لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


بيماري پسوريازيس واگيردار نيست. تماس نواحي تحت تاثير پسوريازيس، با بدن ديگر افراد موجب انتقال بيماري به آنها نمي‌شود.

پسوريازيس يک بيماري مزمن مربوط به سيستم ايمني بدن است که باعث ايجاد لکه‌هاي قرمز رنگ و زبر، بر روي پوست مي‌شود. اين لکه‌ها ممکن است بر روي هر قسمت از پوست بدن ظاهر شود ولي معمولا، ناحيه خارجي آرنج، زانو و يا پوست سر را درگير مي‌کنند. لکه‌هاي اشاره شده، در بعضي بيماران موجب خارش مي‌شود. حس سوختن و نيز احساس نيش حشره نيز در برخي بيماران گزارش مي‌شود.

لکه‌هاي پسوريازيس، معمولا مساحتي کمتر از پنج درصد کل سطح پوست بدن را درگير مي‌کند. اين بيماري معمولا بين 15 تا 30 سالگي و يا در بازه 50 تا 60 سالگي خود را نشان مي‌دهد. حدود سه درصد مردم دنيا به اين بيماري مبتلا هستند.

بيماري پسوريازيس واگيردار نيست. لکه‌هاي پسوريازيس ممکن است ظاهر ناخوشايندي داشته باشند ولي تماس نواحي آسيب ديده پوست، با بدن ديگر افراد موجب انتقال بيماري به آنها نمي‌شود.

 

علائم بيماري

 

علائم معمول پسوريازيس به قرار زير هستند. البته همه اين علائم در يک بيمار ظاهر نمي‌شود و علائم بيماران مختلف، متفاوت است.

  • تکه‌هاي قرمز شده پوست که با لايه فلس مانند (نقره اي رنگ) پوشيده شده است. اين لکه‌ها ممکن است با خارش و درد همراه باشند.
  • خشکي بيش از حد پوست. ميزان خشکي ممکن است در حدي باشد که پوست شکاف خورده و خونريزي هم داشته باشد.
  • پوست قرمز شده و براق. اين حالت معمولا در زير بغل، زير پستان‌ها، کشاله ران و يا اطراف نواحي تناسلي ايجاد مي‌شود.
  • زخم‌هاي کوچک به شکل آب چکه کرده، بر روي سينه، بازوها و پوست سر (اين علامت معمولا موقت است و در کودکان و نوجوانان رخ مي‌دهد).
  • تاول‌هاي سفيد و چرکي به همراه نواحي بزرگ قرمز رنگ و ملتهب شده.
  • دندانه دندانه شدن ناخن‌ها، بي رنگ شدن آنها و يا ايجاد حفره در ناخن‌ها.
  • در يک حالت شديد و نادر از اين بيماري، ناحيه بزرگي از بدن، آفتاب سوخته به نظر مي‌رسد و سوزش و خارش به همراه دارد. در اين وضعيت احتمال تب و بدحالي بيمار وجود دارد که در اين صورت بايد فورا به پزشک مراجعه شود.

 

دلائل بروز پسوريازيس چيست؟

 

پسوريازيس يک بيماري مرتبط با نقص سيستم ايمني بدن است. دليل ايجاد چنين نقصي، همچنان ناشناخته است. ظاهرا استعداد ژنتيکي در ابتلا به بيماري پسوريازيس موثر است. عوامل تحريک کننده مختلفي مي‌توانند باعث فعال شدن بيماري پسوريازيس در افراد مستعد اين بيماري شوند. برخي از اين عوامل تحريک کننده به شرح زير مي‌باشند:

  • برخي عفونت‌ها.
  • برخي داروهاي خاص مانند ليتيوم، ايندومتاسين، کينيدين و داروي ضد مالاريا.
  • آسيب‌هاي پوست مانند برش، خراش، آفتاب سوختگي شديد، نيش حشرات و خالکوبي.
  • تنش و استرس.
  • خشکي پوست در آب و هواي سرد و خشک.
  • مصرف سيگار و الکل.

 

درمان بيماري پسوريازيس

 

پسوريازيس به طور کامل درمان نمي‌شود. با اين حال با پيگيري يک سري درمان‌ها و اصلاح سبک زندگي بيمار، علائم بيماري را مي‌توان تا حد زيادي کاهش داد. همچنين ممکن است براي مدتي نيز علائم بيماري به طور کامل محو شوند. پزشک معالج، بسته به وضعيت بيمار و شدت علائم، درمان مناسب را انتخاب مي‌کند.

در وضعيت خفيف بيماري که سطوح آسيب ديده پوست، کم مي‌باشد، استفاده از کرم‌ها، لوسيون و يا اسپري‌هاي مخصوص، اثر بخش مي‌باشد. همچنين ممکن است پزشک داروي ضد التهابي را به نواحي مقاوم به درمان پوست، تزريق کند.

در مواردي که شدت بيماري بالاست و سطح زيادي از بدن با علائم پسوريازيس پوشيده شده است، ممکن است درمان‌هاي فوق به تنهايي پاسخگو نباشند. در اين حالت پزشک، درمان دارويي را هم اضافه مي‌کند. همچنين استفاده از نور فرابنفش براي درمان پسوريازيس، مرسوم است.

 

سبک زندگي مناسب براي بيماري پسوريازيس

 

جهت جلوگيري از تحريک سيستم ايمني مولد پسوريازيس و تسکين و تخفيف علائم پسوريازيس راه‌کارهاي مختلفي وجود دارد:

  • طبق تحقيقات، افراد چاق، علائم شديدتري از پسوريازيس را تجربه مي‌کنند. کم کردن وزن اضافي بدن، علاوه بر فوائد بيشماري که دارد، موجب تخفيف علائم پسوريازيس مي‌شود.
  • بيماران مبتلا به پسوريازيس که اضافه وزن هم ندارند، بهتر است رژيم غذايي مناسبي را برگزينند. مصرف هر چه بيشتر ميوه و سبزيجات، غلات، لبنيات کم چرب و ماهي، براي اين بيماران توصيه شده است. همچنين پرهيز از مصرف گوشت قرمز، لبنيات پر چرب، غذاهاي پر چرب، فست فودها و نوشيدني‌هاي الکلي.
  • دوري از تنش و استرس، از ديگر ضروريات بهبود پسوريازيس مي‌باشد. پياده روي، صحبت با ديگران، مديتيشن و يا حتي تغيير شغل و محل زندگي از تکنيک‌هاي مناسب کاهش استرس مي‌باشند.
  • براي بيماران پسوريازيس، پرهيز از مصرف دخانيات نيز ضروري است. البته که مصرف سيگار به پوست همه افراد آسيب مي‌رساند اما علاوه بر آن يکي از عوامل فعال شدن بيماري پسوريازيس در افراد مستعد مي‌باشد.
  • لباس مناسب هم از ديگر نکاتي است که بيماران مبتلا به پسوريازيس بايد به آن توجه کنند. بهتر است از لباس‌هاي تنگ و چسبان خودداري نمايند. لباس با پارچه‌هايي که براي بيمار راحت‌تر بوده و نيز اجازه تنفس به پوست مي‌دهند، مناسب است.

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1397/12/18-10:37

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 2 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - پسوريازيس