لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


 آیا ممکن است پوست بدن ما نقشي در اين التهاب سني داشته باشد ؟

طبق یک مطالعه جديد، مرطوب کردن پوست می‌تواند خطر پیشرفت یک سری از بیماری‌ها از قبیل ناراحتی قلبی، دیابت و حتی آلزایمر را کاهش دهد.

پوست بزرگ‌ترین عضو بدن ماست که یکی از وظايف آن، حفاظت از محیط درونی بدن در برابر محیط خطرناک بیرونی است. پوست بدن سرما و گرما را شناسایی کرده و به ما در تعدیل دمای درونی بدن و حس لامسه کمک می‌کند. با وجود اندازه بزرگ پوست، معمولا دانشمندان نقش پوست را در بیماری مزمن در نظر نمی‌گیرند.

با این حال، گروهی از محقیق دانشگاه کالیفرنیا سن فرانسیسکو (UCSF) با سنت شکني، به دقت بر فهم نقش پوست در بیماری مزمن مرتبط با سن متمرکز شدند.

با افزایش سن، میزان التهاب در بدن، به طور پیوسته‌ای افزایش می‌یابد. دانشمندان به این روند التهاب سنی (مربوط به سن) می‌گویند. سایتوکاین‌ها محرک‌های مهمی در این التهاب هستند، هدف اين مطالعه، پاسخ به اين سوال بوده است که آیا ممکن است پوست بدن ما نقشي در اين التهاب داشته باشد يا خير.

 

التهاب سنی و پوست

 

دانشمندان از قبل ارتباط بین التهاب و یک سری از بیماری‌ها را تعیین کرده‌اند که شامل دیابت نوع دو، تصلب شریان، بیماری آلزایمر و پوکی استخوان می‌باشد.

در گذشته تصور می‌شد که سیستم ایمنی یا کبد مسئول التهاب سنی هستند. با این حال با توجه به مطالعه جدیدی که اخیرا در مجله آکادمی اروپایی پوست و بیماری‌های مقاربتی چاپ شده است، ممکن است پوست هم نقش به سزایی در التهاب سنی داشته باشد.

"التهاب سني، باید از عضوی به اندازه کافی بزرگ منشاء بگیرد که التهابی بسیار کوچک در آن بتواند کل بدن را تحت تاثیر قرار دهد. پوست به دلیل اندازه‌اش گزینه‌ای مناسب می‌باشد". اين گفته محقق ارشد اين مطالعه، دکتر Man مي‌باشد. وي در ادامه می‌گوید:" وقتی پا به سن می‌گذاریم، علائم پوستی از جمله خارش، خشکی و تغییراتی در اسیدیته بدن رخ می‌دهد. اين مسائل ممکن است به علت التهاب بسیار خفیف در پوست باشد و چون عضوی بزرگ است میزان پخش سایتوکاین را افزایش دهد".

 

پوست و بیماری مزمن

 

با افزایش سن، پوست خشک‌تر و کمتر قابل اعتماد می‌شود. سن بر خاصیت تراوایی پوست تاثیر گذار است به این معنی که پوست در نگهداری آب و خروج عوامل بیماری‌زا مشکل پیدا می‌کند. کاهش رطوبت پوست باعث ظهور ترک‌های کوچک می‌شود که مسبب رها شدن سایتوکاین در منبع خون است.

در پوست‌های جوان‌تر، سایتوکاین‌ها در بازسازی ترک‌های پوستی کمک می‌کنند. با این حال بازسازی در پوست‌های مسن‌تر سخت‌تر می باشد. به این معنی که بدن به صورت مداوم پیام‌آورهای التهابی آزاد می‌کند که وقتی وارد خون می‌شوند، می‌توانند در کل بدن حرکت کنند.

دکتر مارورا محقق ديگر مطالعه، توضیح می‌دهد که "تا همین اواخر، جامعه دانشمندان به نقش پوست در التهاب سیستمیک و بیماری باور نداشتند. اما در پنج سال گذشته، مطالعه بيماري پسوریازیس و آماس پوستی نشان داده است که التهاب پوستی ناشی از این بیماری‌ها احتمالا خطر بیماری قلبی را افزایش می‌دهد."

البته افزایش سن بسیار شایع‌تر از آماس پوست و پسوریازیس است؛ بنابراین با توجه به اين نکته "خطر کلی افزایش سن برای جمعیت می‌تواند بیشتر از ديگر بیماری‌های پوستی دیده شده، باشد".

دکتر مارورا بر این باور است که "کاهش التهاب پوست با درمان سوء عملکرد آن به سادگی می‌تواند تاثیر اساسی در سلامت داشته باشد."

 

آیا می‌توانیم خطرات التهاب سنی را کاهش دهیم؟

 

دانشمندان در مطالعه اخیرشان شروع کردهند به اندازه گیری تاثیر افزایش سن پوست بر التهاب. موضوع مهم‌تر مورد بررسي نيز، مشاهده این مساله است که آیا می‌توانند علائم التهاب را با استفاده از مرطوب کننده پوست کاهش دهند یا خير.

برای اثبات این مفهوم، يک آزمايش با 35 نفر شرکت کننده در رده سنی 58 تا 95 صورت گرفت. محققین میزان سایتوکاین را در آغاز مطالعه اندازه گیری کردند. سپس، شرکت کننده‌ها کرم مرطوب کننده را در طول سی روز، دو بار در روز بر پوست کل بدن به کار بردند. بعد از پایان مطالعه، محققین به دنبال تغییرات میزان سایتوکاین در بدن آن‌ها گشتند.

دکتر مارورا و دکتر مان، کرم مرطوب کننده‌ای مطابق مطالعات گذشته فرمول بندی کردند. این کرم شامل سه نوع چربي است: کلسترول، اسید‌های چرب آزاد و سرامیدها.

همان طور که انتظار می‌رفت، استفاده از کرم مرطوب کننده در سی روز میزان سایتوکاین خون را کاهش داد. این میزان از مقدار سایتوکاین گروه شاهد که به طور مشابه بالغ بودند و از کرم استفاده نکرده بودند هم کمتر بود. طبق گفته نویسندگان مقاله، مقدار سایتوکاین شرکت کننده‌ها با افردی که در دهه 30 زندگی هستند مساوی بود.

نکته‌اي که نبايد در اين بحث ناديده گرفته شود اين است که در این آزمایش از تعداد کمي شرکت کننده استفاده شده بود. علاوه بر اين محققين اين مطالعه خود به عنوان مشاورين شرکت‌هاي توليد کننده لوازم آرايشي فعاليت دارند، که ممکن است اين مساله باورپذيري نتايج را مشکل کند.

با اين حال باقي محققین باید برای رسیدن به نتیجه قابل اطمینان، آزمایش‌های بزرگتری انجام دهند و مطالعات آینده باید بتواند نتایج به دست آمده را تکرار کنند. علاوه بر اين، مطالعات آينده باید نشان دهند که کاهش چرخه سایتوکاین، سودمندی قابل توجهی در دراز مدت دارد تا بتوان اين کرم‌ها را به عنوان يک راهکار مطمئن تجويز نمود.

پی گیری تحقیق بدون شک به زودی آغاز می‌شود.فارغ از اینکه دانشمندان همین نتایج را تکرار می کنند یا نه، موضوع التهاب پوست و بیماری‌های مزمن مطمئنا از تحقیق بیشتری برخوردار خواهد بود.

با افزایش سن افراد جامعه، امیدواریم که مداخلهای ساده از طریق استفاده از مرطوب کننده بتواند از بیماری های مرتبط با سن جلوگیری کند.

 

هميشه شاد و سلامت باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/02/21-21:50

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 12 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - اثر کرم مرطوب کننده پوست بر ابتلا به بیماری