لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


 زنان باردار در صورت کار کردن در شیفت شب، با احتمال بیشتری با سقط جنین مواجه می‌شوند.

زنانی که دو یا بیشتر از یک شب در هفته کار می‌کنند ممکن است در هفته‌های سه ماهه سوم بارداري، احتمال بروز سقط جنین در آنها افزایش یابد. پژوهش‌های قبلی نشان می‌دهد که زنان باردار در صورت کار کردن در شیفت شب، با احتمال بیشتری با سقط جنین مواجه می‌شوند. این موضوع بر اساس گزارش‌های فردی شکل گرفته است نه مقدار کاری که فرد در هر شیفت انجام می‌دهد.

برای این مطالعه، نویسندگان پژوهش به اطلاعات لازم در مورد 22744 زن باردار که در خدمات عمومی و به طور عمده در بیمارستان‌های دانمارک مشغول بودند، دسترسی داشتند و همچنین بر اساس آمار مراجعه افراد به بیمارستان برای سقط جنین ارتباط برقرار کردند تا تعیین شود که چگونه خطر سقط جنین بین هفته‌های چهارم تا بيست و دوم بارداری تحت تاثیر کارهای شبانه قرار خواهد گرفت.

این مطالعه در کل شامل 377،896 هفته بارداری می‌شود که به طور متوسط هر زن حدود 7 هفته باردار است. بعد از هفته هشتم حاملگی، زنانی که دو هفته یا بیشتر، شیفت شبانه در هفته گذشته داشتند، میزان خطر سقط جنین در آن‌ها 32 درصد نسبت به زنانی که کار نمی‌کردند بيشتر بود.

طبق نظر نویسندگان خطر بروز سقط جنین با افزایش تعداد شیفت‌های شبانه و متوالی بودن آنها افزایش می‌يابد. ارتباط بین کار شبانه و خطر سقط جنین بعد از هفته هشتم بارداری بیشتر است که این ممکن است با کاهش میزان ناهنجاری‌های کروموزومی با سن حاملگی توضیح داده شود، که البته سقط‌هاي با سن حاملگی بیشتر ناشی از شرایط زیست محیطی، راحت‌تر قابل تشخیص است. 

از آن جایی که این پژوهش از نوع مطالعات مشاهده‌‍‌ای است نمی‌تواند علت را تعیین کند و نویسندگان پژوهش اظهار دارند که هنوز اطلاعات مربوط به سقط جنین، به ویژه سقط‌های اولیه، کامل نیست. همانطور که حدود 14 درصد از زنان اروپایی گزارش داده‌اند، حداقل یک بار در ماه کار شبانه انجام می‌دهند، که البته یافته‌های کار زنان باردار مربوط به کارفرمایان، پزشکان و ماماها نیز است.

"به طور کلی مکانیزم اصلی مرتبط با سقط این است که زنان در شیفت‌های کاری شبانه در معرض نور قرار دارند که این مساله ریتم شبانه روزی آنها را مختل می‌کند و آزاد شدن ملاتونین را کاهش می‌دهد. نقش ملاتونین در حفظ حاملگی موفق، احتمالا با حفظ عملکرد جفت، نشان داده شده است."

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/03/28-21:39

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 4 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - شب کاري مادران باردار و احتمال سقط جنین