لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


طبیعت مي‌تواند به عنوان مادر و دارویی برای انسان‌ها در نظر گرفته شود.

يک سوال اساسي که در بحث سلامت جسمي و روحي انسان مطرح شده، اين است که آيا طبیعت مي‌تواند به عنوان مادر و دارویی برای انسان‌ها در نظر گرفته شود؟

پاسخ اين سوال مثبت است و در اين مقاله قصد داريم به طور دقيق‌تري به اين موضوع بپردازيم و اثر طبيعت بر روي بيماري‌هاي قلبي را بررسي کنيم.

محققان اثبات کرده اند که خارج شدن از منزل و بودن در طبيعت، می‌تواند به افرادی با بیماري‌های قلبی کمک کند که بتوانند بهتر از عهده شرایط جسمی و روحی خود برآيند. راه رفتن در مناطق جنگلی و پر از درخت می‌تواند به افراد با بیماری قلبی کمک کرده و اثر درمانی داشته باشد.

برای گفته‌هاي فوق دلایل فیزیکی و روانی محکمي وجود دارد. علم اکوتراپی (واژه "اکو" به معناي طبيعت و "تراپي" هم به معناي درمان مي‌باشد) که تحت نام‌های سبزدرمانی و یا طبیعت‌درمانی هم شناخته مي‌شود، به اين موضوع مي‌پردازد. ريشه اين علم، اعتقاد بر این است که سلامت جدای از طبیعت نیست. بری ژاکوب، يک روانشناس بالینی برجسته معتقد است که "گرایش و تمایل به درمان با طبیعت در طول زمان‌ها پیوسته در حال توسعه است."

بری ژاکوب یک متخصص در کمک به خانواده‌ها برای کنار آمدن با بیماری های جدی و مزمن روحي و ذهني مي‌باشد. او به عنوان مشاور علم رفتاری مي‌گويد: در طول دوره کاری خودم، همیشه بر این قضیه (تاثير طبيعت بر سلامت) تاکید بیشتری داشته‌ام، مخصوصا برای مردمی که بیماری‌های مزمن همانند بیماری قلبی دارند.

حال مي‌خواهيم به بررسي اين بپردازيم که طبيعت چگونه به بهبود سلامت انسان کمک مي‌کند.

 

ورزش برای بدن

 

اولین مزیت ورزش و فعالیت در خارج از منزل، اين است که هر کسی می‌تواند در آن شرکت داشته باشد. بیشتر بیماری‌های مزمن به خصوص بیماری‌های قلبی ارتباط مستقیمی با کمبود فعالیت دارند.

دکتر جرالد فلچر (رئیس شورای انجمن قلب آمریکا در بخش بیماری‌های قلبی است) می‌گوید: "ورزش معمولا هزینه زیادی لازم ندارد به خصوص اگر یک پیاده‌روی خارج از منزل باشد.  ورزش می‌تواند نسبت به برخي درمان‌ها بسیار مؤثرتر باشد و در مواردی می‌تواند حتی به عنوان جايگزين ديگر درمان‌هاي بیماری‌های قلبی باشد."

البته شایان ذکر است که فرد بيمار بايد براي انتخاب نوع ورزش خود حتما با پزشک خود مشورت کند.

دکتر فلچر معتقد است: ورزش مي‌تواند به افرادی که از بیماری آنژین و یا ناراحتی‌های مربوط به قفسه سینه (که در ارتباط با بیماری های قلبی هستند) رنج می‌برند، این اجازه را بدهد که مصرف داروهای بتابلاکر را (که عوارض جانبی دارند)، قطع کنند. این تاثیر را می‌توانیم در بعضی از افرادی که حتی بیماری‌های قلبی پیشرفته‌تر هم دارند ببینیم.

دکتر فلچر اظهار می‌کند که بیمارانی داشته است که بازده قلبی آنها تنها 20 الی 30 درصد حد طبیعی بوده است و ورزش در این بیماران تاثیر خوبی داشته است. به اعتقاد وي ورزش در محیط بیرون نیز تاثیر مثبت‌تری در پی دارد.

اين نکته در ورزش کردن مهم است که در محیط بیرون از خانه ورزش کنید. این کار هم جنبه تفریحی دارد و هم سایر ورزشکاران را می‌بینید که پدیده اجتماعی تاثیرگذار و مثبتي است. ورزش در محيط بيرون از خانه، مؤثرتر و لذت بخش‌تر است.

 

ورزش برای سلامت ذهن و روح

 

فعالیت جسمانی داشتن نه تنها بدن، بلکه ذهن و روح را تحت تاثیر مثبت قرار می‌دهد و سلامت آنها را تقویت می‌کند. خود این مساله برای افراد با مشکلات قلبی بسیار مهم است. ارتباط مهمی بین بیماری قلبی در افراد و افسردگی وجود دارد. هر کدام از این بیماری‌ها به طور مهم و تاثیرگذاری باعث تقویت و تشدید ديگري می‌شود.

ورزش یکی از مهمترین ابزارهاي جلوگیری و درمان افسردگی است. نتيجه چندين تحقيق که در طي 26 سال بر روي اثرات فعاليت بدني صورت گرفته است، شواهد معتبری را نشان داده است که حتي ميزان کمي از فعالیت بدنی می‌تواند تاثیر بسزايي در جلوگیری از افسردگی داشته باشد.

خلاصه‌اي که از اين تحقيقات منتشر شده است بيان مي‌دارد: از دیدگاه سلامت، افزایش فعالیت بدنی مي‌تواند به عنوان یک استراتژی مفید جهت افزایش سلامت ذهنی در يک جامعه عمل کند و باعث کاهش ریسک ابتلا به افسردگی شود.

براي بهبود وضعيت روحي، لزوما نيازي به یک ورزش ساختاری و شديد، مانند دویدن، دوچرخه سواری، شنا کردن و یا بسکتبال نيست، بلکه هدف اين است به طور کل فعالیت بدني خوبي داشته باشيم. در اين رابطه بايد گفت که تنها 20 دقیقه پیاده روی در طول روز باعث می‌شود که شما به یک احساس رضایت درونی و بهبود سلامت روحي دست پيدا کنيد.

ورزش کردن شامل محدوده گسترده‌ای از فعالیت‌ها می‌شود که همه آنها مي‌توانند باعث شوند، شما احساس بهتری داشته باشید. پیاده‌روی روزانه و يا حتي استفاده از پله به جای آسانسور نيز نوعي ورزش و فعاليت حساب مي‌شوند. حتي صرف کردن مدت زماني در طبیعت در زمره اين گونه فعالیت‌ها محسوب مي‌شود. در حقیقت ترکیب فعالیت بدنی و گذراندن زمان در طبیعت، می‌تواند بهترین راهکار برای تضمين سلامتي باشد.

در تحقيقي که در حیطه سلامت محیطی و کاهش مصرف دارو در سال 2010 صورت گرفت، نشان داده شده است که تمرینات "شینرين يوکوي ژاپني" که حمام طبيعت نيز ناميده مي‌شود، باعث کاهش غلظت هورمون استرس کورتیزول در بدن مي‌شود. اين تمرين (غوطه‌وري در طبيعت) همچنين باعث کاهش ضربان قلب، کاهش فشار خون، افزايش مثبت فعاليت عصب‌هاي پاراسمپاتيک و کاهش مثبت فعاليت عصب‌هاي سمپاتيک مي‌شود و اين اثرات نسبت به وقتي که در محيط شهري فعاليت داريم، بيشتر رخ داده و موثرتر هستند.

مطالعه دیگری در ژوئن 2015 بر روی افرادی که یک پیاده روی معمولی طبیعی 50 دقیقه ای در محیط شهری داشتند در مقایسه با افرادی که یک پیاده‌روی در طبيعت داشته‌اند صورت گرفت. در طي اين تحقيق، شرکت کنندگان در پیاده روی در محیط جنگلی به نتایج مثبت‌تری در زمینه‌های کاهش اضطراب و بهبود مسائل فکری (همانند کاهش تکرار افکار منفی) و مسائل احساسی رسیدند.

دکتر ژاکوب می‌گوید: "شما می‌توانید خود را کاملا از محیط‌های منفی جدا کنید و با کاهش استرس به سازماندهی تمام امور زندگي خود کمک کنيد. نقش مثبت طبيعت، یک فرضيه کاملا بی‌خطر است و من آن را به افراد توصیه می‌کنم به خصوص به افرادی که مسائل خاصي سلامت آنها را تهديد مي‌کند، مانند افرادي که سابقه حمله قلبی داشته‌اند.

خارج شدن از محیط خانه و قرار گرفتن در محیط بیرون و بودن در طبیعت به بیماران کمک شایانی می‌کند که به سلامت خود اهمیت بیشتری بدهند. دکتر ژاکوب تاکيد مي‌کند: "یکی از مشکلات افراد با بیماری قلبی این است که به سبب سوابق بيماري خود، بيش از حد در زندگی محتاط عمل می‌کنند و فعاليت فيزيکي خود را بسيار محدود مي‌کنند، بنابراين قرار گرفتن در محیط طبیعت برای این افراد لازم و ضروري است."

این ایده که افراد با قلب بيمار را در ارتباط با محیط بیرون قرار دهیم به خصوص در ارتباط با دیگر مردم، برای بهبود حال آن‌ها کمک کننده خواهد بود.

توصيه مي‌شود افراد با بیماری‌های قلبی با همسر خود و یا یک شریک پیاده روی خود را انجام بدهند. شرکت در باشگاه‌ها و يا تيم‌هاي پياده‌روي نيز حرکت مثبتي است.

انجام کارهایی مانند همین پیاده‌روی‌های دسته جمعی در محیطی طبیعی، در عین حالي که فعاليتي بسیار آسان محسوب مي‌شود، تاثیرات بسزایی در روحیه این بیماران دارد. این کار برای بیمار، منجر به یک حس خوب شده و تقریبا شبیه به آن است که فرد از ابتدای ارتباط با جهان به چرخه حیات باز می‌گردد.

در نهايت دکتر ژاکوب اضافه مي‌کند "من حقیقتا معتقدم که این یک سود بسیار بزرگ برای فرد است."

 

 

هميشه شاد و سلامت باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/03/02-19:16

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 13 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - اثر فوق‌العاده طبيعت بر بهبود بيماري‌هاي قلبي