لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


آريتمي قلبي چيست و تشخيص و درمان آن به چه صورت است

آريتمي قلبي چيست و تشخيص و درمان آن به چه صورت است؟

 

اصطلاح آریتمی به تغییر در پالس‌ها‌ی امواج الکتریکی قلب اشاره دارد زمانی که پالس‌های الکتريکی در قلب به درستی صورت نگیرد فرد دچار آریتمی قلبی می‌شود. اين تغیير ممکن است به این صورت باشد که پالس‌ها‌ی الکتریکی کندتر یا تندتر شده و یا دچار هر گونه تغیير ناگهانی شوند. به دنبال اين تغييرات، ضربان قلب ناکارآمد مي‌شود (کاهش ضربان قلب و يا افزایش ضربان قلب).

هنگامی که قلب به درستی کار نمي‌کند، همه‌ی اعضای بدن تحت تاثیر قرار گرفته و ممکن است آسیب ببينند. افزایش بي دليل ضربان قلب (به جز حالات طبيعي بالا رفتن ضربان قلب ماند وقتي که ورزش مي‌کنيم) تا بیش 100 ضربه در دقیقه در بزرگسالان را تاکیکاردی، و کاهش ضربان قلب به کمتر از 60 ضربه در دقیق را برادیکاردی می‌گویند.

 

علائم آريتمي قلبي

 

آریتمی قلبی طیف گسترده‌ای از علائم را ایجاد می‌کند و بسته به نوع آن، علائم متفاوتی را در بر خواهد داشت. زمانی که آریتمی بیش از حد طول می‌کشد تاثیر مخربی را بر روی قلب می‌گذارد و علائم جدی تری را مانند موارد زیر ایجاد می‌کند:

  • فرد ممکن است دچار سرگیجه شدید شده و یا احساس خستگی زیادی داشته باشد.

  • تپش قلب به همراه کاهش فشار خون.

  • کاهش ضربان قلب.

  • افزایش ضربان قلب.

  • تنگی نفس و ایجاد ترس در بیمار

  • ایجاد درد در قفسه سینه.

  • در موارد شدید غش کردن و ایست قلبی.

  • عرق کردن.

 

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کنیم؟

 

در صورت داشتن علائم آریتمی قلبی از جمله تشنگی، سرگیجه، خستگی، تنگی نفس، درد قفسه سینه و ديگر مواردي که در بالا اشاره شد، به پزشک خود مراجعه کنید و یا با اورژانس تماس بگیرید.

 

علت بروز آریتمی قلبی

 

عوامل زیادی می‌توانند منجر به آریتمی شود از جمله:

بروز یک حمله قلبی، ایجاد یک زخم در بافت قلب در اثر یک حمله قلبي، تغییر در ساختار قلب در اثر بیماری‌هایی از جمله کاردیومیپاتی، مسدود شدن عروق کرونری قلبی، فشار خون بالا، پرکاری و يا کم کاری تیروئید.

از ديگر موارد خطر آفرين که ممکن است منجر به آريتمي قلبي شود مي‌توان به اين موارد اشاره داشت: سیگار کشیدن، مصرف الکل و یا کافئین، استرس بیش از حد، مصرف برخی از داروها مانند داروهای سرماخوردگی، آلرژی و حساسيت، برخي مکمل‌های غذایی، داشتن بیماری دیابت، سابقه ژنتیکی بیماری آریتمی قلبی و همچنین بروز تنگی نفس و یا آپنه در خواب.

 

پیش گیری از آريتمي قلبي

 

داشتن یک رژیم مناسب غذایی سالم با سبزیجات، میوه، ماهی، منابع گیاهی فراوان و پرهیز از خوردن غذاهاي چرب و سنگين.

همچنین کنترل کلسترول خون و فشار خون بالا، اجتناب از مصرف دخانیات مخصوصا سیگار و نيز کنترل وزن و انجام تمرینات ورزشي به صورت مرتب میتواند تا حد زیادی از بروز آريتمي قلبي جلوگیری کند.

 

درمان آريتمي قلبي

 

اکثر آریتمی‌ها بی ضرر هستند. پزشک معمولا پس از انجام معاینات لازم متوجه خواهد شد که آیا آریتمی بیمار یک مشکل طبیعی است و یا غیر طبیعی و اين که ممکن است در آينده برای بیمار مشکلی ایجاد کند يا خير.

درمان آریتمی قلبی بستگی به علت آن دارد. در بیمارانی که در گره سینوسی قلب خود، مشکل دارند و ضربان قلب آن‌ها پایین است و نيز دارای علائم شدید و مکرر آريتمي هستند، درمان توسط یک ضربان ساز دائمی قلب (که به طور عاميانه باتري قلب گفته مي‌شود) صورت مي‌گيرد.

در برخی بیماران ماساژ سینوس کاروتید در قسمت گردن مشکل را برطرف می‌کند. برخی از بیماران نیاز به مصرف داروهای بتابلاکرها و مسدود کننده‌های کانال کلسیم دارند.

بیماران مبتلا به فیبریلاسیون دهلیزی ناشی از تیروئید می‌توانند با دارو و یا جراحی درمان شوند. در بیمارانی که دارای ضربان قلب بالایی هستند با مصرف داروهایی که موجب کاهش ضربان قلب می شود می‌توانند آریتمی را کنترل کنند. تشخيص روش درمان بر عهده پزشک متخصص خواهد بود.

 

چه بخورم و چه نخوریم؟

 

برخی از پزشکان توصیه می‌کنند از مصرف غذاهایی که آریتمی را افزایش می‌دهد اجتباب کنید و سعی کنید برنامه غذایی سالمی داشته باشید.

بسیاری از افراد تصور می کنند که مصرف قهوه موجب آریتمی می‌شود اما مصرف متعادل آن مشکل خاصی را ایجاد نمی‌کند.

مصرف الکل در افراد عادی نیز آریتمی قلبي را ایجاد می‌کند و می تواند سبب بیماری‌های قلبی شود. الکل به طور مستقیم به سلول‌های قلبی آسیب می‌رساند و موجب افزایش ضربان قلب (تاکیکاردی) مي‌شود.

بسیاری از رژیم‌های غذایی لاغری برای افراد مبتلا به آریتمی قلبي مضر است. برنامه غذایی حاوی مایعات و پروتئین بالا، غلظت الکترولیت‌های خون را تحت تاثیر قرار می‌دهد و باعث می‌شود که سیستم الکتریکی قلب نيز تحريک شده و آریتمی ايجاد شود.

بیماران مبتلا به آریتمی باید در مصرف داروهای گیاهی احتیاط کنند. داروهای گیاهی مانند افدرا موجب افزایش فشار خون و آریتمی‌های قلبی می‌شود.

یک رژیم غذایی سالم براي بيماران آريتمي قلبي، شامل مصرف میوه‌ها و سبزیجات، غذاهای غنی از فیبر محلول (مانند جو دوسر و لوبیا)، مواد غذایی حاوی کلسیم (لبنیات) و امگا 3 مانند ماهی قزل آلا می‌باشد.

 

ورزش های مناسب برای بیماران مبتلا به آریتمی قلبي

 

ورزش می‌تواند با کنترل فشار خون و افزایش سطح کلسترول خوب خون (HDL اچ‌دي‌ال) سلامت قلب و عروق را بهبود بخشيده و همچنین به کنترل وزن و کنترل دیابت و کاهش استرس نیز کمک کند.

برخی از آریتمی‌هایی که منشا عصبی دارند نیز می‌توانند با ورزش درمان شوند. به هیچ وجه توصیه نمی‌شود که بیمار ورزش و تحرک را با ورزش‌های سنگین آغاز کند بلکه بايد در ابتدا با انجام تمرینات ساده و آسان تمرینات خود را شروع کند.

منظم بودن انجام تمرینات ورزشي بسیار مهم است. در بیماران قلبی عروقی داشتن تمریناتی که فشار فیزیکی زیادی ندارد اهميت دارد. ورزش‌هایی مانند بدمینتون، شنا کردن، تنیس، ژیمناستیک، پیلاتس، دوچرخه سواری و پیاده روی مناسب بهبود اين بيماري هستند.

 

 هميشه شاد و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/05/21-22:17

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 7 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - تشخيص آريتمي قلبي