لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


 محققین می‌گویند فشار خون بالا در افراد بالای 80 سال می‌تواند حتی فوایدی داشته باشد.

آیا فشار خون بالا در سالمندان همیشه مضر است؟

 

بیماری فشار خون بالا به عنوان یک عامل خطر مهم برای بیماری های قلبی عروقی، دیابت و تعدادی از بیماری های متابولیک شناخته شده است؛ به این معنی که در ایجاد یا تشدید این بیماری ها نقش دارد. با این وجود سوالی پیش می آید که آیا همیشه داشتن فشار خون بالا نگران کننده است؟ مطالعات اخیر این موضوع را زیر سوال می برد.

 

فشار خون بالا چیست؟

 

در حقیقت پاسخ صحیح به این سوال کمی مشکل است؛ چراکه متخصصان هم هنوز راجع به فشار خون طبيعي و غیر طبیعی بحث دارند.

در حال حاضر چندین سازمان جهاني، دستورالعمل‌هاي های متفاوتی را برای فشار خون پیشنهاد داده اند. برای مثال یکی از آن‌ها بیماری فشار خون را به فشار سیستولی 140 میلی‌متر جیوه و بالای آن اطلاق می کند. این در حالی است که انجمن قلب امریکا فشار خون بالا را برای فردی که فشار سیستولی 130 میلی متر جیوه و بالاتر دارد، به عنوان بیماری فشار خون تلقی می‌کند. با این وجود مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها، فشار خون 120 تا 139 را تنها نشان دهنده وجود خطر برای ابتلا به فشارخون در سالمندان، در آینده می‌داند.

به طور کلی پزشکان به بیماران خود به خصوص افراد با سن بالا پیشنهاد می‌کنند که فشار خون خود را به شکل دوره‌ای اندازه گیری کنند. این کار به تشخیص زودرس فشار خون کمک می‌کند تا با کنترل به موقع آن، از عوارض قلبی عروقی و سکته‌های احتمالی در آینده جلوگیری گردد.

 

نگاهي متفاوت به فشار خون 

 

طبق تحقیقات اخیری که در دانشگاه پزشکی چاریته برلین در آلمان انجام شده، فشار خون بالا در افراد مسن می‌تواند از یک سری بیماری‌های دیگر در این افراد پیشگیری کند!

در واقع محققین می‌گویند فشار خون بالا در سالمندان يا به طور دقيق‌تر در افراد بالای 80 سال می‌تواند حتی فوایدی داشته باشد.

مطالعه جدید 1628 مرد و زن را با میانگین سنی 81 سال مورد بررسی قرار داد. همه افراد در سال 2009 که وارد مطالعه شدند سن بالای 70 سال داشتند و همگی داروهای ضد فشار خون دريافت مي‌کردند. در طول این مطالعه، افراد هر دو سال از نظر فشار خون و سایر جهات سلامت مورد ارزیابی قرار می‌گرفتند. بعد از 6 سال افراد تحت مطالعه و خصوصیات هر کدام را وارد آنالیز آماری کردند تا نتایج حاصله را ببینند.

مشاهده شد که افراد با سن 80 سال و بیشتر که فشار خون کمتری داشتند ( 140 روی 90 و کمتر)، در حقیقت 40% ریسک مرگ و میر بیشتری نسبت به افراد با فشار خون بالاتر داشتند. حتی افرادی که سابقه سکته و حملات قلبی داشتند نيز ارتباط مشابهی بین میزان فشار خون و ریسک مرگ و میر آنان وجود داشت.

افرادی که فشار خون 140 روی 90 و کمتر داشتند، ریسک مرگ و میر آن ها 61% نسبت به افرادی که با وجود دریافت داروهای ضد فشار خون، باز هم فشار بالا داشتند، بیشتر بود. نتیجه این مطالعه نشان می‌دهد داروهای ضد فشار خون می‌بایست بر اساس نیاز هر کدام از بیماران تجویز گردد.

دکتر آنتونی دوروس می گوید: "ما باید نگاه خود را نسبت به برخی از پیشنهادهای سازمان‌های تخصصی پزشکي تغییر دهیم و این درست نیست که یک توصیه پزشکی را به تمام گروه‌های سنی تعمیم بدهیم."

در آینده دانشمندان قصد دارند با دقت و عمق بیشتری روی داروهای ضد فشار خون تحقیق کنند تا دریابند این داروها برای کدام گروه سنی و در چه زمانی بیشتر کمک کننده است.

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا

 




آخرین بروزرسانی در 1398/07/20-20:47

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 16 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - فشار خون بالا در سالمندان