لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


تکنیک‌های تحریک مغز در حال حاضر به افرادی با بیماری پارکینسون و افسردگی کمک می‌کند

چگونگي تاثير تحریک مغز با امواج فراصوت بر مغز و ذهن افراد

 

تحريک اولتراسونیک (فراصوت) مشابه آن چه که در تصويرگيري سونوگرافی رخ مي‌دهد، یک روش غیر تهاجمی و کم خطر است که با هدف قرار دادن سلول‌های عصبی و یا نورون‌ها می‌تواند با تغییر عملکرد مغز، تصمیم گیری را تحت تاثیر قرار دهد. دانشمندان در مطالعه‌ی اخیر نشان داده‌اند، که این تکنیک، "تفکر غیر واقعی" را در بسياري از پستانداران مختل می‌کند.

تفکر غير واقع یا استدلال خلاف ‌واقع، نوعی تصمیم گیری است که شامل بررسی گزینه‌هایی می‌شود که در حال حاضر در دسترس نیستند، اما می‌تواند در آینده وجود داشته باشند. به عنوان مثال، فردی که در روز آفتابی در داخل خانه کار می‌کند و به خود می‌گوید: "من می‌توانم از هوای آفتابی لذت ببرم،" درگیر یک تفکر غیر واقعی است.

مطالعه اخیر در ابتدا نشان می‌دهد که لوب پیشانی مغز  (بخشي از مغز که در پشت پيشاني سر قرار دارد) که به عنوان قشر سینگولیت قدامی نیز شناخته شده، می‌تواند تفکر غیر واقعی را تنظیم کند. در مقاله‌ای در مجله‌ی علوم اعصاب، محققان با هدف قرار دادن نورون‌ها در قشر قدامي مغز به وسیله‌ی سونوگرافی غیرتهاجمی و با شدت کم، چگونگی تغییر تفکر غیرواقعی در میمون‌های ماکائو را توضیح دادند.

 

نمایه‌های داخلی تصمیم‌ها

 

تحقیقات در مورد نحوه‌ی تصمیم گیری، بر روی مدارهای مغزی تمرکز دارند که پاسخ به محرک‌های فعلی را کنترل می‌کنند نه محرک‌هایی که وجود ندارند. با این حال، نویسندگان یادآوری می‌کنند که "حیوانات اغلب رفتارهایی را دنبال می‌کنند که در حال حاضر هیچ شواهد حسی برای آن‌ها وجود ندارد". آنها استدلال می‌کنند که برای این ‌که قادر به انجام این کار باشند، حیوانات باید "نمایه‌های داخلی" انتخاب ها را حفظ کنند، حتی زمانی که این گزینه‌ها در دسترس نیستند. زنبور عسل ممکن است به توضیح چگونگی تصمیم گیری انسان کمک کند. دسته‌هاي زنبور عسل هنگام تصمیم‌گیری در پاسخ به محرک‌های حسی از قوانین مشابه مغز انسان پیروی می‌کنند.

به عبارت دیگر، حیوانات باید دارای ظرفیتی برای تفکر غیر واقعی باشند، یا در مورد انتخاب‌هایی که با تجربه فعلی‌شان ارتباطی ندارد، فکر کنند.

سرپرست و متخصص مربوطه، دکتر السا فروگان استاد روانشناسی دانشگاه پلیموث انگلستان، می‌گوید: "به دو دلیل، این یک مطالعه بسیار هیجان‌انگیز است. اولین دلیل این است که یافته‌ها نشان می‌دهند قشر سینگولیت مغز برای کمک به تغییر‌ انتخاب بهتر، ضروری است.

و به عنوان دلیل دوم، او اضافه می‌کند که نتایج نشان می‌دهد تحريک فراصوت با شدت کم می‌تواند به طور قابل توجهی موجب تغییر برگشت‌پذیر فعالیت مغزی در بخش‌های بسیار دقیق بشود. 

 

تحریک غیر جراحی مغز

 

نیاز روزافزون به ابزارهای غیر جراحی تحریک مغز وجود دارد. این روش‌ها برای بهبود نتایج درمان به طور ایمن و با حداقل عوارض جانبی می‌باشند. تحريک فراصوتي متمرکز شده با شدت کم، به عنوان یک رویکرد در حال گسترش است. مطالعات قبلی نشان داده ‌است که تحريک اولتراسوند می‌تواند فعالیت مغزی پستانداران را به طور غیرمستقیم و غیر تهاجمی، از طریق تحریک و مسدود کردن سیگنال‌ها، تغییر دهد.

بعضی از مطالعات نشان داده‌اند که تحريک اولتراسوند می‌تواند فعالیت در لایه‌های خارجی و عمیق مغز انسان را تحت تاثیر قرار دهد. مطالعات اخیر نشان می‌دهد که چطور فعالیت در قشر سینگولیت قدامي مغز بر تصمیم‌گیری تاثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر اگر بخشی از مغز به درستی کار نکند، می‌تواند مانع از انتخاب گزینه‌ی بهتری توسط فرد شود، حتی زمانی که آن گزینه در دسترس باشد. کارشناسان معتقدند که این نوع اختلال عملکردی مغز می‌تواند دلیل آن باشد که افراد مبتلا به بیماری‌های روانشناختی خاص دارای عادات نامناسب هستند.

 

پژوهش وظیفه‌ی مغز را آشکار می‌سازد

 

فروگان و همکارانش در این پژوهش شروع به مطالعه در مورد میمون‌های ماکائو کردند و برای درمان طیف وسیعی از گزینه‌ها را بررسی کردند. میمون‌ها به سرعت آموختند که گزینه‌هایی که ترجیح می‌دهند، زمانی که به مرحله انتخاب و تصمیم‌گیری می‌رسد، همیشه در دسترس نیست. با این حال، میمون‌ها زمانی که آن گزینه در دسترس قرار می‌گرفت را به خاطر داشتند. سپس محققان بررسی کردند که چگونه میمون‌ها با تفکر غیرواقعی تصمیم گیری می‌کنند در حالی که انتخابی در حال حاضر ندارند ولی می توانند در آینده به آن دست یابند. با استفاده از اسکن ام‌آرآي مغز میمون‌ها، پژوهش‌گران مشاهده کردند که فعالیت در قشر سینگولیت مغز بیان کننده این موضوع است که آیا نمایه‌های داخلی می‌تواند به تغییر واقعی رفتاری تبدیل شود يا خير.

آن‌ها توسط امواج غیرتهاجمی و ضعیف فراصوت به مغز میمون‌ها، نشان دادند قشر سینگولیت قدامی به‌عنوان یک «عامل اصلی» برای این فرآیند (تفکر غیر واقعی) است. تحریک مغز در این روش باعث اختلال تفکر غیر واقعی میمون‌ها شد. طبق نتیجه‌گیری فروگان تحریک بافت‌های مغز با دقت میلی متری با استفاده از تحريک فراصوت غیرتهاجمی، متمرکز و با شدت کم، می‌تواند عاملی برای بهبود سلامتی میلیون‌ها بیمار مبتلا به بیماری روانی باشد.

او می‌افزاید: برخی از تکنیک‌های تحریک مغز در حال حاضر به افرادی با بیماری پارکینسون و افسردگی کمک می‌کند، اما دقت عملکرد اين تکنيک‌ها به طور دقيق تعيين نشده است. در حال حاضر در مراحل اولیه تحقیقات هستیم و مرحله بعدی این است که آزمایشات بیشتری در انسان انجام شود، اما این روش ها بسیار هیجان‌انگیز هستند.

 

هميشه سلامت  و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/06/06-00:33

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 5 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - اثر تحريک فراصوت بر بهبود بيماري‌هاي مغز