لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


فشار بيش از حد و يا مصرف برخي داروها موجب تضعيف و آسيب به تاندون‌ها مي‌شود.

تاندون (زردپی) رشته‌ی سفید و محکمی از بافت کلاژن می‌باشد که نسبت به سایر بافت‌های بدن، خون کمتری در آن جریان دارد. تاندون، ماهیچه را در محل مفصل به استخوان وصل مي‌کند. انقباض عضله منجر به حرکت تاندون شده و با حرکت تاندون استخوان متصل به آن نیز به حرکت در می‌آید.

گاهی به دلیل عواملی از جمله ایجاد فشاري که بیش از حد توان کششی بافت تاندون مي‌باشد، تاندون آسيب ديده و پاره مي‌شود. پارگی تاندون ممکن است به صورت کامل صورت گرفته و یا فقط قسمتی از آن دچار پارگی و آسیب شود.

گرچه پارگی تاندون در ورزشکاران بیشتر شایع است ولی در افراد عادی نیز اتفاق می‌افتد. پارگي تاندون در همه‌ی سنین رخ ممکن است رخ دهد ولی در سنین بین 30 تا 50 بیشتر اتفاق می‌افتد.

 

نشانه‌های پارگی تاندون

 

·        ایجاد درد شدید در محل تاندون.

·        ایجاد کبودی و خون مردگی در محل آسیب دیده.

·        صدای پارگی تاندون توسط شخص احساس می‌شود.

·        عدم توانایی فرد در حرکت دادن آن مفصل.

·        با فشار دادن ماهیچه، مفصل هیچ حرکتی نمی‌کند.

به محض احساس درد و پارگی در تاندون، باید بدون ایجاد هیچ فشاری به محل آسیب دیده، به پزشک مراجعه شود.

 

دلایل ايجاد پارگي در تاندون

 

·        اعمال فشار بیش از حد توان تاندون.

·         بر خورد ضربه ی شدید ناگهانی با تاندون.

·        ایجاد زخم یا پارگی به وسیله ی شئ تیز.

·        مصرف برخی از آنتی بیوتیک‌ها خطر آسیب به تاندون را افزایش می دهد.

·        تزریق برخی کورتیکواستروئیدها که براي کاهش درد و تورم مورد استفاده قرار مي‌گيرند، خطر پارگی تاندون را افزایش می‌دهد.

·        بیماری‌های مزمنی مانند روماتوئید و دیابت نوع یک نیز ممکن است منجر به ضعیف شدن عضله و تاندون شوند.

 

درمان پارگی تاندون

 

درمان پارگی تاندون به دو صورت انجام می شود یکی به وسيله‌ی جراحی و دیگری به وسیله آتل و نگه داشتن محل آسیب دیده در گچ به مدت 3 الي 6 هفته. به علت سرعت ريکاوري بالاتر، معمولا جراحی در سنین پایین صورت می‌گيرد. در سنین بالا بیشتر از ثابت نگه داشتن محل به وسیله‌ی گچ استفاده می‌شود. سن فرد، سطح فعالیت او و همچینین نوع و میزان پارگی تاندون در انتخاب نوع درمان مهم می‌باشد.

پس از جراحی محل جراحی به مدت چند هفته کاملا ثابت نگه داشته شود که معمولا باز هم از گچ استفاده می‌شود. بعد از باز کردن گچ و طي شدن دوره نقاهت جراحي، براي بر طرف شدن درد و تورم و همچنین بازگشت دامنه و قدرت حرکات عضلات، بيمار بايد تمرینات فیزیوتراپي را شروع کند.

 

تغذيه مناسب برای بهبود پارگی تاندون

 

آناناس و انبه حاوی آنزیم‌هایی هستند که در خون بسیار فعال بوده و به ترمیم بافت عضلانی و تاندون کمک می‌کنند. علاوه بر این ویتامین ث موجود در میوه‌ها و سبزیجات تازه مانند توت، فلفل، کلم بروکلی، مرکبات و گوجه فرنگی براي تولید پروتئین اصلی بافت تاندون یعنی کلاژن بسیار ضروری می‌باشد.

مواد غذايي حاوی کلسیم از جمله لبنیات، شلغم، اسفناج و نخود فرنگي نیز برای تاندون مفید می‌باشند. مصرف ديگرغذاهایی که حاوی کلاژن هستند، مانند گوشت مرغ، ماهی و گوشت گاو، مخصوصا سوپ تهيه شده از مفاصل و استخوان آن‌ها، بسيار مناسب سلامت تاندون‌ها می‌باشند.

 

ورزش و پارگی تاندون

 

پیش از بهبودی کامل تاندون، از انجام ورزش به خصوص حرکات سنگین خودداری کنید. برای اطمینان از بهبودی با پزشک خود مشورت کنید. ضرورت مشورت  به این خاطر است  که انجام تمرینات پیش از بهبودی کامل، منجر به آسیب بیشتر شده و حتي ممکن است منجر به درد مزمن تاندون شود.

پس از تایید پزشک مبنی بر سلامت شما، می‌توانید تمرینات خود را تا حدی که فشار زیادی به تاندون وارد نشود انجام دهید. همچنين توصيه مي‌شود از تمریناتی که کارشناس فیزیوتراپي آموزش مي‌دهد استفاده کنید. دقت داشته باشید اگر در حین تمرینات به هر دلیلی احساس درد داشتید تمرین را متوقف کنید.

انجام تمرینات کششی به صورت مداوم و همچنین آمادگی جسمانی از بروز پارگی تاندون تا حد زیادی جلوگیری می کند.

 

هميشه شاد و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1397/11/20-18:35

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 5 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - پارگي تاندون و ترميم آن