لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


عمده کودکاني که مشکل خاصي ندارند، بدون خطر، آبله مرغان را پشت سر خواهند گذاشت.

آبله مرغان يک عفونت به شدت مسري بوده که موجب تب و ايجاد جوش‌هاي زياد در سطح بدن، همراه با خارش، مي‌شود. اين عفونت اغلب در کودکان ظاهر مي‌شود. اين بيماري يک الي دو روز بعد از ابتلاي فرد، قابل سرايت به ديگران خواهد بود گرچه در اين مدت ممکن است علائم خاصي در فرد بيمار ديده نشده باشد.

عمده کودکاني که مشکل خاصي ندارند، بدون خطر اين بيماري را پشت سر خواهند گذاشت. در نوزادان و بزرگ‌سالان و نيز کساني که سيستم ايمني بدن آنها ضعيف است ممکن است اين بيماري خطرناک باشد.

 

علائم آبله مرغان

 

آبله مرغان در ابتدا با تب خفيف (38.3 الي 38.8 درجه سلسيوس)، سردرد يا گلو درد و يا معده درد خود را نشان مي‌دهد. در فاصله دو روز الي چهار روز جوش‌هاي قرمز به همراه خارش شروع مي‌شوند که بيشتر در ناحيه پشت، شکم و يا صورت مي‌باشد و در ادامه ممکن است به سر، دست‌ها و پاها، دهان و يا اندام تناسلي نيز گسترش يابد.

 اين جوش‌ها در ابتدا به جاي نيش حشرات شباهت دارند ولي در ادامه به تاول تبديل مي‌شوند. با باز شدن تاول‌ها زخم ايجاد مي‌شود که در نهايت خشک شده و پوسته پوسته مي‌گردد.

 

چه زماني بايد به پزشک مراجعه کرد؟

 

اگر به ابتلاي به آبله مرغان مشکوک هستيد، بهتر است به پزشک مراجعه کنيد. اگر هر کدام از علائم زير را در بدن خود و يا کودکتان ديده‌ايد، حتما با پزشک در ميان بگذاريد:

  • جوش‌ها در ناحيه چشم هم ظاهر شده‌اند.

  • جوش‌ها زيادي قرمز، حساس و يا گرم هستند.

  • اگر علائم بيماري همراه با احساس گيجي، کوتاهي تنفس، ضربان قلب بالا، سرفه‌هايي که بدتر مي‌شوند، تب شديد، لرزش بدن و يا استفراغ هستند، حتما به پزشک اطلاع دهيد.

  • اگر نوزادي در منزل فرد بيمار هست يا فردي که سيستم ايمني ضعيفي دارد. ابتلاي به آبله مرغان براي اين افراد خطرناک است بنابراين بايد از وقوع آن جلوگيري شود.

 

دلايل بروز آبله مرغان

 

علت ابتلا به آبله مرغان، سرايت ويروسي به نام واریسلا زوستر مي باشد. اين بيماري واگيردار بوده و اين ويروس از کسي که قبلا مبتلا شده از طريق هوا (سرفه يا عطسه) يا تماس با تاول‌هاي بيمار به فرد ديگري منتقل مي‌شود.

 

درمان آبله مرغان

 

آبله مرغان واکسن دارد و عمده افراد از طريق واکسن در مقابل آن ايمن مي‌شوند. براي افرادي که مبتلا شده‌اند نيز پزشک ممکن است بسته به وضعيت و سن بيمار داروهايي را تجويز کند. اما اغلب با مراعات خانگي مي‌توان بهبود يافت. در ادامه چند راه‌کار خانگي براي تسهيل بيماري را مرور مي‌کنيم:

  • از کمپرس آب خنک يا حمام آب خنک استفاده کنيد.

  • به جاي خارش با دست ضربه‌هاي آرام به بدن بيمار بزنيد.

  • ضمن اطلاع به دکتر داروخانه مي‌توانيد از وي داروهاي بدون نياز به نسخه براي خارش درخواست کنيد.

  • اگر داخل دهان فرد بيمار هم جوش هست، غذاهاي نرم و سرد، بدون افزودني و ادويه به او بدهيد. از تغذيه ميوه‌هاي اسيدي و غذاهاي نمک‌دار خودداري کنيد.

  • ناخن‌هاي فرد بيمار گرفته شود تا در صورت خارش ناخواسته، موجب ترکيدن تاول‌ها يا زخم نشود.

نکته مهم: از دادن آسپرين به کودک مبتلا به آبله مرغان جدا خودداري کنيد چرا که در برخي از کودکان باعث از کار افتادن کبد و حتي مرگ مي‌شود.

 

در صورت ابتلا به آبله مرغان چه بايد خورد و نوشيد؟

 

براي مقابله با آبله مرغان مصرف غذاهايي که داراي خواص زير هستند توصيه شده است:

  • غذاهای ضد ویروس مانند سير (به مقدار اندک). مواد حاوي ويتامين ث نيز در اين جايگاه قرار دارند. ماست پروبيوتيک طبيعي، ماهي روغني حاوي امگا سه، گوشت گاو، بره و مرغ، شير و پنير ارگانيک، ميوه‌هايي مانند انبه، گيلاس، آووکادو، زردآلو، انجير و سيب براي اين منظور مناسب هستند.

  • نوشيدن آب کافي (براي مقابله با تب)

  • غذاهاي حاوي آنتي هيستامين. شامل غذاهاي غنی از ویتامین C مانند کلم و کلم بروکلی،کيوي، فلفل و توت فرنگی.

  • غذاهاي مفيد براي سلامت پوست (براي تسهيل اثر آبله مرغان بر پوست). از جمله اين غذاها سبزیجات و ميوه‌هاي روشن مي‌باشد (از حيث وجود ویتامین‌های آ، ث و اي)، اسفناج، قارچ و روغن زیتون.

لازم به ذکر است که بهتر است از مصرف مواد غذايي زير در طول بيماري آبله مرغان خودداري شود:

آجیل. گندم، برنج، جو. ميوه‌هايي چون انگور، زغال اخته، گريپ فروت، پرتقال و تمشک. کافئين و شکلات.

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/01/11-13:34

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 1 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - آبله مرغان