لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


 التهاب نوار فاشیای پلانتار، بر اثر آسیب دیدن بافت نرم پاشنه پا ایجاد می‌شود که سندرم خار پاشنه پا نامیده می‌شود.

خار پاشنه پا از رایج‌ترین علل درد پاشنه پا بوده که با درد و التهاب لیگامان بلند و ضخیمی، به نام فاشیای پلانتار همراه است. فاشیاي پلانتار نوار بافتی ضخیمی است که از استخوان پاشنه شروع شده و در کف و قوس پا کشیده و تا پنجه‌ها ادامه دارد و به اين شکل استخوان پاشنه را به پنجه و انگشتان متصل مي‌کند. وظیفه فاشياي پلانتار پشتیبانی از گودی کف پا می‌باشد به گونه ای که بیش از حد صاف نشود.

التهاب نوار فاشیای پلانتار، بر اثر آسیب دیدن بافت نرم پاشنه پا ایجاد می‌شود که سندرم خار پاشنه پا نامیده می‌شود. درد پاشنه پا عوامل متعددی دارد که لازم است درست تشخیص داده شود.  پزشک معمولا با تصوير راديولوژي اين مورد را تشخيص مي‌دهد.

سایر عوامل تاثیرگذار درد پاشنه پا مانند: شکستگی، فشار، تاندونیت، آرتریت، تحریک عصب  و یا به ندرت، کیست می‌باشد.

 

علائم خار پاشنه پا

 

خار پاشنه پا معمولا درد متناوب یا مزمن دارد. وقتی التهاب ایجاد شود باعث ایجاد درد در عصب‌های پا می‌شود. هنگام راه رفتن، دویدن یا ایستادن، مخصوصا راه رفتن بر روی سطوح سخت اين درد حس مي‌شود. درد پاشنه معمولا به علت آسیب و التهاب به بافت نرم پاشنه پا ایجاد می‌شود.

بسیاری از افراد درد پاشنه پا را دردی مشابه فرو رفتن چاقو یا میخ به کف پا توصیف می‌کنند که صبح‌ها وقتی برای اولین بار روی پای می‌ایستند احساس شده و به مرور در طول روز این درد کاهش پیدا می‌کند. افراد مبتلا به خار پاشنه پا معمولا با ایستادن بعد از نشستن طولانی مدت دچار درد شدیدی می‌شوند.

 

چه موقع بریم دکتر؟

 

هرگاه احساس درد در پاشنه خود کردید به طوري که باعث بروز مشکل در روند فعالیت روزانه شد به پزشک مراجعه کنید تا روند درمان و بهبودی سریع‌تر انجام شود.

 

دلایل بروز خار پاشنه پا

 

خار پاشنه حاصل رسوب غیر طبیعی کلسیم در استخوان پاشنه است که می‌تواند به دلیل فشار روی عضلات و رباط‌های پا و یا کشش فاشیای پلانتار اتفاق بیفتد. دوندگان و نيز افراد چاق از عمده مبتلايان به خار پاشنه پا هستند. همچنین پوشیدن کفش‌های غیر استاندارد که پا را به اندازه کافی حمایت نمی‌کنند نیز باعث افزایش خطر ابتلا به اين بيماري می‌شود. به طور کلی مواردی که باعث بروز خار پاشنه می‌شوند عبارتند از:

  • مشکلات مربوط به عملکرد پا (بیومکانیک)

  • راه رفتن پابرهنه بر روی سطوح سفت مانند سرامیک

  • دویدن یا راه رفتن زیاد

  • کفش غیر استاندارد مانند کفی کفش سفت، پاشنه خیلی بلند کفش، تنگ بودن کفش، کفش بدون پاشنه و صاف

  • چاقی و اضافه وزن

  • ایستادن طولانی مدت

 

طریقه درمان خار پاشنه پا

 

برای درمان خار پاشنه نکات زیر باید رعایت شود:

  • استفاده از بانداژ و محافظ پاشنه

  • تمرینات کششی برای فاشیای پلانتار و عضلات ساق پا (کشش تاندون آشیل)

  • قراردادن پا در آب گرم، هر روز به مدت 15 دقیقه

  • استفاده از کفش‌های مخصوص ارتوپدی برای محافظت و بهبود بیماری

همچنين پزشک در صورت صلاحديد، مصرف داروهای ضد التهاب غیر استروییدی (مانند استامینوفن، بروفن، مفنامیک اسید و ایندومتاسین) را براي بيمار تجويز مي‌کند. در موارد شديدتر ممکن است پزشک تزریق کورتون به عنوان ضد التهاب برای کاهش درد و التهاب در موضع را در نظر بگيرد. استفاده از دستگاه الکتروتراپی نيز گاهي اوقات تجويز مي‌شود.

معمولا دوره درمان‌هاي دارويي بین 6 تا 8 هفته طول می‌کشد. درصورت بهبود نیافتن بيمار با روش‌هاي فوق، جراحی گزینه آخر می‌باشد که در آن استخوان اضافی پاشنه برداشته مي‌شود.

 

درمان خانگي خار پاشنه پا

 

خار پاشنه پا را مي‌توان با با ورزش و سبک زندگی مناسب بهبود بخشيد. انجام ماساژ يکي از اين راه‌کارهاست. ماساژ باعث افزایش گردش خون و سرعت بخشیدن به روند بهبودی است. ماساژدادن پا با روغن‌های گرم مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، روغن رزماری، روغن گل رز، روغن تایلندی و روغن استوخودوس بسیار تاثیر گذار است.

درمان یبوست نيز مهم است. افراد داراي يبوست به علت زيادتر نشستن در توالت، فشار بيشتري به پاي خود وارد مي‌کنند. استرس نيز از عوامل تشدید هر التهابی در بدن است. دوري از استرس بايد در برنامه بيمار باشد.

همچنين کاهش وزن با کاهش فشار بر روي مفاصل و تاندون‌هاي پا تاثير بسزايي در پيشگيري از خار پاشنه پا دارد. و درآخر پوشيدن کفش‌های راحت و مناسب توصيه مي‌گردد.

 

تاثير خوراکي‌ها در بهبود خار پاشنه پا

 

از راه حل‌های طبیعی برای درمان خار پاشنه، جذب برخي مواد معدني از طريق خوراکي‌ها مي‌باشد که در ادامه مطلب به آن‌ها مي‌پردازيم.

  • منيزيم. منیزیم یک ماده معدنی ضروری برای تشکیل استخوان بوده و در عين حال از رسوب کلسیم در بدن جلوگیری می‌کند. آووکادو، اسفناج، موز، لوبیا سیاه. دانه‌های کدو تنبل، عدس، نخود فرنگی، لوبیای سفید، لوبیا چشم بلبلی، لوبیای چیتی، برنج قهوه‌ای، ارزن و انجیر خشک منابع خوب منیزیم هستند.

  • ويتامين ب پنج. باعث افزایش قدرت عضلانی و کاهش خستگی و درد مفاصل می‌شود. منابع ويتامين ب پنج (B5) آووکادو، دانه‌های آفتابگردان، تخم مرغ، ماهی قزل آلا و عدس مي‌باشند.

  • آنزیم‌های پروتئولیتیک. هر نوع التهابي به طور طبیعی با آنزیم‌های پروتئولیتیک کاهش می‌یابد. اين آنزيم که در ساقه و میوه آناناس وجود دارد و مصرف آن قبل از جراحی برای سرعت بخشیدن به بهبودی و کاهش التهابي که معمولا با روش‌های جراحی همراه است، توصیه مي‌شود.

  • رژیم قلیایی. هر چه بدن ما قليايي‌تر باشد ( پ هاش بالاتر داشته باشد يا به عبارتي ديگر کمتر اسيدي باشد) التهاب کمتر و رسوب کلسيم کمتري خواهد داشت و در نتيجه آن خار پاشنه پا بهبود مي‌يابد. با مصرف موادي که اسيديته بدن را کم مي‌کنند مي‌توان به اين هدف رسيد. میوه‌ها و سبزیجات به عنوان یک محافظ طبیعی برای جلوگیری از اسیدی شدن خون کار می‌کنند. مواد غذایی خام، نوشیدنی‌های سبز و آب لیمو و لیمو به قليايي کردن بدن کمک زيادي مي‌کنند. از سوی دیگر، غذاهای فرآوری شده کنسروی دارای کلرید سدیم یا نمک طبخ است که  موجب ایجاد اسیدیته شده و از اين بابت مضر هستند.

  • امگا سه. اسیدهای چرب امگا 3، با کاهش التهابات می‌توانند به بهبود خار پاشنه پا کمک کنند. ماهی و روغن ماهی، روغن و دانه‌های کتان، آجیل، گردو و روغن گردو، روغن سویا و روغن گندم منابع غني امگا سه هستند.

  • کلسیم. گفته شد که خار پاشنه پا حاصل رسوب غیر‌ طبیعی کلسیم در استخوان پاشنه است اما اين رسوب ارتباطي به مصرف کلسيم بيمار ندارد. بيمار نبايد مصرف کلسيم خود را  کاهش دهد. در واقع بيمار بايد به ميزان کافي از کلسیم‌های طبیعی مصرف کند چرا که علاوه بر ضروري بودن کلسيم براي سلامت استخوان‌ها، شدت خار پاشنه پا را نيز کم کرده و آن را به تدریج درمان می‌کند.

 

ديگر نکات در مورد خار پاشنه پا

 

  • يکی از راه‌های درمان علائم خار پاشنه، ماساژ پا در محلول نمک اپسوم (منیزیم سولفات) است. يک فنجان نمک اپسوم را داخل تشت بریزید و پاها را در آن ماساژ دهید.

  • در انتخاب کفش دقت کنيد، پاشنه کفش نباید زیاد بلند یا زیاد کوتاه باشد.

  • کفی کفش قوس میانی خوبی باید داشته باشد.

  • کفی بیرونی کفش قوس مناسبی باید داشته باشد.

  • کف کفش در ناحیه پاشنه باید نرم باشد.

 

 

هميشه شاد و سلامت باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1397/12/21-23:17

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 4 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - خار پاشنه