لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


عمل بینی ممکن است برای ترمیم کردن نواقص بینی در اثر جراحت، عیب‌های مادرزادی و یا بر طرف کردن مشکلات تنفسی باشد.

جراحی پلاستیک بینی جراحی است که شکل بینی را تغییر می‌دهد. کسانی که تمایل به عمل بینی دارند به قصد تغییر ظاهر، نفس کشیدن بهتر و یا هر دو مورد مي‌باشد. زمانی که شما تصميم به عمل بینی دارید، جراح شما به اجزای دیگر صورت، پوست روی بینی و شکلی که شما تمایل دارید به عنوان نتیجه ببینید، توجه می‌کند.

 

چرا بيني را عمل کنیم؟

 

جراحی بینی، اندازه و تناسب بینی شما را تغییر می‌دهد. عمل بینی ممکن است برای ترمیم کردن نواقص بینی در اثر جراحت، عیب‌های مادرزادی و یا بر طرف کردن مشکلات تنفسی باشد.

 

چرا نوجوانان تمایل به جراحی بینی دارند؟

 

نوجوانان  بیشتر دچار کمبود اعتماد به نفس بوده و نسبت به ظاهرشان دلهره دارند. نوجوانان در این مرحله حساس‌تر از گروه‌های سنی دیگر هستند و سعی می‌کنند ظاهر خود را مانند سایر همسالان خود کنند. نوجوانان و حتي جوانان، عمدتا تجربه‌هایی هم در تغییر دادن مدل مو، ناخن، طرز صحبت کردن و لباس پوشیدن خود دارند. حتی زمانی که بینی عملکرد خودش را به عنوان دستگاه تنفسی به خوبی انجام می دهد، ظاهر بینی می‌تواند اثر منفی بر نوجوانان بگذارد.

برخی از ناهنجاری‌ها که فرد را ترغیب به جراحی بيني می‌کنند، عبارتند از:

  • قوز بینی.

  • بینی خیلی بزرگ یا خیلی کوچک نسبت به صورت باشد.

  • کج بودن یا نامتقارن بودن بینی.

اگر نوجوان شما به خاطر بيني‌اش اذيت بشود، ممکن است به صورت یک ناهنجاری بروز پیدا کند. احساسات قوی‌تر نسبت به جراحی بینی نباید سرکوب شوند، چون باعث می‌شود آن‌ها دچار حس‌هایی مانند افسردگی، اضطراب و تنفر نسبت به خود شوند. جراحی بینی، زمانی که با محبت و همراه با مهارت بالای پزشک انجام شود، می‌تواند یک تغییر مثبت بزرگ در زندگی نوجوانان ایجاد کند. اين اتفاق مي‌تواند باعث افزایش حس عزت نفس و بها دادن نوجوان به خود شود که اين پديده تا دوران بزرگسالی نيز ادامه پیدا خواهد کرد.

اگر دختر و یا پسر شما تصمیم دارند که حتما عمل بيني را انجام دهند، بهتر است که با هم صحبت کنید و درباره عاملی که باعث تشویق آن‌ها شده است، سوال کنید. زمانی که جراحی بنا به دلایل منطقی انجام شود، می تواند باعث بهبود بخشیدن به کیفیت زندگی فرد و افزايش اعتماد به نفس شود.

 

مواردی که باید درباره جراحی بینی بدانیم

 

ریسک های موجود

 

مانند هر جراحی دیگری ، عمل بینی هم ریسک‌هایی مانند عفونت، خون‌ریزی و واکنش‌های ناسازگار و مضر نسبت به بیهوشی را به همراه دارد. دیگر ریسک‌هایی که احتمال رخداد آن‌ها زیاد است، شامل موارد زیر است:

  • خون دماغ شدن.

  • به سختی نفس کشیدن از راه بینی.

  • بی حس شدن اطراف بینی.

  • درد، بی‌رنگی پوست و یا متورم شدن.

 

چگونه آماده جراحي بيني شویم؟

 

قبل از جراحی، حتما با دکتر درباره نکات مهمي که در اين مقاله اشاره کرديم، صحبت کنید تا مشخص شود که چه جراحی برای شما خوب است. این جلسه با دکتر به طور کلی باید شامل این موارد باشد: 

 

سابقه پزشکی

 

مهم‌ترین سوالی که دکتر از شما می‌پرسد درباره انگیزه و هدف شما از عمل بيني مي‌باشد. همچنین دکتر درباره سوابق پزشکی شما هم سوالاتی می پرسد، مواردي مانند گرفتگی بینی، جراحی‌ها و یا داروهایی که قبلا استفاده شده است.

 

عکس برداری

 

یک نفر از طرف دکتر از زوایای مختلف از بینی‌تان عکس می‌اندازد. جراح شما با استفاده از نرم‌افزارهای کامپیوتری، عکس شما را تغییر می‌دهد تا به شما نتیجه‌های ممکن را به صورت شبيه‌سازي شده در نرم‌افزار نشان دهد.

 

صحبت درباره انتظار شما

 

شما و پزشکتان باید در مورد انگیزه و انتظارتان از عمل صحبت کنید. پزشک به شما توضیح می‌دهد که چه نوع عملی می‌تواند برای شما خوب باشد و نتیجه جراحی چه خواهد شد. این مساله طبيعي است که افراد هنگامی که در مورد ظاهرشان صحبت می‌کنند، دستپاچه شوند، اما این مساله خیلی مهم است که شما دیدگاه و هدفتان را به طور دقیق به جراح بگویید.

 

غذا و دارو

 

از دو هفته قبل از عمل تا دو هفته بعد از عمل، از مصرف داروهایی که از آسپیرین يا ایبوپروفن تشکیل شده اند، خودداری کنید. این داروها ممکن است باعث افزایش خون‌ریزی شوند. تنها داروهایی را استفاده کنید که جراح برای شما تجویز کرده است.

اگر که سیگار می‌کشید، سیگار کشیدن را متوقف کنید، چون سیگار فرایند التیام بخشیدن بعد از جراحی را کند می‌کند و ممکن است شما را دچار عفونت کند.

 

بعد از جراحی

 

بعد از جراحی شما نیاز به استراحت دارید. هنگام دراز کشیدن باید سرتان بالاتر از قفسه سینه‌تان باشد که این کار برای کاهش خون‌ریزی و تورم مي‌باشد. بینی شما ممکن است دچار گرفتگی شود که این امر به خاطر گذاشتن تراشه‌های کوچک در داخل بینی در حین جراحی است که در بیشتر موارد برای بستن زخم و جوش دادن استخوان‌ها استفاده می‌شود. اين تراشه‌ها برای یک روز تا هفت روز بعد از جراحی، در بيني باقی می‌مانند.

بعد از جراحی باید تا چند هفته موارد زير را رعايت کنید:

  • خودداري از فعالیت‌های شدید مانند دویدن و ورزش‌های هوازی

  • خودداري از استفاده از وان حمام به جای دوش گرفتن

  • خوردن غذاهایی که مقدار زیادی فیبر دارند مانند میوه ها و سبزیجات

  • جلوگیری از خندیدن و لبخند زدن

  • مسواک زدن به آرامی که لب بالایی زیاد حرکت نکند.

  • لباس‌هایی بپوشید که از جلو بسته می‌شوند. لباس‌هایی مانند تی‌شرت که از سر پوشيده مي‌شوند، به بيني فشار مي‌آورند.

  • از عینک طبی و یا عینک آفتابی حداقل برای چهار هفته نباید استفاده کرد

 

نتایج

 

ممکن است گاهی اوقات تغییرات کم و در حد چند میلی‌متر، نتیجه‌ای را به ارمغان بیاورد که شما از آن ناراضی باشید و بخواهيد برای بار دوم جراحی کنید. در اين صورت بايد حداقل یک سال براي جراحي بيني بعدي، صبر کنید.

این‌ها مواردی بود که هر کس برای عمل بینی باید بداند و در تصمیم گیری فرد اثر می‌گذارد. حالا اگر حاضر هستيد، اين شما و اين تيغ جراح!

 

هميشه تندرست و سلامت باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/02/23-20:49

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 1 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - جراحي پلاستيک بيني، خوب يا بد؟