لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


 ديابت متاسفانه درمان کاملي ندارد و بیماران دیابت به مراقبت‌های منظم درمانی و بهداشتی بلند مدت نیاز دارند.

بهبود شرايط بيماران ديابت با تغيير در شيوه زندگي

 

دیابت يک بیماری بسیار جدی می‌باشد که باید به خوبی کنترل شود. ديابت متاسفانه درمان کاملي ندارد و بیماران دیابت به مراقبت‌های منظم درمانی و بهداشتی بلند مدت نیاز دارند. بر همين اساس تصمیم جدي آن‌ها در مورد مدیریت بیماری‌شان بسیار حائز اهمیت می‌باشد. با این که بیماری دیابت به طور کامل قابل درمان نیست اما تغییر در سبک زندگی بیماران می‌تواند بسیار مفید و کمک کننده باشد، به طوری که فرد می‌تواند کارهای روزمره‌ی خود را انجام دهد. در ادامه به چگونگی این تغیير اشاره خواهد شد.

بهتر است که افراد مبتلا به دیابت با به همراه داشتن يک شناسه پزشکی یا نوعی کارت مشخص کنند که بیمار هستند تا در مواقع اضطراري يا در صورت بروز مشکل، مراقبت‌های لازم را به موقع دریافت کنند.

 

شیوه‌ی زندگی فعال و سالم

 

در صورت بروز بیماری دیابت، نحوه تغذیه بیمار بسیار مهم است. در یک تغذیه مناسب فرد بیمار باید از تغذیه سالم خود لذت ببرد. بیمار علاوه بر داشتن تغذیه مناسب باید از یک رژیم معقول استفاده کند و از رژیم های غذایی غیر قابل تحمل خودداری کند. به عنوان مثال نیازی نیست که به طور کامل شکلات مورد علاقه‌ی خود را کنار بگذاريد ولی مطمئن باشید که قند خون شما کنترل می‌شود. پیاده روی به تنظیم سطح قند خون و چربی خون و همچنین فشار خون بسیار کمک می‌کند.

 

ده اقدام در یک تغذیه‌ی مناسب

 

1) سه وعده در طول روز غذا بخورید (صبحانه، نهار، شام)

 

از گسترش وعده‌های غذایی خود در این بین خودداری کنید. رعایت کردن این مورد نه تنها به اشتهای شما کمک می‌کند بلکه کمک فراوانی به حفظ قند خون شما می‌کند.

 

2) گنجاندن کربوهیدرات‌هاي نشاسته‌اي در هر وعده‌ی غذایی

 

کربوهيدارت‌هايي چون نان، ماکاروني، سیب زمینی، برنج و غلات. ميزان کربوهيدراتي که مصرف مي‌کنيد براي کنترل سطح گلوکز خون شما بسيار مهم است. میزان کربوهيدرات لازم براي هر بيمار ديابتي، متفاوت است و به سن فرد، وزن و میزان فعالیت او وابسته می‌باشد. مصرف کربوهیدرات‌هایی که جذب کندتری دارند بهتر است زیرا تاثیر چندانی بر میزان قند خون شما نمی‌گذارد. از جمله آن‌ها مي‌توان به مواد زير اشاره داشت:

  • ماکاروني و پاستا

  • برنج

  • نان‌های دانه ای مانند نان گندم سياه سبوس دار و نان گندم چاودار

  • سیب زمینی تازه، سیب زمینی شیرین

  • فرني جو دو سر

داشتن تغذیه‌ی حاوی فیبر و نشاسته می‌تواند به حفظ سلامتی دستگاه گوارش نیز کمک کرده و از بروز یبوست جلوگیری کند.

 

3) کاهش مصرف چربی

 

مصرف چربی‌ها به خصوص چربی‌هاي اشباع را کاهش دهيد. بیشتر سعی کنید از چربی‌های اشباع نشده مانند روغن زیتون و روغن کلزا استفاده کنید. این چربی‌ها برای قلب هم مناسب‌تر هستند. اگر اضافه وزن داريد بايد بدانيد که همه چربی‌ها حاوی کالری می‌باشند و چربی بزرگترین منبع کالری است.

براي همه بيماران، داشتن تناسب وزن، امري مثبت و مفيد است بنابراين به منظور کاهش مصرف چربی و در نتيجه کاهش وزن اضافه، چند توصیه زیر می‌تواند کمک کننده باشد:

  • از کره و پنیر با چربی اشباع نشده استفاده کنید.

  • مرغ، بوقلمون، گوشت بدون چربی و ماهی را به عنوان جایگزیني کم چرب برای گوشت‌هاي چرب انتخاب کنید.

  • لبنياتي مانند ماست و پنير را از نوع کم چربش انتخاب کنید.

  • به جای سرخ کردن غذا حتما از بخار پز و فر استفاده کنيد.

  • مراقب سس‌های خامه‌ای و سس گوجه فرنگی باشید.

 

 4) میوه و سبزیجات بیشتری مصرف کنید

 

مصرف حداقل 5 بار ميوه در روز، ویتامین‌ها و مواد معدنی بدن شما را تامين مي‌کند. برای مثال هر قسمت از آن پنج وعده مي‌تواند یک موز یا سیب، یک قاچ طالبي، دو آلو، یک قاشق غذاخوری از میوه‌های خشک، يک مشت انگور، یک لیوان آب میوه، سه قاشق غذاخوری سبزیجات و یا یک کاسه سالاد میوه باشد.

 

5) لوبیا و عدس مصرف کنید

 

لوبیا قرمز، نخود و یا عدس، این مواد تاثیر کمی بر روی سطح گلوکز خون شما می‌گذارند و بر چربی خون شما نيز تاثیر مثبتی دارند. می‌توان از آن‌ها در سوپ و سالاد و خورش استفاده کرد.

 

6) مصرف ماهی

 

مصرف حداقل دو وعده ماهي در هفته توصیه مي‌شود. ماهی به دلیل اینکه حاوی چربی غیر اشباع امگا 3 مي‌باشد، برای بیماران قلبی نیز بسيار مفید است.

 

7) کاهش مصرف مواد قندی

 

محدود کردن مصرف قند به معنای عدم استفاده از آن نیست. شکر را می‌توان در پخت غذاها استفاده کرد و همچنین می‌توان از شکر بدون قند و یا نوشیدنی‌های رژیمی استفاده نمود. مصرف نوشیدنی‌های قندی می‌تواند مناسب ترین راه حل برای "افت قند خون" باشند.

 

8) کاهش مصرف نمک

 

نمک مصرفی خود را به کمتر از 6 گرم در روز کاهش دهید مصرف بیشتر آن منجر به بروز بیماری‌های قلبی و و سکته مغزی می‌شود، می‌توان به جای نمک از ادویه‌هایی مانند ریحان استفاده کرد.

 

9) ترک مصرف الکل

 

نوشيدني‌هاي الکلي در کنار همه مضرات ذکر شده، حاوی کالری زیادی نيز مي‌باشد. علاوه بر اين چون الکل موجب افت شدید قند خون می‌شود، هرگز در حالت گرسنه و با معده خالی نوشيدني الکلي مصرف نشود.

 

10) از مصرف غذاهای و یا نوشیدنی‌هاي دیابتی تجاري خودداری کنید

 

این مواد بر خلاف تبليغاتشان، کماکان سطح گلوکز خون را تحت تاثیر قرار می‌دهند و دارای کالری بالا و چربی می‌باشند. برخي از آن‌ها نيز اثر ملين بي مورد دارند.

نکته: به طور کل شخص مبتلا به دیابت باید در مورد تغذیه خود با یک متخصص تغذیه مشورت کند و پزشک معالج ديابت نيز باید در جریان تغذیه بیمار باشد.

 

داشتن فعالیت بدنی

 

داشتن تحرک جسمي و مصرف غذای سالم به همراه مصرف منظم داروهای فرد مبتلا به دیابت، در بهبود سلامت وي تاثير فراواني دارد. ورزش و تحرک برای همه افراد مهم و مفید می باشد ولی برای یک بیمار دیابتی مهمتر می‌باشد چرا که علاوه بر کمک به تنظیم سطح قند خون، چربی خون و فشار خون، در کنترل وزن نیز بسیار کمک کننده است.

افراد بیمار می‌توانند در صورت عدم توانايي ورزش در خارج از منزل، در خانه نیز ورزش کنند مانند راه رفتن در طول اتاق و يا پذيرايي خانه. افراد بزرگسال باید حداقل 5 روز در هفته هر بار به مدت نيم ساعت ورزش کنند. ورزش باید به صورتی باشد که فرد نفس نفس زدن را حس کند، مشورت در مورد نحوه ورزش کردن بیمار مبتلا به دیابت، با پزشک نیز ضروری است.

 

اجتناب از مصرف سیگار

 

ترک سيگار يکي از بهترين اقداماتي است که هر فردي براي بهبود سلامت خود انجام مي‌دهد. سیگار کشیدن موجب بروز بسیاری از بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و عروقی و همچنین سرطان دهان و ریه مي‌شود. ترک سیگار شايد یک مقدار سخت باشد ولی استفاده از کلینیک‌های ترک سیکار و یا سایر درمان‌ها می‌تواند در ترک سيگار اثر بخش باشند.

 

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/03/28-09:56

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 15 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - درمان ديابت با اصلاح شیوه‌ی زندگی