لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


مهم‌ترین نگرانی متخصصان از موثر بودن جواهرات ضد بارداري در خانم‌هاست.

تصور کنید که از وسیله‌ای بر روی مچ دستتان و یا بر روی گوش‌هایتان و یا در اطراف گردن به منظور پیشگیری از بارداری استفاده می‌کنید که این وسیله چه به صورت پنهان و چه نمایان، به همراه جواهرات و یا به صورت تکه‌ای مجزا در تماس مستقیم با پوست بدن شما است.

این ایده‌ای است که در محافل علمي مطرح شده است. محققان در حال توسعه نوع ابتدایی از پچ‌های پوستی هستند که بتواند تا یک هفته از بارداری جلوگیری کند و به اندازه کافی کوچک باشند که بتوان پشت گوشواره قرار داد. در اختیار قرار دادن انتخاب بهتر و بیشتر برای پیشگیری از بارداری از مهم ترین دلایلی بود که منجر به توسعه ایده ساخت جواهرات و پچ‌های ضدبارداری شد. با اين حال مهم‌ترین نگرانی متخصصان از موثر بودن واقعی این جواهرات در خانم‌هاست.

 

نکته‌اي که باید بدانیم

 

مدل ابتدایی پچ‌های کوچک پوستی غنی شده از هورمون ضدبارداری لوونورژسترول (Levonorgestrel) است. لوونورژسترول در ترکیب داروهای پیشگیری از حاملگی (OCP) و معمولا به صورت قرص به کار می‌رود. قرص‌هایی که پس از مقاربت کنترل نشده مصرف می‌شود تا از بارداری جلوگیری کند .

دکتر مارک پراسنیتز، مدیر مرکز دراگ دیزاین ، استاد مهندسی شیمی‌ و بیومولکولی می‌گوید: مقدار موردنیاز مصرف هورمون‌های ضدبارداری برای خانم‌ها بسیار کم است.

ایده اصلی ساخت تکه‌های مینیاتوری پوستی که بتواند به حلقه، گردن‌بند، ساعت و یا گوشواره بچسبد، نهایتا منجر به تولید اولین قطعه ضدبارداری شد که آن را برای اولین بار بر روی گوش خوک و موش‌های بی مو آزمایش کردند. نتیجه آزمایش این پچ‌های ضدبارداری بر روی گوش این دو جاندار مشخص کرد که این پچ‌ها باعث حفاظت و پیشگیری از بارداری به مدت 7 روز شد.

نکته جالب توجه این است که حتی اگر از این پچ‌ها به مدت 16 ساعت بر روی خوک‌ها استفاده شود (به علت برخي شباهت‌هاي ژنتيکي بين انسان و خوک) نیز تاثیر خود را خواهند گذاشت. به عبارتی دیگر، یعنی اگر 8 ساعت هم از این پچ‌ها استفاده نشود، باز تاثیر گذار خواهند بود که این خود می‌تواند منعکس کننده این واقعیت باشد که این ایده از این نقطه نظر که بسیاری از خانم‌ها به هنگام خواب جواهرات خود را در می‌آورند، می‌تواند مطلوب باشد.

 

چرا جواهرات ضد بارداری؟

 

در حالی که که این مطالعه در مراحل ابتدایی خود است، کارشناسان معتقدند که به دلایل متعدد از جمله در اختیار گذاشتن انتخاب‌های حفاظتی بسیار مطلوب در برابر بارداری و ایجاد نوعی فضای رقابتی جدید در دنیای بازار کاری امروزی، این جواهرات و یا پچ‌ها از پتانسیل بسیار خوبی برای توجه به سرمایه گذاری تحقیقاتی و تولیدی برخوردارند.

دکتر دبورا بیتسن متخصص زنان از دانشگاه سیدنی و مدیر برنامه خانواده در بریتانیا می‌گوید: خیلی از اوقات استفاده از مفهوم پیشگیری از بارداری چیزی است که می‌خواهیم خصوصی بماند. ما از مفهوم اجبار و تهدیدات و سو استفاده‌های جنسی به جنس مونث آگاهیم و به این دلایل خانم‌ها نیاز دارند تا به روشی پناه ببرند که افراد دیگه نتوانند متوجه مساله‌اي شوند .

پیشگیری از بارداری مخفیانه به طوری که کسی نتواند متوجه شود، در فرهنگ‌هایی که جلوگیری از بارداری کاری غلط و نادرست و مغایر با ارزش‌های آن جامعه تلقی می‌شود می‌تواند سودمند باشد.

فراموشی مصرف درست و منظم داروها و قرص‌های ضدبارداری از جمله مسائلی است که می‌تواند به تولید و توسعه ایمپلنت جواهرات ضدبارداری قوت ببخشد.

با این حال به گفته برخی از نویسندگان فمینیسم تنها توجه به این دلیل که استفاده از جواهرات ضدبارداری برای خانم‌ها می‌تواند راحت‌تر از استفاده منظم از داروهای ضدبارداری باشد، می‌تواند باعث بروز تبعیض جنسیتی شود به شکلی که زن را ضعیف تر از مرد نشان دهد.

 

آیا خانم‌ها واقعا از این جواهرات استفاده می‌کنند؟

 

برای تولید جواهرات ضدبارداری در آینده به دو پرسش باید پاسخ داده شود: نخست این که آیا این پچ‌ها بر روی انسان‌ها به درستی کار می‌کنند یا خير؟ و این که آیا خانم‌ها حاضر به استفاده از آن هستند؟

دکتر لوویس سالامونسن استاد دانشگاه پزشکی هودسن می‌گوید: ارسالات دارویی از جمله هورمون‌های استروئیدی نیازمند به تماس مستقیم بین پچ و پوست است و این ارسالات دارویی باید مداوم باشد. من نمی‌توانم بین یک تکه جواهر و اهداف مربوطه ارتباطی برقرار کنم. همچنین این پچ‌ها می‌تواند اطمینان خاطر کاذبی در مرد ایجاد کند که منجر به انتظارات ناخواسته و حفاظت نشده مرد از شریک جنسی خود شود. اين مساله ممکن است در نهایت باعث شود تا استفاده از کاندوم‌ها و توجه به شیوه‌هایی برای جلوگیری از بیماری‌های آمیزشی به حداقل برسد.

همچنین بیولوژیست باروری دکتر بریونی مک نیل از دانشگاه پزشکی دیکین استرالیا می‌گوید: به نظرم این روش برای خانم‌هایی مطلوب است که نمی‌توانند به صورت منظم و طبق برنامه از قرص‌های ضدبارداری استفاده کنند. همچنین خانم‌هایی که تمایل به پیشگیری‌های ضدبارداری طولانی مدت مدیریت شده از لحاظ پزشکی (مانند قرار دادن ایمپلنت داخل رحمی‌) ندارند.

 

ارتباط این مطالعه و نیاز امروزی پیشگیری از بارداری

 

این مطالعات منعکس کننده نوعی تغییر است که در آن به فکر کردن و صحبت درباره پیشگیری از بارداری به عنوان یک تابو نگاه نشود. اما این که این جواهرات چه زمانی مناسب بهره برداری برای انسان‌ها است نیازمند آزمایشات بیشتری طی سال‌های آتی است.

 

 

هميشه شاد و سلامت باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/03/03-11:56

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 2 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - جواهرات ضد بارداری، راهکاری نو در پیشگیری از بارداری