لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


حدود بيست درصد از بیماراني که به عناون مبتلا به ام اس تشخيص داده شده‌اند، به بيماري ديگري مبتلا هستند نه ام اس.

مطالعات نشان می‌دهد که بسیاری از افرادي که گفته شده به ام اس (MS) مبتلا هستند، این بیماري را ندارند.

 

محققان دریافتند که تقریبا یکی از پنج بیمار مبتلا به ام اس، در واقع بیماری غیر مرتبط دیگری دارد.

ام اس یک بیماری ناتوان کننده‌ پیش‌رونده عصبی است که در آن سیستم ایمنی بدن به بافت چربی احاطه کننده سلول‌های عصبی حمله کرده و آن‌ها را از بین می‌برد. اين اتفاق منجر به تخریب عصب می‌شود و ارتباط بین مغز و اعصاب را تحت تأثیر قرار می‌دهد. جزئيات بيشتر در مورد اين بيماري را از اينجا بخوانيد.

افراد مبتلا به ام اس ممکن است علائمی از جمله بی حسی یا ضعف، لرزش و عدم هماهنگی اندام‌ها را تجربه کنند. با این حال برخی علائم مشابه سایر بیماری‌های ناتوان کننده از جمله سکته مغزی و میگرن می‌باشند.

ام اس و سکته مغزی شرایط بسیار متفاوتی هستند، اما هر دو به مغز آسیب می‌رسانند. برخی از علائم آنها که مشابه می‌باشند شامل اختلال توجه، سرگیجه، بی‌حسی اندام‌ها، لکنت زبان، اختلال بینایی و ناتوانی در راه رفتن است.

ام اس و حملات میگرن نیز علائم مشابهی از جمله سرگیجه و اختلال بینایی دارند. مطالعه‌ای اخیراً براساس اطلاعات بیماران با تشخیص اشتباه، انجام شد که نشان داد 72 نفر از 110 بیمار، مشکل دیگری از جمله میگرن و فیبرومیالژیا داشتند.

 

شناسایی صفات افراد اشتباه تشخیص داده شده

 

تیمی از محققان دانشگاه کالیفرنیا لس‌آنجلس (UCLA) و دانشگاه ورمونت، 241 نفر از بیمارانی که تشخیص ام اس در آن‌ها داده شده بود را مورد بررسی قرار دادند. سایر پزشکان قبلاً این افراد را به این دو مرکز آموزش پزشکی ارجاع داده بودند.

علائم ام اس بسیار شبیه سایر بیماری‌ها است که این، تشخیص درست را برای پزشکان مشکل می‌کند. دکتر کایز از محققين اين بررسي گفت: "تشخیص ام اس دشوار است. هم علائم و هم نتایج تصويربرداري ام‌آرآي می‌توانند شبیه سایر بیماری‌هايي چون سکته مغزی، میگرن و کمبود ویتامین ب12 باشد.

این مطالعه با هدف تعیین تعداد افراد با تشخیص اشتباه ام اس و شناسایی ویژگی‌های مشترک بین این بیماران است. محققان به این نتیجه رسیدند که افراد با تشخیص اشتباه، بسیاری از درمان‌های مربوط به اين بيماري را از چهار سال قبل دریافت کردند!

محققان دریافتند که بیماری اغلب به‌درستی میگرن تشخیص داده می‌شد ولي همراه سندرم رادیولوژیک ایزوله. اين سندرم به معنی شرایطی است که نتایج تصويربرداري ام‌آرآي نشان می‌دهد که فرد مبتلا به ام اس است، در صورتی‌که به واقع چنين نيست.

 

خطرات و هزینه‌های تشخیص نادرست

 

از بین افرادی که دچار تشخیص اشتباه شدند، 72 درصد درمان ام اس را دریافت کرده بودند. 48 درصد درمانی را دریافت کرده بودند که می‌توانست منجر به لوکوانسفالوپاتی چندکانونه پیشرونده (PML) شود که یک عفونت ویروسی نادر است و می‌تواند سلول‌های عصبی را هدف‌گیری کرده و منجر به آسیب ماده سفید مغز شود.

هزینه‌های برآورد شده برای درمان‌های غیرضروری که تنها در این تحقیق مشخص شده‌اند به حدود 10 میلیون دلار می‌رسيد.

دکتر کایز می‌افزاید: "من بیمارانی دیدم که از عوارض جانبی داروهایی که برای بیماری‌ای که ندارند مصرف می‌کنند، رنج می‌برند. و در کنار اين برای بیماری‌ای که دارند درمان نمی‌شوند. هزینه‌های هنگفتی از نظر پزشکی، روانی و مالی بر بیماران اعمال می‌شود."

مجله MAY، مجله مالتیپل اسکلروز (ام اس) و اختلالات مرتبط، این مطالعه را منتشر خواهد کرد، محققان امیدوارند که این یافته‌ها، همراه با تحقیقاتی که اخیراً تأمین مالی شده‌اند، به پیشگیری از تشخیص نادرست اين بيماري در آینده و همچنین به بهبود تشخیص و درمان افراد مبتلا به آن کمک کند.

 

 

هميشه شاد و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/04/07-19:17

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 4 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - اشتباه در تشخيص بيماري ام اس