لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


ناکچوری (پر ادراري شبانه) می‌تواند با فشار خون بالا و مصرف زیاد نمک در ارتباط باشد.

مطالعه‌ جدیدی در ژاپن نشان داده است نیاز به دفع ادرار در شب، که ناکچوری (nocturia پر ادراري شبانه) نامیده می‌شود، می‌تواند با فشار خون بالا و مصرف زیاد نمک در ارتباط باشد.

ناکچوری حالتی است که در آن فرد در طول شب به علت نیاز به دفع ادرار و رفتن به دستشویی از خواب بیدار می‌شود.علل شایع این حالت شامل مصرف زیاد مایعات، اختلالات خواب و انسداد مثانه است.

افراد نرمالی که دچار ناکچوری نیستند می توانند تا 8 ساعت بدون نیاز به دفع ادرار بخوابند؛ اما بعضی از آن‌ها ممکن است یک مرتبه در طول شب نیاز به دفع ادرار داشته باشند. به عبارت دیگر یک مرتبه ادرار کردن در شب طبیعی در نظر گرفته می‌شود. افراد مبتلا به ناکچوری ممکن است در طول شب 2 تا 6 بار برای ادرار کردن بیدار شوند.

ناکچوری ممکن است نشانه‌ای از پرولاپس (افتادگي) مثانه، تومور مثانه یا پروستات و سایر اختلالاتی که بر کنترل دريچه خروجي ادرار تاثیر می‌گذارند، باشد. زنان باردار و افراد مبتلا به نارسایی قلبی یا کبدی و افراد دیابتی نیز ممکن است ناکچوری را تجربه کنند.

هرچه که سن ما بالاتر می‌رود، بدن ما میزان کمتری هورمون ضدادراری (که ما را قادر به حفظ مایعات می‌کند) تولید می‌کند و این امر منجر به تولید بیش‌تر ادرار در طول شب می‌شود. از سوی دیگر افراد مسن تمایل بیش‌تری برای از دست دادن مایعات دارند که این مورد بیش‌تر ناشی از مسائل پزشکی است که بر مثانه تاثیر می‌گذارند.

در نظرسنجی بنیاد ملی خواب در سال 2003، حدود دو سوم از پاسخ دهندگان که سن بین 55 تا 84 سال داشتند گزارش دادند که حداقل چند شب در هفته ناکچوری را تجربه کرده‌اند.

 

کاهش مصرف نمک می‌تواند به درمان پرادراري شبانه (ناکچوری) کمک کند.

 

گروهی از پژوهشگران نتایج مطالعه اخیر خود را در هشتاد‌ و سومین نشست علمی سالانه انجمن گردش خون ژاپن ارائه کردند. طبق یافته‌های آن‌ها، بیدارشدن برای رفتن به دستشویی در شب ممکن است با مصرف بیش از حد نمک و فشار خون بالا مرتبط باشد.

نویسنده مقاله،دکتر کننو (Dr. Satosh Konno) عضو بخش فشار خون بالا در بیمارستان Tohoku Rosai ژاپن می‌گوید: "مطالعه ما نشان می‌دهد که اگر شما شب‌ها برای رفتن به دستشویی و ادرار کردن از خواب بیدار می‌شوید، ممکن است فشار خون بالا و یا تجمع بیش از حد مایعات را در بدنتان داشته باشید."

تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که مصرف بیش از حد نمک در روز و فشار خون بالا تاثیر منفی روی ناکچوری دارند. به طور کلی در ژاپن مردم نمک بیش‌تری نسبت به کشورهای غربی مصرف می‌کنند و به همین علت ژاپنی‌ها ممکن است در خطر بالاتری برای ابتلا به فشار خون بالا باشند.

اگر چه افراد در کشورهای دیگر عادات غذایی متفاوتی برای استفاده از نمک دارند، اما نتایج این مطالعات نشان می‌دهد که صرف نظر از ملیت، مصرف به اندازه‌ نمک و کنترل فشار خون در درمان ناکچوری مهم است.

 

آیا رابطه‌ی علیتی وجود دارد؟

 

پژوهشگران با استفاده از پرسش‌نامه اطلاعات مربوط به سطوح فشار خون و سابقه ناکچوری 3749 فرد ساکن در شهر واتاری، که جهت بررسی سالانه وضعیت سلامتی خود در سال 2017 مراجعه کرده بودند را جمع‌آوری کردند.

داده‌ها نشان داد بیدار شدن درشب برای ادرار کردن با افزایش 40 درصدی احتمال ابتلا به فشار خون همراه است و خطر ابتلا به فشار خون بالا به طور قابل توجهی با افزایش تعداد دفعات بیدار شدن در شب افزایش می‌یابد.

دکتر کننو می‌گوید که نتایج، رابطه‌ی علیتی را بین ناکچوری و فشار خون بالا اثبات نمی‌کند و نتایج قابل تعمیم به افرادی که در خارج از ژاپن زندگی می‌کنند نیست. وی توضیح می‌دهد: "این رابطه ممکن است تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله شیوه زندگی، میزان مصرف نمک، نژاد و زمینه‌ ژنتیکی قرار بگیرد."

دکتر هارادا، سرپرست کنفرانس‌ مطبوعاتی، می‌گوید: "فشار خون بالا یک بیماری ملی در ژاپن است. متوسط مصرف نمک در ژاپن حدودا 10 گرم در روز است که بیش از دو برابر میانگین جهانی (4 گرم در روز) می‌باشد. این مصرف بیش از حد نمک ناشی از تمایل ما به استفاده از غذاهای دریایی و سس سویا است، بنابراین اعمال محدودیت مصرف نمک دشوار است."

دکتر هارادا اضافه می کند که تشخیص زودرس و کنترل فشار خون بالا برای جلوگیری از بیماری‌های قلبی بسیار مهم است. مشخص کردن علت ناکچوری در بیماران مهم است زیرا این اختلال نه تنها می‌تواند به علت مشکلات مجاری ادراری باشد، بلکه می‌تواند ناشی از بیماری‌هایی مانند فشار خون بالا باشد.

باربارا کاسادی (Barbara Casadei) استاد و رئیس انجمن قلب و عروق اروپا (ESC) ذکر می‌کند: "بیش از یک میلیارد نفر در سراسر جهان مبتلا به فشار خون بالا هستند. فشار خون بالا علت اصلی مرگ زود هنگام در جهان است و تقریبا 10 میلیون مرگ و میر را در سال 2015 باعث شد. دستورالعمل ESC مصرف دارو را برای کاهش خطر سکته مغزی و بیماری‌های قلبی‌ در این افراد توصیه می‌کند."

وی افزود: "اصلاح سبک زندگی نیز توصیه می‌شود که شامل کاهش مصرف نمک، کاهش مصرف نوشیدني الکل، تغذیه‌ سالم، ورزش منظم، کنترل وزن و ترک سیگار است."

 

 

هميشه سالم و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/04/21-15:41

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 7 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - تکرر ادرار در شب می‌تواند نشانه‌ فشار خون بالا باشد