لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


آرتریت پسوریاتیک، التهاب مفاصل بدن، به علت اختلال در سیستم ایمنی می‌باشد که اغلب با ضایعات پوستی نیز همراه است.

آرتریت پسوریاتیک، التهاب مفاصل بدن، به علت اختلال در سیستم ایمنی می‌باشد که اغلب با ضایعات پوستی نیز همراه است. ممکن است بیماری پوستي (پسوریازیس) و التهاب مفاصل (آرتریت) به صورت جدا رخ دهد. نزديک به 2 درصد مردم به بیماری پسوریازیس مبتلا هستند. لکه‌های ضخیم و قرمز همراه با خارش بر روی پوست، از نشانه‌هاي بیماری پسوریازیس می‌باشد.

در صورت بروز بیماری پسوریازیس احتمال ابتلای فرد به بیماری آرتریت پسوریاتیک افزایش می‌یابد و به صورت التهاب مفاصل و پوست مشخص می‌شود. با این حال در برخی از موارد نیز ممکن است آرتریت قبل از پسوریازیس اتفاق افتد. آرتریت پسوریاتیک یک بیماری روماتیسمی سیستمیک (بیماری‌هايي که همزمان چند عضو بدن را درگير مي‌کنند) می‌باشد که معمولا در دهه‌ی چهارم و پنجم زندگی افراد اتفاق می‌افتد.

 

علائم آرتریت پسوریاتیک

 

آرتریت پسوریاتیک، نشانه‌هاي مختلفي دارد که از جمله آن‌ها مي‌توان به مواردي چون، درد مفاصل، بالاخص در ناحیه کمر و گردن، کاهش دامنه حرکت در مفصل، تورم مفاصل، تغیير در ناخن‌ها، زرد و ناصاف شدن ناخن‌ها و يا ایجاد التهاب در ستون فقرات اشاره داشت.

افراد مبتلا به آرتریت پسوریاتیک ممکن است دچار التهاب در سایر قسمت‌های بدن مانند تاندون‌ها، غضروف، چشم، بافت پوششی ریه، قلب و کلیه نيز بشوند.

يک سري نشانه‌هاي ديگر آرتریت پسوریاتیک نيز مربوط به ضایعات پوستی مي‌باشد مانند پوسته پوسته شدن و ايجاد لکه‌های قرمز روي پوست و نيز التهاب پوست. این علائم پوستي بیشتر در نواحی آرنج، زانو، گوش و نواحی تناسلی دیده می‌شوند.

در صورت آسیب دیدن ستون فقرات، فرد دچار سفتی گردن و کمر و لگن می‌شود و در حرکت فرد اختلال ایجاد می‌شود. در صورت ملتهب شدن تاندون‌ها بیمار در حین حرکت دچار درد می‌شود و ممکن است در راه رفتن لنگ بزند.

 

چه زمان باید به پزشک مراجعه کرد؟

 

به محض دیدن علائم گفته شده، باید به پزشک مراجعه شود تشخیص زود هنگام بیماری و شروع درمان منجر به بهبودی فرد می‌شود در صورتی که بیماری درمان نشود منجر به آسیب های غیر قابل برگشت می‌شود. آرتریت پسوریاتیک با توجه به شرایط بالینی و علائم آن تشخیص داده می‌شود و هیچ آزمایشی به منظور تشخیص بیماری وجود ندارد. تصويربرداري ام‌آرآي به منظور بررسی آسیب مفاصل و همچنین آزمایش خون به منظور بررسی ژنتیکی بیماری نیز صورت می‌گیرد.

 

دلايل بروز آرتریت پسوریاتیک

 

دلايل بروز آرتریت پسوریاتیک به طور کامل شناخته نشده است ولي گفته مي‌شود که مجموعه‌ای از عوامل ژنتیکی، ایمنی و شرایط محیطی فرد، در ابتلاي به آن موثر است. چندین ژن در بروز این بیماری دخالت دارند.

بروز اختلال در سیستم ایمنی فرد نیز می‌تواند خطر ابتلا به آرتریت پسوریاتیک را افزایش دهد. کاهش تعداد سلول‌های لنفوسیتی نوع T و همچنین ابتلای فرد به بیماری ایدز (که سیستم ایمنی را درگیر می‌کند) نیز می‌تواند در نهایت منجر به بروز بیماری آرتریت پسوریاتیک شود.

در کل بايد گفت، تا حد زیادی این بیماری ارثی می‌باشد و در صورت داشتن سابقه خانوادگی باید بسیار مراقب بود. شرایط محیطی پر استرس نیز با تضعیف سیستم ایمنی تا حدودی می‌تواند در بروز این بیماری موثر باشد.

  

درمان آرتریت پسوریاتیک

 

درمان اوليه آرتریت پسوریاتیک با استفاد از داروهاي ضد التهاب و ورزش صورت می‌گیرد. درمان در ادامه با داروهای ضد روماتیسم مانند متوترکسات صورت می‌گیرد که هم به صورت خوراکی تجویز می‌شود و هم به صورت تزریقی می‌باشد در طول درمان با متوترکسات فرد باید مراقب عوارض آن مانند آسیب‌های کبدی باشد و به صورت منظم آزمایشات خون کبدی را انجام دهد. همچنین استفاده از داروی هیدروکسی کلروکین نیز دارای عوارض چشمی می‌باشد که فرد باید مراقب آن باشد.

 

اثر ورزش بر بهبود آرتریت پسوریاتیک

 

نقش تمرينات ورزشي، بهبود وضعيت مفاصل مي‌باشد. فرد بیمار می‌تواند تمرینات ورزشی خود را در خانه به کمک یک کارشناس فیزیوتراپي با توجه به شرایط خود انجام دهد. گرم کردن ماهیچه‌ها به کمک تمرینات کششی و یا حتی استفاده از دوش آب گرم می‌تواند مفید باشد.

تمرینات ورزشی بیشتر شامل تمریناتی است که به منظور افزایش قدرت عضلات صورت می‌گیرد هر چه ماهیچه‌ها قوی تر باشد مفاصل فشار کمتری را تحمل می‌کنند. تمرینات به دو شکل ایزوتونیک و ایزومتریک هستند. در تمرینات ایزومتریک عضلات بدون حرکت کردن مفاصل منقبض می‌شوند به عنوان مثال با نگه داشت یک وزنه در دست. در تمرینات ایزوتونیک با حرکت مفاصل عضلات منقبض می‌شوند. ورزش شنا نیز برای بیماران مفید می‌باشد. این تمرینات به منظور بهبود دامنه حرکت و تقویت عضلات بیمار بوده و بهتر است به صورت مرتب صورت گیرد.

 

تغذیه مناسب براي مبتلايان به آرتریت پسوریاتیک

 

يک سري مواد غذايي به علت خواصي که دارند مي‌توانند نقش بسزايي در بهبود اين بيماري داشته باشند:

  • رژیم‌های غذایی حاوی مواد ضد التهابی مانند میوه و سبزیجات، توت فرنگی، پرتقال و پیاز، به منظور کاهش التهاب توصيه مي‌شود.

  • ترشی‌ها و ادویه‌هايي مانند زرد چوبه و ادويه کاری.

  • مصرف ماهی به دلیل اینکه حاوی اسید چرب امگا سه (اسید چرب ضروری به منظور کاهش درد و التهاب) می‌باشد و ديگر مواد غذایی حاوی امگا سه  مانند گردو و کاهو توصيه مي‌گردد.

  • مواد غذایی حاوی ویتامین د مانند لبنیات، تخم مرغ و قارچ نیز به منظور بهبود درد مفید می‌باشد.

و در آخر، به منظور کنترل درد و التهاب مفاصل از مصرف الکل، مواد غذایی دارای قند زیاد و شیرینی‌های مصنوعی حاوی آسپارتام خودداری کنید. استفاده از یک رژیم غذایی مناسب با بهبود تناسب اندام در کنار درمان دارويي، می‌تواند کمک کننده باشد.

 

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1397/12/18-10:39

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 8 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - آرتريت پسورياتيک