لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


زگيل تناسلي به واسطه ويروس پاپيلوماي انساني که يکي از ويروس‌هاي منتقل شونده از راه جنسي است، ايجاد مي‌شود.

زگيل تناسلي، يک نوع بيماري است که موجب ايجاد يک يا چند زگيل در ناحيه تناسلي بدن مي‌شود. اين زگيل به واسطه ويروس پاپيلوماي انساني که يکي از ويروس‌هاي منتقل شونده از راه جنسي است، ايجاد مي‌شود. ويروس ايجاد کننده زگيل تناسلي از طريق انواع مختلف تماس‌هاي جنسي منتقل مي‌شود.

گرچه ويروس پاپيلوما درمان نمي‌شود اما زگيل تناسلي قابل درمان است. اين بيماري در مردان شايع‌تر است.

 

نشانههاي ابتلا به زگيل تناسلي

 

وجود يک يا چند زگيل کوچک در ناحيه تناسلي واضح‌ترين علامت اين بيماري است. اين زگيل‌ها معمولا همرنگ گوشت هستند و شکلي صاف يا گل کلم شکل دارند. ممکن است برخي زگيل‌ها بسيار کوچک باشند و ديده نشوند.

مکان ايجاد اين زگيل‌ها در زنان در داخل مهبل (واژن)، در قسمت بيروني واژن، گردنه رحم، مقعد و کشاله ران مي‌تواند باشد. همچنين در صورت داشتن سابقه تماس جنسي دهاني، لب، دهان و زبان نيز ممکن است درگير شوند. در مردان نيز امکان رشد اين زگيل در نواحي آلت تناسلي، پوست بيضه، ران يا کشاله‌هاي ران، مقعد و يا  لب، دهان و زبان وجود دارد.

از ديگر علائم زگيل تناسلي، خارش، سوزش و ناراحتي در ناحيه زگيل مي‌باشد. در صورت مشاهده زگيل تناسلي در بدن خود يا شريک جنسيتان، حتما به پزشک مراجعه کنيد.

 

دلايل بروز زگيل تناسلي

 

تقريبا تمام موارد ابتلا به زگيل تناسلي ناشي از ابتلا به ويروس پاپيلوماي انساني (اچ‌پي‌وي HPV) مي‌باشد. اين ويروس واگيردار بوده و از طريق تماس‌هاي جنسي منتقل مي‌شود. فرد ناقل ويروس اچ‌پي‌وي ممکن است هيچ علامت قابل مشاهده‌اي در بدن خود نداشته باشد. علاوه برتماس‌هاي جنسي واژينال، مقعدي و دهاني، در موارد نادر ممکن است بيماري از مادر باردار به کودک هم منتقل شود.

زگيل تناسلي ممکن است چند روز، چند ماه يا حتي چند سال بعد از تماس جنسي با فرد آلوده، خود را نشان دهد.

 

پيشگيري از زگيل تناسلي

 

  • استفاده از واکسن گارداسيل. اين واکسن از ابتلاي به انواع ويروس اچ‌پي‌وي که موجب زگيل تناسلي مي‌شوند جلوگيري مي‌کند. زمان مناسب براي تزريق اين واکسن، سن 9 تا 26 سالگي مي‌باشد.

  • پرهيز از روابط جنسي پر خطر و پرهيز از تعدد شرکاي جنسي.

  • استفاده از کاندوم. کاندوم پيشگيري موثري است اما با اين حال خطر ابتلا به خاطر تماس از طريق نواحي که توسط کاندوم پوشانده نشده است، وجود دارد.

 

درمان زگيل تناسلي

 

زگيل تناسلي بسته به نوع زگيل و مکان به وجود آمدن آن، معمولا به دو روش درمان مي‌شود:

  • استفاده از لوسيون‌ها، کرم و يا مواد شيميايي خاص بر روي زگيل. دارويي که براي اين منظور استفاده مي‌شود بايد حتما با نسخه پزشک باشد. از داروهاي بدون نياز به نسخه، براي درمان زگيل تناسلي استفاده نکنيد.

  • از بين بردن زگيل به وسيله گرما (سوزاندن با جريان برق)، يخ زدن آن با نيتروژن مايع، برداشتن آن با تيغ جراحي (همراه با بي حسي موضعي) و ليزر درماني. تشخيص نوع درمان به عهده پزشک خواهد بود.

در برخي افراد ممکن است درمان و حذف زگيل چندين ماه طول بکشد بنابراين فرد بيمار بايد به ادامه روند درمان مصر باشد. در صورت باردار بودن حتما وضعيت بارداري با پزشک در ميان گذاشته شود چرا که در انتخاب روش درمان مهم است.

تا زماني که درمان کامل نشده است از هر گونه رابطه جنسي خودداري نمائيد.

 

تغذيه مناسب براي درمان زگيل تناسلي

 

جهت کمک به بهبود زگيل تناسلي، علاوه بر مصرف داروهاي تجويز شده توسط پزشک، بهتر است از غذاهايي که سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌کنند استفاده شود. از جمله اين غذاها مي‌توان به موارد زير اشاره داشت:

  • ماست. ماست علاوه بر تقويت سيستم ايمني بدن مي‌تواند کمک زيادي در از بين بردن سلوهاي سرطاني بکند.

  • سير. اين ماده غذايي پر ارزش قابليت تحريک سيستم ايمني بدن براي از بين بردن ميکروارگانيسم‌ها و نيز حذف سلول‌هاي سرطاني را دارد.

  • قارچ شيتاکه. نوعي قارچ ژاپني بوده که خاصيت ضد ويروسي بالايي دارد.

  • صدف خوراکي. صدف مقادير فراواني از فلز "روي" در خود دارد که تقويت کننده سيستم ايمني است.

  • میوه‌ها و سبزیجات. سبزيجاتي مانند کلم بروکلي و گل کلم در حذف سلول‌هاي سرطاني تاثير بسزايي دارند.

  • فيبر. حذف منظم مواد زائد از روده و دستگاه گوارش، جهت سم زدائي و سلامت سيستم ايمني بدن، ضروري است. مصرف غذاهاي حاوي فيبر شما را به اين هدف مي‌رساند.

  • آب کافي. مصرف آب کافي به خودي خود سيستم ايمني بدن را تقويت مي‌کند.

به طور کلي هر چه سيستم ايمني بدن قوي‌تر باشد، داروهاي زگيل تناسلي اثر بيشتري خواهند داشت.

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/01/18-22:07

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 1 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - زگيل تناسلي