لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


رتينوپاتي شایع‌ترین علت از دست دادن بینایی در بیماران مبتلا به دیابت و همچنین بیماران قلبی عروقی می‌باشد.

رتينوپاتي يک بيماري مربوط به چشم مي‌باشد. اين بيماري بر روی رگ‌های خونی در بافت حساس به نور شبکیه که در پشت چشم قرار دارد، اثر گذاشته و موجب خون‌ریزی در این بافت می‌شود. رتينوپاتي معمولا روی رگ‌های خونی در هر دو چشم اثر می‌گذارد.

رتينوپاتي شایع‌ترین علت از دست دادن بینایی در بیماران مبتلا به دیابت و همچنین بیماران قلبی عروقی می‌باشد. تقریبا همه‌ی بیماران دیابت نوع 1 و بیش از 60 درصد بیماران دیابت نوع 2، مبتلا به رتینوپاتی هستند. این بیماری در نوزادان نارس نیز دیده شده است.

 

دلايل بروز رتینوپاتی

 

عواملی مانند قند خون بالا در بیماری دیابت، فشار خون بالا و بیماری قلبی با آسیب رساندن به رگ‌های خونی در شبکیه‌ی چشم منجر به بروز رتینوپاتی می‌شوند.

با پیشرفت بیماری رتينوپاتي رگ‌های خونی جدید به صورت غیر طبیعی در سطح شبکیه ایجاد می‌شوند که منجر به ایجاد زخم و از بین رفتن سلول‌های شبکیه می‌شود. شایع‌ترین نوع رتینوپاتی مربوط به رتینوپاتی دیابتی است که سطح بالای قند خون منجر به آسیب رگ‌های خونی می‌شود.

رتینوپاتی دیابتی ممکن است در چهار مرحله پیشرفت داشته باشد:

  • رتینوپاتی خفیف بدون پیشرفت: مرحله‌ی اولیه‌ی بیماری می‌باشد که رگ‌های خونی شبکه اندکي متورم شده‌اند و ممکن است منجر به نشت مایع در شبکیه‌ی چشم شود.
  • رتینوپاتی متوسط بدون پیشرفت: با پیشرفت بیماری رگ‌های خونی که مسئول تغذیه‌ی شبکیه‌ی چشم هستند ممکن است دچار تورم شده و حتی توانایی خود را در انتقال خون نیز از دست دهند که این عوامل منجر به تغیير مشخصه‌ی شبکیه می‌شود.
  • رتینوپاتی شدید بدون پیشرفت: در این مرحله بسیاری از رگ‌های خونی در شبکیه مسدود می‌شوند و خون‌رسانی به شبکیه مختل می‌شود. در این مناطق فاکتورهای رشدی تولید می‌شود تا رگ‌های خونی جدید تولید شوند.
  • رتینوپاتی دیابتی پیشرفته: در این مرحله فاکتورهای رشدی توليد مي‌شوند که موجب گسترش رگ‌های خونی جدید در سطح داخلی شبکیه می‌شود. رگ‌های جدید شکننده هستند و موجب نشت بیشتر و خونریزی می‌شوند و می‌تواند منجر به از دست بینایی فرد برای همیشه شود.

 

علائم رتینوپاتی دیابتی

 

مراحل اولیه‌ی بیماری معمولا علائمی ندارد تا زمانی که روی بینایی فرد تاثیر می‌گذارد. خونریزی عروق خونی منجر به بروز لکه‌های شناوری می‌شود که گاهی اوقات روشن هستند. در صورت عدم درمان، این لکه‌ها بيشتر و بيشتر شده و موجب افزایش خطر از دست دادن همیشگی بینایی می‌شود.

از دیگرعلائم می‌توان به تاری دید، دوبینی، درد چشم، قرمزی چشم، کاهش دید محیطی، دید مبهم، وجود نقاط کور در میدان دید، تغیر در ادراک رنگ و از دست دادن ناگهانی دید اشاره کرد.

 

چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم

 

بیماران مبتلا به دیابت و همچنین بیماران قلبی عروقی باید بسیار مراقب سلامت چشمان خود باشند و در صورت بروز هر کدام از علائم رتینوپاتی هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کنند.

بهتر است بيماران ديابتي و قلبي عروقي، به طور منظم توسط پزشک معاینه شوند. بیماری هر چه سریع‌تر تشخیص داده شود بهتر است به همین دلیل هیچ کدام از علائم را نباید نادیده گرفت و در صورت مشاهده‌ی هر گونه علائم مشکوک به بیماری باید فورا به پزشک مراجعه شود.

 

درمان رتينوپاتي

 

درمان رتینوپاتی بیشتر مبتني بر مدیریت علل زمینه‌ای ایجاد بیماری مي‌باشد، مانند کنترل فشار خون و قند خون، اصلاح رژیم غذایی و نيز ورزش منظم.

يک راه درمان سريع، عمل جراحی لیزري مي‌باشد که با ایجاد سوختگی در چند ناحیه از شبکيه به منظور کاهش عروق خونی غیر طبیعی صورت می‌گیرد. ليزر درماني ممکن است در یک یا چند جلسه صورت گیرد. لیزر درماني پراکنده با این که دید مرکزی را حفظ می کند ولی دید محیطی، رنگ و همچنین دید در شب بیمار را آسيب مي‌رساند.

در صورتی که درمان‌هاي گفته شده موجب بهبود بینایی نشود پزشک معالج، فرد بيمار را به مراکز کم بینایی و توانبخشی ارجاع مي‌دهد. در اين مراکز، تکنيک‌هاي مراقبت بينايي و کنار آمدن با مشکلات بينايي آموزش داده مي‌شود.

 

رژيم غذايي مناسب به منظور کنترل و بهبودی بیماری رتینوپاتی

 

مصرف سبزیجات دارای برگ سبز مانند اسفناج، کلم، گل کلم و کلم بروکلی به منظور حفظ سلامت چشم بسیار مفید می‌باشد.

مصرف دو ماده لوتئین و زیگزانتین بسیار برای حفظ سلامت چشم توصیه شده است. غلظت لوتئین و زیگزانتین در ماکولاي چشم نسبت به سایر نقاط بدن بیشتر است. لوتئین و زایگزانتین در جعفری، نخود فرنگی سبز، پسته، اسفناج، زرده تخم مرغ، انگور قرمز، کدو سبز، فلفل قرمز و آب پرتقال یافت می‌شود. این دو ماده همچنین به عنوان آنتی اکسیدان عمل می‌کنند که می‌تواند از سلول‌ها در برابر رادیکال‌های آزاد حفاظت کنند.

سبزیجات دارای برگ تیره دارای کالری کم و در عين حال مواد مغذی زیادی مانند ویتامن آ، ث، ويتامين ک، فیبر، فولات، آهن و منیزیم می‌باشند که همه اين‌ها برای حفظ سلامت چشم مفید هستند. علاوه بر اين موارد، تغذیه‌ی مناسب به منظور کنترل قند خون و همچنین فشار خون نیز بسیار مهم است.

 

 هميشه شاد و سلامت باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/01/29-17:02

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 7 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - رتينوپاتي