لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


غذاي مفيد براي آلزايمر

پزشکان همیشه بیان کرده‌اند که نوع تغذیه ما، سلامت بدن و قلب را تحت تاثیر می‌گذارد. آخرین تحقیقات و مطالعات نشان داده‌اند که داشتن یک رژیم غذایی خوب، ریسک ابتلا به بیماری آلزایمر را تا ۵۰٪ کاهش می‌دهد. بر این اساس دانشمندان اين حوزه، یک رژیم غذایی به نام "رژيم مايند (MIND diet)" را برای همه پیشنهاد می‌کنند. در اين مقاله به طور خلاصه به مواد غذايي توصيه شده در اين رژيم مي‌پردازيم.

 

اين 9 غذا با آلزایمر مبارزه می‌کنند

 

1- سبزیجات برگدار سبز

 

طبق رژيم مايند، خوردن سبزیجات برگدار سبز رنگ به طور مداوم باید تکرار شود. کلم پیچ، اسفناج، کلم بروکلی، کلم برگ و دیگر سبزیجات سبز رنگ دارای ویتامین آ، ويتامين ث و دیگر مواد مغذی هستند.

اين نوع سبزيجات، حداقل ۲ وعده غذایی در هفته باید صرف شود که کمک کننده به مغز است. مصرف ۶ وعده یا بیشتر  در هفته، ميزان ايده‌آل بوده و فواید زیادی برای مغز دارد و کاهش دهنده ریسک ابتلا به آلزایمر مي‌باشد.

 

2- دیگر سبزیجات

 

مانند سایر رژیم‌های غذایی که تمرکز بر کاهش وزن و سلامتی قلب دارند، این رژیم هم تاکید بر خوردن سبزیجات برای سلامتی مغز می‌کند. دانشمندان توصیه می‌کنند که سالاد و حداقل یک نوع دیگر از سبزیجات هر روز استفاده شود.

 

3- آجیل

 

آجیل یک غذای مفید برای سلامتی مغز است. آجیل دارای چربی‌های سالم، فیبر و آنتی اکسیدان بوده و به کم کردن میزان کلسترول بد و کاهش بیماری‌های قلبی کمک می‌کند. این رژیم غذایی خوردن حداقل ۵ بار در هفته را پیشنهاد می‌‌دهد.

 

4- بلوبری

 

بلوبری تنها میوه‌ای است که صریحا به خوردن آن تاکید شده است. بلوبری گرچه در کشور ما قيمت بالايي دارد ولي یک غذای مقوی برای حفاظت از مغز است. توت فرنگی هم دارای اثرات شناخته شده مانند بلوبری است. این رژیم خوردن حداقل ۲ بار در هفته را پیشنهاد می‌دهد.

 

5- لوبیا

 

لوبیا بايد جزء هميشگي رژیم غذایی‌تان باشد. فیبر و پروتئین زیاد و کالری و چربی کم، به سلامتی مغز کمک می‌کند. خوردن لوبيا ۳ بار در هفته به کاهش ریسک ابتلا به آلزایمر کمک می‌کند.

 

6- غلات

 

غلات یکی از اجزا مهم رژیم غذایی هستند که خوردن آنها به تعداد ۳ بار در روز توصیه می‌شود.

 

7- ماهی

 

ماهی کمک به پشتیبانی و حفاظت مغز می‌کند. خوردن ماهی یک بار در هفته توصیه می‌شود.

 

8- مرغ محلی

 

مرغ محلي (ارگانيک) یکی دیگر از بخش‌های مهم رژیم غذایی برای سلامت مغز است که مصرف آن، ۲ تا ۳ بار در هفته پیشنهاد می‌شود.

 

9- روغن زیتون

 

محققان متوجه شده‌اند که افرادی که از روغن زیتون استفاده می‌کنند، حفاظت فوق العاده‌ای از مغزشان در برابر پیر شدگی می‌کنند.

تا اينجا مواد غذايي مفيد براي پيشگيري موثر از آلزايمر را مرور کرديم. در ادامه به غذاهايي مي‌پردازيم که بهتر در مصرف آن‌ها از جهت سلامت مغز، تعادل و کاهش صورت بگيرد.

 

5 غذا که باید مصرف آن‌ها را کاهش داد

 

1- گوشت قرمز

 

خوردن گوشت قرمز باید در تعادل باشد یعنی بیشتر از ۴ بار در هفته استفاده نشود. با اين ميزان مصرف، علاوه بر ديگر مزاياي آن، از مغز خود نيز حفاظت نموده‌ايد.

 

2- کره

 

خوردن کره در روز باید به کمتر از یک قاشق غذاخوری برسد. در صورت بیشتر مصرف شدن باعث افزایش کلسترول و چربی بد بدن می‌شود.

 

3- پنیر

 

ممکن است پنیر یک غذای خوشمزه برای شما باشد اما غذاي مفيدي برای مغز نیست. اگر می‌خواهید ریسک ابتلا به آلزایمر را کاهش دهید، در هفته یک بار پنیر بخورید.

 

4- شیرینی‌جات

 

به طور مسلم مي‌دانيد که مصرف شیرینی برای بدن خوب نیست و اثرات منفی روی سلامتی مغز می گذارد. رژیم غذایی مايند توصیه می‌کند که مصرف شیرینی‌جات به کمتر از ۵ بار در هفته برسد.

 

5- فست فود

 

فست فود در گروه غذاهای بد و نامناسب قرار دارد و نباید در خوردن آنها زیاده‌روی شود. بهتر است مصرف غذاهاي فست فودي به کمتر از یک بار در هفته برسد.

با رعايت موارد گفته شده که رژيم چندان سختي هم نيست! به راحتي مي‌توانيم بر سلامت بدن خود اثر مثبتي داشته باشيم. کسانی که به طور دائم از این رژیم غذایی استفاده می‌کنند، مغز آن‌ها به طور صحیح حفاظت می‌شود و ریسک ابتلا به آلزایمر را کاهش مي‌دهند.

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/02/13-12:46

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 6 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - غذاي مفيد براي آلزايمر