لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


از نظر خطر ابتلا به سرطان، مصرف یک بطری شراب برابر با چندین نوبت سیگار کشیدن است.

 

از نظر خطر ابتلا به سرطان، مصرف یک بطری شراب برابر با چندین نوبت سیگار کشیدن است

 

براساس یک مطالعه‌ی جدید درانگلستان، نوشیدن یک بطری شراب در هفته، مانند 5 تا 10 نخ سیگارکشیدن موجب افزایش خطر ابتلا به سرطان می‌شود. این مطالعه که به تازگي در مجله سلامت عمومی BMC منتشر شده است، برای ارزیابی این سوال است که آیا الکل از نظر خطر ابتلا به سرطان معادل سیگار است یا خیر؟

محققان دریافتند که افزایش خطر ابتلا به سرطان در ارتباط با نوشیدن یک بطری شراب در هفته، معادل 5 نخ سیگار برای مردان و 10 نخ سیگار در هفته برای زنان است. هدف از این تحقیق آشکار ساختن افزایش خطر ابتلا به سرطان است که با مصرف متوسط الکل همراه می‌باشد، البته به نظر می‌رسد کمتر از سیگار کشیدن مضر باشد. در واقع، مطالعات در ایالات متحده و انگلستان نشان داده است که بسیاری از افراد از ارتباط الکل با سرطان مطلع نیستند. به عنوان مثال، یک نظرسنجی توسط انجمن مطالعات سرطان آمریکا در سال 2017 نشان داد که 70 درصد از آمریکایی‌ها آگاه نبودند که الکل مصرفی یک عامل خطر برای سرطان است .

"ارزیابی ما از یکسان بودن سیگار و الکل در ابتلا به سرطان، مقیاسی مفید برای ارتباط الکل و افزایش خطر احتمالی ابتلا به سرطان را فراهم می‌کند که از پیامدهای موفقیت‌آمیز تاریخی در مورد سیگار کشیدن است." نویسنده پژوهش دکتر ترزا هايدس، از گروه گوارش و کبد در دانشگاه و بیمارستان ساوت‌همپتون در بیانیه ای گفت: "ما امیدواریم با استفاده از پیامدهای شناخته شده‌ی سیگار به عنوان مثالی بارز و آشکار، این پیام را به طور موثرتر برای کمک به مردم انتقال دهیم تا با آگاهی بیشتری شیوه زندگی خود را انتخاب کنند."

دکتر ریچارد سایتز، متخصص ترک اعتیاد و مدیر گروه علوم بهداشتی در دانشکده بهداشت عمومی دانشگاه بوستون گفت که مقایسه این مطالعه منطقی و معقول است. وی می‌گوید: "من فکر می‌کنم اکنون زمان آن رسیده است که ما خطرات الکل و ابتلا به سرطان را آشکار کنیم و این دست پژوهش‌ها روش خوبی برای انجام این کار است." البته ناگفته نماند، محققان پژوهش تأکید می‌کنند که مصرف معمولی الکل دقیقا مانند مصرف سیگار نیست و در این مطالعه تنها خطر ابتلا به سرطان مورد بحث است، نه خطرات بیماری‌های دیگر مانند بیماری قلبی. طبق نظر نویسندگان، این مطالعه در مورد خطر ابتلا به سرطان در جمعیت عمومی است، که ممکن است با خطر ابتلا به سرطان فردی ناشی از سیگار یا الکل متفاوت باشد.

 

الکل و سیگار

 

به‌منظور تعیین دید کلی از مصرف الکل و سرطان، هدف از این پژوهش پاسخ به این سوال بود که در مورد خطر ابتلا به سرطان، یک بطری شراب (یک بطری شراب حاوی حدود 80 گرم الکل خالص است) معادل چند نخ سیگار است؟

محققان از داده‌های ملی انگلستان در مورد خطر ابتلا به سرطان در طول عمر مردم و همچنین تحقیقات قبلا منتشر شده در ارتباط بین الکل، سیگار کشیدن و سرطان استفاده کرده اند. آن‌ها تخمین زده‌اند که درمیان افراد غیر سیگاری، یک بطری شراب در هفته، با افزایش 1.0 درصدی خطر ابتلا به سرطان در طول عمر مردان و 1.4 درصد افزایش خطر ابتلا به سرطان در طول زندگی زنان همراه است. به عبارت دیگر، اگر هر 1000 مرد و 1000 زن، هر هفته یک بطری شراب بنوشند، حدود 10 مرد و 14 زن از این جمعیت در معرض ابتلا به سرطان قرار می‌گیرند.

خطر بیشتر در میان زنان به دلیل ارتباط بین مصرف الکل و سرطان پستان است. این خطر با پنج نخ سیگار در هفته برای مردان و 10 نخ سیگار برای زنان قابل مقایسه بود.

 

یک عامل "سرطان‌زای" شناخته شده

 

دکتر ریچارد سایتز گفت: "همه می‌دانند که سیگار منجر به سرطان می‌شود." وی معتقد است که "شنیدن این که مصرف الکل از لحاظ خطر سرطان معادل مقدار کمی از سیگار کشیدن است" برای عموم مفید است.

دکتر ریچارد سایتز اشاره کرد که بحث‌های کمی درباره خطرات سرطان مرتبط با الکل وجود دارد، با وجود این‌که الکل عامل سرطان‌زای شناخته شده است. حتی دستورالعمل‌های رژیم غذایی در مورد تعداد دفعات مصرف نوشیدنی‌های الکلی در روز مورد بحث است. دکتر ریچارد سایتز گفت: "اگر من این نوشیدنی را بجای الکل، شراب، آبجو و یا کاکتل، فقط یک سرطان‌زا می‌نامیدم، هیچ‌کس نمی‌توانست در مورد این‌که چند لیوان از این نوشیدنی می‌تواند سرطان‌زا باشد، صحبتی کند.

نویسندگان این مطالعه خاطر نشان کردند که این مطالعه تنها خطر ابتلا به سرطان را در نظر گرفته است و بیماری‌های دیگر مرتبط با مصرف سیگار یا مصرف الکل مانند بیماری‌های تنفسی، قلب و عروق و کبد مورد بحث نبود. نویسندگان همچنین اشاره کردند که سیگاری‌ها معمولا به میزان بیش از 5 تا 10 سیگار در هفته مصرف می‌کنند به‌ عنوان مثال به طور متوسط ​افراد سیگاری در انگلستان حدود 80 سیگار در هفته و افراد سیگاری معمولی در ایالات متحده در حدود 100 سیگار در هفته مصرف می‌کنند. با این حال، "این یافته‌ها نشان می‌دهد که میزان نوشیدن معمولی الکل​به عنوان یک مسئله مهم بهداشت عمومی مطرح می‌شود."

 

هميشه شاد و سلامت باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/01/30-11:59

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 3 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - کشف رابطه بين سرطان و مصرف شراب