لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


به کمک مراقبین بهداشتی مي‌توان از تعداد مرگ‌های طبیعی کاست.

اغلب افرادی که به مرگ طبیعی می‌میرند به دنبال دریافت خدمات درمانی نبوده‌اند

 

محققان دریافتند، 70درصد کسانی که به علل طبیعی مرده‌اند در 30 روز پایانی عمر خود به سراغ دریافت مراقبت‌های بهداشتی نرفته‌اند. پژوهشگران دانشگاه علوم پزشکی تگزاس و موسسه پزشکی قانونی (IFS) هریس کانتی به بعضی از علل کلیدی مرگ زودرس این افراد پی بردند که نتایج این تحقیقات هم اکنون به چاپ رسیده است.

بر اساس گزارش سال 2016 مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC)، سالانه بیش از 2 میلیون نفر در آمریکا جان خود را از دست می‌دهند. علل اصلی مرگ در آمریکا، بیماری‌های قلبی با 635 هزار مورد مرگ و سرطان با 600 هزار مرگ سالانه می‌باشند. پیش از اینکه وارد جزئیات مطالعه شویم، مهم است بدانیم که مواردي چون تصادف، قتل و مصرف بیش از حد مواد، در زمره مرگ‌هاي طبيعي در نظر گرفته نمي‌شوند.

 

 شناسایی عوامل قابل تغییر

 

دانشمندان به دنبال یافتن عوامل اصلاح پذیری بودند که به کمک آنها مراقبین بهداشتی بتوانند از تعداد مرگ‌های طبیعی بکاهند. به این منظور، پژوهشگران 1282 مورد مرگ در مرکز هریس کانتی در تگزاس را در سال 2013 مورد بررسی قرار دادند. آن‌ها گزارشات کالبدشکافی و مستندات قانونی تحقیقات مرگ‌ها را مورد ارزیابی قرار دادند. گزارشی در سال 2015، به افزایش مرگ و میر کلی در قرن 21 درآمریکایی‌های غیر اسپانیایی تبار اشاره کرده است. به نظر می‌رسد این افزایش با مسمومیت ناشی از دارو و الکل، خودکشی و بیماری‌های مزمن کبدی مرتبط باشد.

استیسی دریک، استادیار دانشگاه علوم پزشکی تگزاس و نویسنده اصلی مقاله می‌گوید زمانی که در پزشکی قانونی کار می‌کردم متوجه مرگ افراد جوانتری شدم که مرا بر آن داشت به تحقیق در مورد علل آن بپردازم. تیم تحقیقاتی برای دو گروه مرگ رو به افزایش، مرگ طبیعی و سوء مصرف مواد، علل مشترک قابل پیشگیری پیدا کردند. دریک می‌گوید: "ما باید آنچه بر سر این افراد آمده است را موشکافی کنیم و دریابیم کجا می‌توانیم زنجیره اتفاقاتی که منجر به مرگ آنان می‌شود را بشکنیم."

 

ارتباط با فقر و دسترسی به مراقبت‌های بهداشتی

 

از کل مرگ‌های مورد مطالعه، 912 مورد به علل طبیعی و 370 مورد به علت مصرف بیش از حد دارو بوده است. دکتر دواین ولف، جانشین محقق بالینی ارشد در پزشکی قانونی که با تیم دریک در این پروژه همکاری می‌کند، می‌گوید: "به عنوان معاینه کننده بالینی، ما نتایج کالبدشکافی‌های انجام شده را در اختیار دادگاه قرار می‌دهیم و به عنوان پزشک از این فرصت که یافته‌های ما در جهت پیشرفت خدمات بهداشتی، پیشگیری از جراحات و مرگ و میر به کار روند استقبال می‌کنیم."

مرگ‌های با علل طبیعی مصرف الکل، تنباکو، مواد و سابقه بیماری زمینه‌ای قبلی را هم در بر گرفته است. علل اصلی این مرگ‌ها با سیستم گردش خون، گوارش، غدد و متابولیک در ارتباط بودند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیش از نیمی از این افراد تحت نظر مراقبت‌هاي سلامت نبوده‌اند.

به گفته دریک، آنها می‌دانستند اوضاعشان رو به وخامت است و با این حال به دنبال درمان خود نرفتند. نیاز به بررسی بیشتری داریم تا به این سوال پاسخ دهیم که چرا این اتفاق افتاد. تیم تحقیقاتی روی سه منطقه که بیشترین آمار مرگ و میر زودرس را داشتند تمرکز کرد: در شمال (ترینیتی گاردن)، در جنوب (سانی ساید) و در شرق (بای تاون).

در این نواحی، تحصیلات، میزان درآمد، شاغل بودن و دسترسی به سیستم مراقبت‌های بهداشتی به طور قابل توجهی پایین‌تر است. دریک نتیجه می‌گیرد که "آنان به خاطر بیماری‌هایی جان خود را از دست می‌دهند که ما هر روز با آنها مقابله می‌کنیم." از 370 مورد مرگ مرتبط با دارو، اکثر آن‌ها به طور اتفاقی رخ داده است و تعداد اندکی به قصد خودکشی بوده است. محققان در آزمایشات سم شناسی آن‌ها، رد پای الکل، کوکائین، مواد مخدر و داروهای ضد افسردگی را پیدا کردند. همچنین نشان داده شده سفید پوستان، در مقایسه با جمعیت سیاه پوست دو برار بیشتر در معرض مرگ‌های ناشی از مصرف داروها هستند. نویسندگان این مقاله امیدوارند نتایج به دست آمده بتواند آغازگر مداخلاتی در جهت توانمندسازی جوامع کمتر بهره برده در زمینه بهداشتی درمانی باشد.

 

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا 




آخرین بروزرسانی در 1398/07/12-14:25

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 1 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - افزايش مرگ طبيعي با عدم پيگيري خدمات درمان