لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


نکات ظريفي هستند که ممکن است از ديد مردم عادي اهميتي نداشته باشند ولي مي‌توانند بسياري مواقع زندگی شما را نجات دهد

در اين مقاله قصد داريم مطالبي را بررسي کنيم که پزشکان و پرستاران دلسوز، دوست دارند، شما بدانيد. اين مطالب نکات ظريفي هستند که ممکن است از ديد مردم عادي اهميتي نداشته باشند ولي مي‌توانند بسياري مواقع زندگی شما را نجات دهد و یا حداقل کمک مي‌کنند که کمی سالم‌تر زندگی کنید. اين نکات در شبکه‌هاي اجتماعي مختلف از پزشکان و پرستاران سراسر دنيا جمع آوري شده که در اينجا خلاصه آن را براي شما ارائه مي‌کنيم.

 

1- پزشکان و پرستاران می‌توانند محرم اسرار شما باشند

 

هنگامی که بحث در مورد سلامتی شما می‌شود، بهتر است قدری تامل کنید. به گفته‌ی پرستاران اگر شما مصرف کننده‌ الکل هستید و کارتان به بیمارستان کشيده، درباره مقدار نوشیدن خود دروغ نگویيد. برای از بین‌بردن وابستگی شما به الکل داروهایی وجود دارد که مي‌توانند به شما کمک کنند. این نکته برای شما و کادر درمان مطمئن‌تر و بهتر است. کسي در مورد شما قضاوتی نمی‌کند و این مسئله را در ذهن خود حفظ می‌کنیم. یکی دیگر از متخصصان پزشکی اضافه می‌کند: فقط به ما دروغ نگویید. ما در مورد شما قضاوتی نمی‌کنیم و همیشه به یاد داشته باشید، ما خیلی بدتر از این‌ها را نیز دیده‌ایم.

 

2- مطمئن شوید که وضعیت اورژانسی است

 

اورژانس به معنای تهدیدی برای از دست دادن بالقوه زندگی، اندام‌ها و یا بینایی است. از این رو ناراحتی، تحریک و یا بیماری‌های مزمن وضعیت اورژانسی نیستند. ارزیابی گلو درد شما در بخش اورژانس هزینه زيادي را براي بيمارستان درپی ‌خواهد داشت؛ لذا جهت پیگیری به بخش مراقبت‌های غیراورژانسی بروید.

يک پرستار بخش اورژانس می‌افزاید که من تعداد بی‌شماری از مردم را دیده‌ام که برای مسائل غیراورژانسی، مانند خارج کردن جسم خارجی از پوست یا سرماخوردگی به اورژانس مراجعه می‌کنند. و آن‌ها مبالغ زیاد و خنده‌داری برای مراجعه به اورژانس می‌پردازند در حالی‌که برخی از این افراد متوجه نیستند که بدنشان به تنهایی می‌تواند این مشکلات را درمان کند. امکانات مراقبت‌های اورژانسی به شدت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

3- مراقب وزن خود باشید

 

به وزن خود توجه داشته باشید. کاهش سریع و ناخواسته وزن و یا افزایش وزن معمولا نشانه‌ای جدی است. یکي از پزشکان در خاطرات خود مي‌گويد، من شب گذشته در بخش اورژانس بودم، شنیدم مردی که مقابل من ایستاده بود، گفت از دو هفته قبل در حدود 30 پوند افزایش وزن داشته و دیگر نمی‌تواند راه برود. بر اساس نشانه‌یی مثل آسیت (آب آوردگي) شکمی و ادم ریه‌ که داشت، فکر کردم او مبتلا به نارسایی احتقانی قلب بوده است. او به من نزدیک شد و معلوم شد که این دقیقا همان چیزی است که او دارد.

 

4- سیستم ایمنی بدن عاملی نجات‌بخش است

 

سیستم ایمنی بدن یکی از بزرگترین دارایی‌های شماست که هرگز قدر آن را نمی‌دانید. در زندگی، بدنتان به طور خودکار بین 6 تا 10 سرطان را ریشه کن می‌کند بدون اینکه شما متوجه شوید. سیستم ایمنی بدون درخواست شما با عفونت‌ها مبارزه می‌کند، آسیب‌های کوچک را بهبود می‌بخشد و محافظ تمامی سلول‌های بدن (میلیاردها سلول) مي‌باشد..

سیگار کشیدن را ترک کنید، کمی ورزش کنید و نوشیدنی الکلي مصرف نکنید. همه این درخواست‌ها به بخش کوچکی از حفظ سلامتی شما اشاره می‌کند. رژیم غذایی شما بسیار مهم‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.

 

5- تیلنول معجزه نمی‌کند

 

اگر بچه شما تب داشته باشد، و شما به آنها تیلنول یا ایبوپروفن (قرص‌هاي مسکن) می‌دهید تا تب‌شان فروکش کند، دقت کنید که آنها هنوز هم بیمار هستند! شما فقط علائم بیماری را به طور موقت درمان می‌کنید، نه اینکه خود بیماری را درمان کرده باشید. به آنها تیلنول ندهید و آنها را به مدرسه، مهد کودک، تمرین ورزشی، جشن تولد و غیره نفرستید تا بقیه افراد نیز آلوده و یا مبتلا به بیماری نشوند.

 

6- الان می‌توانم بشنوم؟

 

اگر کاهش شنوایی ايجاد شده در گوش خود را به موقع درمان نکنید، در نهایت ممکن است آرزو کنید کاش این کار را انجام داده بودید. مغز ارتباط با صداها را از دست می‌دهد و توانایی شما برای درک گفتار بیشتر مختل می‌شود و درنهایت تحت عنوان کاهش شنوایی باید درمان شوید.

یکی دیگر از پزشکان، پیشنهادات متعددی ارائه می‌دهد: درمان کاهش شنوایی دائمی مواردی مانند: کمک‌های شنوایی، نظارت منظم متخصص شنوایی (و احتمالا آسیب شناسی گفتار) و سایر وسایل جانبی مانند دستگاه های FM و سیستم های صوتی است.

 

7- خودتان را بشناسید

 

یک قاعده کلی و مهم را فراموش نکنيد: تاریخچه پزشکی و داروهای مصرفی خودتان را به‌یاد داشته باشید. بایگانی ما (ثبت الکترونیکی پرونده‌های پزشکی) بسیار ناکارآمد است، به خصوص اگر به بسیاری از موسسات و نهادهای مختلفی مراجعه داشته باشید. "چه چیزی در کامپیوتر کافی نیست؟ موافقت افراد. اگر شما حتی در سیستم‌های بهداشتی مختلفی در یک شهر باشید، دسترسی به برخی از اطلاعات شما امکان‌پذیر است، مشکل بد بایگانی الکترونیکی همین است. اگر تعداد زیادی دارو دارید، و یا هر مشکل پزشکی‌ای که دارید مثل دیابت و فشار خون بالا، نه فقط سرطان و حملات قلبی یک لیست از آنها تهیه کنید تا هنگامی که از شما سوال شود ارائه کنید.

 

8- خير، همه اين مشکلات از تصور اشتباه و حساسيت بي مورد شما نيست

 

بیماری روحی می‌تواند مانند یک بیماری جسمی جدی و مهم باشد. پس اقدام به درمان کنید همانطور که شما اجازه نخواهید داد که پای شکسته درمان نشود.

 

9- آسپرین ممکن است زندگی شما را نجات دهد

 

اگر به حمله قلبی مشکوک هستید، یک یا دو عدد آسپیرین مصرف کنید. نه ایبوپروفن، نه پاراستامول و نه بعضی دیگر از ضد دردها یا تسکین دهنده‌ها، درواقع فقط آسپرین مورد نظر است.

حتما خود را به یک بیمارستان برسانید. اما آسپرین ممکن است زندگی شما را نجات دهد. جویدن آسپرین بهتر است اما اگر فقط قورت بدهید، در مدت کوتاهی نیز عمل خواهد کرد. نگرانی در مورد چگونگی مصرف آسپرین بسیار راحت‌تر از فراموش نکردن مصرف آن است، به خصوص اگر شما ترسیده باشید. همیشه چیزها را به همان اندازه که می‌توانید ساده حفظ کنید. با مشت شدن دست روی سینه، شما احتمال بیشتری به فکر "حمله قلبی = آسپیرین" می‌افتید و سپس فراموش نکنید که آن را بجویید و بخورید.

 

10- عمليات احیا (CPR) مانند فیلم ‌ها نیست

 

هنگامی که شما به کسی که دراز است و نفس نمی‌کشد، مشکوک می‌شوید CPR را بلافاصله شروع کنید و تا زمانی که تیم امداد پزشکی حاضر نشده است، حتی ممکن است لازم باشد برای چند ساعت عمل احیا را ادامه دهید. ما انجام CPR را قطع نمی‌کنیم تا بیمار به طور معجزه‌آسایی از بیهوشی بیدار شود، عمل احیا برای حفظ عملکرد حیاتی ترین عضو بدن یعنی رساندن اکسیژن از طریق گردش خون به مغز است تا بتوانیم این فرد را به بیمارستان منتقل کنیم.

 

 

11- چرا سرتان درد می‌کند؟

 

اکثریت سردردها ناشی از کمبود خواب یا کمبود آب است. این دو عامل را پیش از ملاقات با پزشک در نظر بگیرید.

 

12- خیلی کم، خیلی دیر

 

علائم حمله قلبی و سکته مغزي را بدانید و آن را جدی بگیرید. این رویدادها حساس و بالقوه مرگبار هستند. بسیار ناراحت کننده است هنگامی که پزشک بر بالین بیماری رسیده اما به علت آن که فرد بيمار و يا همراهان او،  زود با اورژانس تماس نگرفته‌اند، نمی‌تواند برای درمان و نجات وی کاری کند. در خصوص سکته مغزی، یک داروساز اضافه می‌کند که گذشت یک ساعت زمان پس از سکته مغزی می‌تواند تفاوت خیلی زیادی را ایجاد کند.

 

13- دستور پزشکان

 

مصرف دارو‌ها را خودسرانه قطع نکنید. مهم نیست که چقدر احساس می‌کنید خوب شده‌اید اما این کار را نکنید. بیماران آنتی‌بیوتیک‌ها را متوقف می‌کنند و عود بیماری رخ می‌دهد. هرگز دارو را متوقف نکنید مگر اینکه قبل از آن با پزشک خود مشورت کرده‌اید. بیشتر بیماری‌ها را تنها می‌توان مدیریت کرد و در واقع درمان نمی‌شوند، بنابراين ممکن است به مصرف طولاني‌تر دارو نياز باشد.

 

14- هر دردی علتی دارد

 

دختران، شما ممکن است هنگام شروع دوره عادت ماهیانه، دردهای شکمی شدیدی را تجربه کرده و احساس بدی داشته باشید و معمولا به پزشک مراجعه می‌کنید. يک بيمار در خاطرات خود ذکر کرده است که: "من 13 ساله بودم، یک کیست تخمدان داشتم که تایید شده بود، و در طی دوره‌های عادات ماهیانه‌ام درد بسیار شدیدی را درآن نقطه حس می‌کردم. با این حال، در یک نقطه درد را بسیار بدتر احساس می‌کردم، بخاطر عادت ماهیانه تصور می‌کردم دردم به همین علت است اما معلوم شد آپاندیس من ترکیده است."

دکتر به من گفت تعداد زیادی از خانم‌ها در معرض دردهای شکمی تحت جراحی آپاندیس قرار می‌گیرند زیرا پزشکان این گونه دردها را ناشی از عفونت آپاندیس تلقی می‌کنند تا درد عادات ماهیانه. این به معنای زندگی یا مرگ من بود."

 

15- پزشکان کامل نیستند

 

يک پزشک در وبلاگ خود نوشته است: "من در این پروسه درمانی تنها هستم، اما می‌خواهم بیمارانم بدانند که هیچ راهی ممکن نیست که بتوانم با تمام پیشرفت‌های پزشکی و مطالعات جدید همراه باشم. و همچنین می‌خواهم آن‌ها بدانند که هزاران وضعیت پزشکی وجود دارد که در مدرسه پزشکی یاد گرفتم اما فراموش کرده‌ام، زیرا قبلا هرگز آنها را در مراحل کارآموزی ندیده‌ام. این مهم است، زیرا بیمارانم اغلب به دنبال چیزهایی در اینترنت می‌گردند و عذرخواهی می‌کنند. نه، عذر خواهی نکنید من می‌خواهم شما در مورد وضعیت خود جست و جو کنید. من می‌خواهم شما در مورد درمان‌های جدید، تحقیقات جدید و داروهای جایگزین مطلع شوید. اغلب ممکن است با چیزهایی که خوانده‌اید موافق نباشم، ولی همچنان خوب است. توضیحی از چیزهایی که خواندید و تصویری که پیدا کرده‌اید، مانند بثورات پوستی خود از من بخواهید. من نمی‌توانم به شما بگویم که چند بار بیماران به من پیشنهاداتی در مورد توضیح احتمالی برای علائم بیماری‌شان داده‌اند. چرا که آن‌ها در اینترنت درباره آن می‌خوانند که حدس‌شان درست یا حداقل معقول است. لطفا در مورد وضعیت خودتان بیشتر بیاموزید."

وب‌سایت‌های خوب زيادي هستند مانند سايت پونه‌سا، که مي‌توانند اطلاعات مفيدي را در مورد بيماري شما در اختيارتان بگذارند. اگر پزشک شما از این بابت که شما در حال تلاش برای آموزش در مورد بیماری خود هستید دلخور شود، می‌توانید یک پزشک دیگری انتخاب کنید.

 

 

هميشه شاد و تندرست باشيد. پونه‌سا 




آخرین بروزرسانی در 1398/03/09-16:47

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 9 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - 15 نکته مهم که پرستاران و پزشکان مي‌خواهند شما بدانيد