لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


قرص‌ها‌ی پیشگیری از بارداری‌‌، فاکتوری جدید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان

قرص‌ها‌ی پیشگیری از بارداری‌‌، فاکتوری جدید برای کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان

 

مطالعه جدید و بزرگی که در  ژورنال هفتگی پزشکی آمريکا (The BMJ)، منتشر شده است نشان می‌دهد که قرص‌ها‌ی ضدبارداری جدید به طرز خارق العاده و تاثیرگذاری می‌توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در بین خانم‌ها‌ی جوان کمتر کنند.

مطابق گفته مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌‌، در ایالات متحده آمریکا از میان انواع مختلف سرطان‌ها‌ی مربوط به زنان‌‌، سرطان تخمدان بیش‌ترین‌‌ میزان مرگ و میر را دارد. برای مثال در سال 2014 بیش از 21000 مورد جدید سرطان تخمدان مشاهده شد که در میان آن‌ها‌ حداقل 14000 عدد منجر به مرگ فرد شدند.

مطالعات اخیر نشان دادند که قرص‌ها‌ی ضدبارداری که حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژسترون هستند، می‌توانند خطر ابتلا به سرطان تخمدان را در زنانی که در سن باروری‌شان هستند کمتر کند‌. همچنین این مطالعات نشان دادند که حتی سال‌ها‌ بعد از قطع مصرف‌‌، اثرات مفید این قرص‌ها‌ باقی خواهد ماند.

اگرچه نتایج اخیر مربوط به آن دسته از قرص‌ها‌ی ضدبارداری هستند که دارای استروژن بسیار بیش تر و فرم قدیمی پروژسترون هستند، مطالعات جدید به بررسی هرچه بیش تر انواع مختلف قرص‌ها‌ی ضدبارداری جدید می‌پردازد.

 

قرص‌ها‌ی ضدبارداری و سرطان تخمدان

 

لیسا ایورسن‌‌، پژوهشگر و محقق علوم بهداشتی و کاربردی، به همراه همکاران خود شروع به مطالعه بر روی داده‌ها‌ی آماری بایگانی شده‌ای کردند که بر روی تقریبا 2 میلیون خانم با طیف سنی 15 تا 49 سال از کشور دانمارک انجام شده است‌.

این پژوهشگران با بررسی اطلاعات ملی دانمارک مطالعه خود را بر روی اثر قرص‌ها‌ی ضدبارداری، حاوی هر دو هورمون پروژسترون و استروژن و نيز قرص‌ها‌یی که فقط حاوی پروژسترون بودند شروع کردند.

آن‌ها‌ خانم‌ها‌ به سه گروه اصلی تقسیم بندی کردند:

  • گروه اول: شامل خانم‌ها‌یی است که تا به حال برای‌شان قرص‌ها‌ی ضدبارداری تجویز نشده بود و استفاده نکرده بودند.

  • گروه دوم: استفاده کننده‌ها‌ی اخیر هستند‌. خانم‌ها‌ی که در حال مصرف قرص‌ها‌ی ضدبارداری بوده و يا آن دسته از خانم‌ها‌یی که از آخرین زمان استفاده‌شان کم تر از یک سال می‌گذرد.

  • گروه سوم: استفاده کننده‌ها‌ی سابق . افرادي که بیش از یک سال است که از قرص‌ها‌ی ضدبارداری استفاده نکردند.

طی تحقیقات به عمل آمده‌‌، تقریبا 86 درصد قرص‌ها‌ی ضدبارداری که خانم‌ها‌ استفاده کرده بودند حاوی هر دو هورمون استروژن و پروژسترون بود. محققان فاکتور‌ها‌یی مثل سن خانم‌ها‌ و تعداد دفعات بارداری را نیز لحاظ کردند‌. علاوه بر اين  در ادامه تحقيق، از مدل‌هاي رياضي استفاده شد تا از نظر آماری خطر ابتلا به سرطان تخمدان را بین گروه‌ها‌ی مختلف بررسی کنند.

 

قرص‌ها‌ از 21 درصد سرطان‌ها‌ی تخمدان پیشگیری کردند!

 

با بررسی‌ها‌ی محققان نتیجه‌ حاکی از آن بود، آن دسته از خانم‌ها‌یی که به هیچ عنوان از قرص‌ها‌ی ضدبارداری هورمونی استفاده نکردند بیش‌ترین‌‌ وقوع سرطان تخمدان را داشتند.

این دانشمندان با بررسی‌ها‌ی دقیق یافتند که از میان هر 100.000 خانم در یک سال‌‌، تنها 7.5 مورد از قرص‌ها‌ی ضدبارداری استفاده نکردند‌. نکته جالب توجه این است که احتمال وقوع سرطان تخمدان 3.2 مورد از میان جمعیت 100.000 خانم‌ها‌ در سال است.

ایورسن و همکارانش بیان کردند که استفاده از قرص‌ها‌ی ضدبارداری و هورمونی با ترکیبی از هورمون‌ها‌ی استروژن و پروژسترون باعث کاهش خطر ابتلا به سرطان تخمدان در بین خانم‌ها‌ در سن باروری می‌شود که اثر آن به مدت زمان استفاده بستگی دارد. به این معنا که با قطع مصرف قرص‌‌، این اثرات گفته شده به تدریج از بین خواهند رفت‌.

محققان هنوز تفاوتی بین مارک‌ها‌ی تولیدکننده قرص‌ها‌ی ضدبارداری (عمدتا حاوی پروژسترون) نیافتند. آن‌ها‌ به دنبال یافتن چگونگی تاثیر آن دسته از قرص‌ها‌ی ضدبارداری هستند که فقط حاوی پروژسترون مي‌باشند.، از این نظر که آیا تاثیرات چنین قرص‌ها‌یی همانند قرص‌ها‌ی ترکیبی از هر دو هورمون است یا خیر.

تا به حال اطلاعات موثقی از نتایج موفق قرص‌ها‌ی پروژسترون (بدون ترکیب با استروژن) بدست نیامده است. بنابراین هنوز با اطمینان نمی‌توان در مورد عملکرد و تاثیر گذاری یکسان دو نوع قرص ذکر شده نظری داد‌.

ایورسن و همکارانش همچنین یادآوری کردند که این مطالعه نمی‌تواند علتی برای استفاده یا عدم استفاده از قرص‌ها‌ی ضدبارداری ایجاد کند. اگرچه آن‌ها‌ این واقعیت را برجسته کردند که این نتایج از مطالعات قبلی که بر روی داروهای پیشگیری از بارداری به انجام شد حمایت می‌کند.

قرص‌ها‌ی پیشگیری از بارداری در دنیا بسیار محبوب هستند و در ایالات متحده آمریکا در سال 2014 بر اساس یک تخمین مشخص شد که بیش از 9.5 میلیون خانمی که در سن باروری اند‌‌، در یک ماه اخیر از چنین قرص‌ها‌یی استفاده کردند.

 

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/05/24-18:25

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 2 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - قرص ضد بارداری و سرطان تخمدان