لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


اگزما يا درماتيت آتوپيک به تنهايي يک بيماري حساب نمي‌شود بلکه واکنشي است از طرف بدن نسبت به يک سري بيماري‌هاي ديگر.

اگزما به تنهايي يک بيماري حساب نمي‌شود بلکه واکنشي است از طرف بدن نسبت به يک سري بيماري‌هاي ديگر. درماتيت آتوپيک که با نام اگزما نيز شناخته مي‌شود، موجب قرمز شدن پوست، خارش و يا تاول مي‌شود. در عمده افراد مبتلا، اگزما يک مشکل مزمن بوده که باعث ضخيم شدن پوست، پوسته پوسته شدن و خارش هميشگي مي‌شود. نزديک به 10 درصد مردم، دچار اگزما هستند.

 

نشانه‌هاي اگزما

 

از نشانه‌هاي اگزما مي توان به موارد زير اشاره داشت:

  • خشکي پوست.

  • پوست ملتهب و قرمز شده.

  • خارش به خصوص در هنگام شب.

  • تکه‌هاي قرمز يا تيره در دست‌ها، پاها، گردن سينه، پلک‌ها، داخل آرنج و پشت زانو. در نوزادان در صورت و پوست سر هم ممکن است اين علائم ديده شود.

  • تاول‌هاي ريز که ممکن است با ترکيدن به ديگر جاهاي پوست هم نشت کنند.

  • پوست صخيم شده و يا ترک خورده و نيز پوسته پوسته شده. حساسيت و متورم شدن پوست به علت خارش نيز محتمل است.

اگزما معمولا قبل از 5 سالگي شروع شده و مي‌تواند تا نوجواني و بزرگسالي نيز وجود داشته باشد. در برخي افراد به صورت دوره‌اي ظاهر مي‌شود و بعد از آن ممکن است براي مدت طولاني نيز از بين برود.

 

چه زماني بايد به پزشک مراجعه کنيم؟

 

اگر اگزما وضعيتي ايجاد کرده که مانع خواب و فعاليت عادي روزانه مي‌شود بهتر است با پزشک مشورت کنيم. همچنين در صورت ايجاد عفونت پوستي يا ايجاد رگه‌هاي قرمز روي پوست و يا زخم‌هاي چرکي زرد رنگ مراجعه به پزشک ضروري است. طولاني شدن زمان وجود علائم علي رغم استفاده از درمان‌هاي خانگي، نشان مي‌دهد که فرد بايد به پزشک مراجعه کند.

در صورتي که آسيب‌هاي پوست، چرکي به نظر مي‌رسد و يا فرد مبتلا، داراي تب هست بايد فورا به پزشک مراجعه کرد.

 

علت ايجاد اگزما

 

دليل ايجاد اگزما به درستي مشخص نشده است و فقط احتمالاتي در مورد تاثير استعداد ژنتيکي و يک سري عوامل محيطي داده شده است. وقتي يک عامل آزاردهنده و حساسيت‌زا، سلول‌هاي بدن را تحريک کنند، سلول‌هاي پوستي در واکنش به آن، شرايط اگزما را ايجاد مي‌کنند. اگزما واگيردار نيست.

 

درمان اگزما

 

راه درمان قطعي و ثابت شده‌اي براي اگزما وجود ندارد ولي مي‌توان با در نظر داشتن چند نکته، از شدت آن کاسته و اثر آن را بر روي بدن خود کم کنيم. شدت اگزما در افراد مختلف متفاوت است اما تقريبا همه افراد مي‌توانند از داروهاي بدون نياز به نسخه که در داروخانه‌ها براي اگزما ارائه مي‌شود استفاده کنند. همچنين پزشک در صورت صلاحديد ممکن است داروهاي خاصي را براي اين منظور تجويز کند. مواردي که در زير اشاره شده است در عمده موارد در بهبود اگزما موثر بوده‌اند:

  • فرد مبتلا بايد با دقت در زمان‌هاي بروز و شدت علائم اگزما، عوامل تحريک کننده بر بدن خود را بشناسد و از آنها دوري کند.

  • يک برنامه منظم روزانه براي حمام کردن و مرطوب نگاه داشتن بدن خود داشته باشد.

  • در صورت صلاحديد پزشک، از داروهاي تجويزي به طور مرتب استفاده کند.

 

براي کنترل و بهبود اگزما چه بخوريم و چه نخوريم؟

 

ميوه و سبزيجات تازه و فيبرها در بهبود اگزما موثر هستند. بهتر است تا جايي که مي‌شود مصرف کربوهيدرات ها را کم کرده و از گوشت قرمز و غذاهاي فرآوري شده اجتناب شود. مصرف بهينه ويتامين د نيز به بهبود اگزما کمک مي‌کند. کاهش وزن نيز در برخي افراد اثر مثبت دارد.

بسياري از مبتلايان به اگزما، نسبت به گندم، غذاهاي دريايي، شير، تخم مرغ و کره بادام زميني واکنش نشان داده و علائم آنها بدتر مي‌شود.

به طور کل ميوه‌هاي حاوي آنتي اکسيدان و آنتي هيستامين در بهبود اگزما موثر هستند چرا که اثر ضد التهابي دارند. از جمله آن‌ها مي‌توان به مواردي چون: سيب، بلوبري، کلم بروکلي، گيلاس و اسفناج اشاره نمود.

 

اثر ورزش بر اگزما

 

ورزش کردن علي رغم تمام فوايد، ممکن است براي اگزما بد باشد. اين مساله به علت از دست رفتن آب بدن و خشکي پوست مي‌باشد. از طرفي وجود عرق روي پوست مي‌تواند موجب تحريک بيشتر علائم اگزما بشود. با وجود اين، ترک ورزش توصيه نمي‌شود چرا که تمرينات ورزشي موجب کاهش استرس و تنش عصبي شده و اين مساله براي بدن و بهبود اگزما مفيد است.

لازم است فرد مبتلا به اگزما چند نکته مهم را در حين ورزش رعايت کند. در طول ورزش بدن خود را با استراحت و وقفه، خنک نگاه داريد. ورزش شديد انجام ندهيد و آب فراوان بنوشيد. لباس ورزشتان را مرتب بشوئيد و هميشه در حين ورزش، عرق بدن را با حوله نرم پاک کنيد تا بر روي پوست نماند.

 

 

هميشه شاد و سلامت باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/01/28-00:42

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 1 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - اگزما