عضلات ساعد، درد را کاهش مي‌دهد.

در درمان‌های اولیه پیشنهاد می‌شود آرنج را به وسیله‌ی یک آتل، کاملا ساکن و بی حرکت نگه داشته و یک کمپرس یخ بر روی محل آرنج قرار دهیم.

در صورت درد شدید ممکن است پزشک، تزریق کورتیکواستروئید را تجويز کند. کورتیکواستروئیدها اثر ضد التهابي قوي دارند با اين حال نبايد در مصرف آن‌ها زياده روي شود. چرا که اين نوع دارو، در عين حال، یکی از عوامل تضعیف کننده‌ی تاندون‌ها بوده و به دنبال استفاده بیش از حد، خود ممکن است احتمال آسيب‌هاي تاندون از جمله در مفصل آرنج را افزایش دهد.

ماساژ درماني راه‌کار ديگريست که در دراز مدت مي‌تواند در بهبود آرنج تنيس باز موثر باشد. در صورتی که درمان‌هاي اشاره شده، در طي 6 الي 12 ماه پاسخ ندهد، پزشک ممکن است جراحي را پيشنهاد کند.

 

تغذيه مناسب براي بهبود آرنج تنيس باز

 

  • ویتامین ث اصلی‌ترین ویتامین لازم به منظور ساخت پروتئین کلاژن است. کلاژن نيز اصلی‌ترین ماده لازم براي ترمیم تاندون‌ها و عضلات بدن می‌باشد. ویتامین ث در گوجه فرنگي، کيوي و مرکبات فراوان است.
  • مواد غذایی حاوی منیزیم مانند موز، ماهی، خرما، اسفناج، شکلات تلخ و تخمه کدو در بهبود آرنج تنيس باز موثر هستند، زیرا کمبود منيزيم خود به تنهایی موجود ایجاد تنش عضلانی می‌شود.
  • مصرف مواد غذایی حاوی ویتامین "اي" مانند غلات و آجیل نیز به منظور افزایش گردش خون در بدن مفید است.

 

اثر ورزش در بهبود آرنج تنیس باز

 

انجام حرکات کششی می‌تواند منجر به بهبود عارضه آرنج تنیس باز شود ولی فرد باید در انجام حرکات صبر و استقامت به خرج دهد. بهتر است تمرینات ورزشي زیر نظر کارشناس فیزيوتراپی و یا کارشناس توان‌بخشی صورت گیرد.

هدف از انجام تمرینات ورزشی ایجاد کشش در عضلات و تقویت عضلات می‌باشد که خون رساني به عضله و تاندون را بيشتر کرده و روند بهبودی را سرعت مي‌بخشد. 

 

 

هميشه سالم و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1397/11/17-22:54

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 4 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - تعريف و درمان آرنج تنيس باز