لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


مزایایی در استفاده از میز کارهای ایستاده وجود دارد، مانند کاهش جزئی فشار خون یا تسکین کمر درد.

آیا میز کارهای ایستاده (سرپايي) مي‌توانند به کاهش وزن کمک کنند؟

 

تحقیق جدیدی در مجله ارگونومیک کاربردی چاپ شده است، که مروری بر مزایای میز کارهای ایستاده دارد. اين ميزها عمدتا در کارهاي مربوط به طراحي و نقشه کشي استفاده مي‌شوند ولي مي‌توان کارهاي ديگر رو هم با آن‌ها انجام داد. بسیاری از افراد بر این باورند که ایستادن پشت میز به جای نشستن پشت آن، به کاهش وزن کمک می‌کند. هرچند یک بازنگری جدید این عقیده را به چالش می‌کشد.

بیماری قلبی، سرطان، دیابت نوع 2، چاقی و مرگ زودهنگام تنها برخی از عوارض مرتبط با زياد نشستن، هستند. مطالعه‌ای که اخیراً انجام شده نشان داده است که زياد نشستن از عوامل تعداد زيادي از مرگ و ميرها مي‌باشد. نشستن طولانی مدت می‌تواند توانایی بدن در متابولیزه کردن چربی و تعدیل فشار و قند خون را مختل کند.

بعضی مطالعات توصیه کرده‌اند که تنها با ایستادن به جای نشستن می‌توان با برخی از این عواقب مقابله کرد. سایر مطالعات اظهار دارند که میز کارهای ایستاده با تشویق مردم به حرکت بیشتر منجر به سوزاندن کالری بیشتر می‌شوند.

اما مروری جدید بر مطالعات حاضر، این نظرات را به چالش می‌کشد. آپريل چمبرز استادیار مهندسی زیستی دانشگاه پیتسبورگ پنسیلوانیا، سرپرستی بازنگری کلی بر 53 مطالعه درباره مزایای میز کارهای ایستاده را بر عهده گرفت. پژوهشگر سرپرست، انگیزه این بازبینی را این گونه بیان کرد: "در چند سال گذشته تحقیقات علمی زیادی درباره میزهای ایستاده انجام شده است، با این حال تنها توانسته‌ایم به طور سطحی به این موضوع بپردازیم."

او اضافه کرد "با سابقه‌ای که من در زمینه پیشگیری از آسیب‌های شغلی دارم، می‌خواستم اطلاعاتی را که تا به حال به دست آمده، جمع آوری کنم تا بفهمم قدم بعدی در استفاده از این میزها به منظور راحتی افراد در محیط کاری چه خواهد بود."

 

میز کارهای ایستاده به کاهش وزن کمک نمی‌کنند!

 

از بین 53 مطالعه‌ای که در بازبینی وجود داشتند، 47 مورد آزمایش‌های تجربی بودند. به طور کلی، مطالعات، 6 تا 231 شرکت کننده در تحقیق را برای یک دوره پیگیری یک ساله بررسی کردند.

چمبرز اثرات میز کارهای ایستاده را در شش پارامتر بررسی کرد: "رفتار (برای مثال، زمان نشستن و ایستادن)، فیزیولوژی بدن، بازدهي کاری، روان‌شناختی، سختی و راحتي و طرز قرارگیری پشت ميز." وي در ادامه افزود: "این مطالعه نشان داد که استفاده از ميز کار ايستاده، تاثیر کمي را روی هر کدام از شش پارامتر دارد. با اين حال بیشترین تغییر در رفتار و ميزان سختی و راحتي استفاده از ميز بود."

به عبارت دیگر، به طور قطع افرادی که از میز کارهای ایستاده بهره بردند نسبت به آن‌هایی که از میزهای رایج استفاده می‌کردند، زمان کم‌تری صرف نشستن و زمان بیشتری صرف ایستادن کرده بودند. استفاده کننده‌های میز کارهای ایستاده احساس راحتی بیشتری هنگام کار داشتند. از طرف دیگر، این میزها "کمترین تاثیر را در بهره‌وری کاري داشتند."

در زمینه تاثیرات روان شناختی، منتقدها بیان کردند که میزهای ایستاده هیچ تاثیر قابل توجهی بر چاقی نداشتند. در صورتی که بیشتر مطالعات موجود در این بازنگری صریحاً بر همین مضمون‌ها تاکید داشتند. این بازنگری توانست برخی از اثرات مفید جزئی از میزکارهای ایستاده را ثبت کند، اما محقیقن روشن کردند که کاهش وزن، جزئی از این مزایا نیست.

"از لحاظ سلامتی مزایایی در استفاده از میز کارهای ایستاده وجود دارد، مانند کاهش جزئی فشار خون یا تسکین کمر درد، اما هنوز هم هنگام استفاده از این وسایل، کالری کافی برای کاهش وزن مصرف نمی‌شود".

پژوهشگر سرپرست ذکر کرد، که با وجود نتایج این یافته‌ها نباید میز کارهای ایستاده را به طور کامل نادیده گرفت.

او می‌گوید "با اینکه این میزها منفعت کمی دارند، اما برخی از افراد می‌توانند از تغییری حتي کوچک در زندگی خود بهره‌مند شوند. برای به دست آوردن نتایج مثبت با میز کارهای ایستاده، باید به درک بهتری از نحوه استفاده درست از آن‌ها برسیم، مانند هر وسیله دیگری برای بهره مندی کامل از مزایای آن باید بدانیم که چگونه از آن استفاده کنیم."

چمبرز پیشنهاد می‌کند که باید تحقیقی به طور ویژه روی تنظیم محیط کار انجام شود. "من فکر می‌کنم طرز استفاده مناسب برای هر فردی متفاوت است و هر چه تحقیقات بیشتر شود بهتر می‌توانیم دستورالعملی مناسب برای انواع کارکنان بیابیم."

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/03/28-01:19

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 5 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - ميز کار ايستاده و کاهش وزن