لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


پایین بودنِ سطح کلسترول بد می‌تواند باعث افزایش خطر سکته مغزی شود

پایین بودنِ سطح کلسترول بد خون می‌تواند باعث افزایش خطر سکته مغزی شود

 

مطالعه‌‌ای که اخیرا صورت گرفت، هشدار داده است که کمبود سطح کلسترول لیپوپروتئین کم‌چگالی (ال‌دي‌ال low-density lipoprotein/LDL)، که گاهی کلسترول بد نامیده می‌شود، ممکن است با افزایش خطر سکته مغزی خونریزی‌ کننده در زنان همراه باشد.

طبق آخرین دستورالعمل‌های انجمن قلب آمریکا، برای حفظ سلامتی بدن، سطح کلسترول LDL خون باید کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر(mg/dl) باشد. به همین دلیل است که متخصصان، LDL را کلسترول بد دانسته‌اند. LDL، کلسترول را به سلول‌هایی که نیاز به استفاده از آن دارند، حمل می‌کند، اما اگر سطح آن خیلی بالا باشد، می‌تواند به شریان‌ها متصل شود و منجر به انواع مشکلات قلبی-عروقی شود.

با این حال، تحقیقات جدید در بیمارستان بریگهام و بیمارستان زنان و دانشکده پزشکی هاروارد در بوستون، نشان داده است که زناني که LDL آن‌ها کمتر از 100 میلی‌گرم در دسی‌لیتر است، ممکن است در معرض خطر سکته مغزی خونریزی‌ کننده باشند. این نوع سکته مغزی، اگرچه شیوع کمتری نسبت به سکته مغزی ایسکمیک (نوعی سکته مغزی که در اثر لخته شدن خون و انسداد شریان‌ های مغزی و عدم خون‌رسانی به بخشی از مغز ایجاد می‌شود) دارد، ولی درمان آن سخت‌تر بوده و به طور کلی خطرناک‌تر است.

به گفته‌ی پاملا ریست، مولف و پزشک بیمارستان بریگهام و بیمارستان زنان: "استراتژی‌هایی مانند اصلاح رژیم غذایی یا مصرف داروهای کاهش دهنده چربی خون مانند استاتین‌، به طور گسترده برای کاهش سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید به منظور پیشگیری از بیماری‌‌های قلبی-عروقی استفاده می‌شوند."

وي اضافه مي‌کند: "اما مطالعه گسترده‌ی ما نشان می‌دهد که در زنان، سطح بسیار پایین کلسترول ممکن است برخی خطرات را به همراه داشته باشند. در حال حاضر زنان در معرض خطر بالاتری برای ابتلا به سکته مغزی نسبت به مردان هستند، که بخشی از آن به علت طول عمر بیشتر زنان در مقایسه با مردان است. بنابراین بدیهی است که به کار گیری روش‌های مشخص برای کاهش خطر در زنان از اهمیت بسیاری برخوردار است."

یافته‌های تحقیق جدید در حال حاضر به صورت آنلاین در مجله Neurology چاپ می‌شود.

 

پایین بودنِ سطح LDL، میزان خطر را بیش از دو برابر افزایش می‌دهد

 

در این مطالعه، پژوهشگران اطلاعات 27937 زن 45 ساله و مسن‌تر که در مطالعه‌ی سلامت زنان ثبت‌نام کرده بودند را بررسی کردند. داده‌ها شامل میزان کلسترول LDL، کلسترول HDL و سطح تری‌گلیسیرید در شروع مطالعه بود. ریست و تیمش این داده‌ها و پرونده‌ پزشکی شرکت کنندگان را در طول یک دوره‌ی 19 ساله مورد بررسی قرار دادند.

 آ‌ن‌ها دریافتند که در طی این مدت 137 زن دچار سکته مغزی خونریزی‌ کننده شده‌اند. آن‌ها ذکر کردند که از 1069 زن با سطح کلسترول بد 70 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا کمتر، نه مورد (یا 0.8 درصد) رخداد قلبی-عروقی را تجربه کرده‌اند، و از 10067 زنی که سطح کلسترول بد آن‌ها بین 100 تا 130 میلی‌گرم در دسی‌لیتر بود، 40 مورد (یا 0.4 درصد) دچار سکته مغزی خونریزی‌ کننده شده‌اند.

پس از اصلاح فاکتورهای مخدوش‌کننده‌ی احتمالی، پژوهشگران نتیجه گرفتند که زنان با سطح کلسترول بد (LDL) خیلی پایین نسبت به افرادی که سطح کلسترول بد LDL بالا دارند بیش از دو برابر (2.2 بار) در خطر ابتلا به سکته مغزی خونریزی‌ کننده هستند.

آن‌ها رابطه‌ی مشابهی نیز در مورد سطح تری‌گلیسیرید و ابتلا به سکته مغزی مشخص کردند: 34مورد (یا 0.6 درصد) از 5714 زن با سطح تری‌گلیسیرید پایین، سکته مغزی خونریزی کننده را تجربه کردند، در حالی که این رخداد در 29 مورد (0.4 درصد) از 7989 زن با سطح تری‌گلیسیرید بالا اتفاق افتاده است.

یک بار دیگر، پس از اصلاح سایر عوامل خطر، تیم پژوهش به این نتیجه رسید که زنان با سطح تری‌گلیسیرید خيلي پایین، نسبت به زنان با میزان تری‌گلیسیرید بالا، دو برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به سکته مغزی خونریزی کننده هستند. در این مطالعه، چنین تفاوت‌های معناداری در مورد کلسترول کل و کلسترول خوب (HDL) مشخص نشد.

ریست توصیه می‌کند: "زنان مبتلا به کلسترول LDL پایین یا تری‌گلیسیرید پایین باید توسط پزشکان خود به منظور کاهش خطر سکته مغزی، جهت بررسی سایر عوامل خطر سکته مغزی که قابل اصلاح هستند مانند فشار خون بالا و سیگار کشیدن، تحت نظارت قرار بگیرند."

وی می‌افزاید: "تحقیقات بیشتری برای مشخص کردن چگونگی کاهش دادن خطر سکته مغزی در زنان مبتلا به LDL بسیار پایین و تری‌گلیسیرید پایین نیاز است."

البته محققان اضافه کرده‌اند که مطالعه آن‌ها با محدودیت‌هایی مواجه بوده است، از جمله این‌که آن‌ها فقط یک بار در ابتدای مطالعه سطح کلسترول و تری‌گلیسیرید افراد را اندازه گرفتند و همچنین آن‌ها قادر به بررسی میزان تاثیرعوامل یائسگی در افزایش خطر سکته مغزی زنان نبودند.

 

 

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/06/15-15:15

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 7 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - رابطه کلسترول پايين و خطر سکته مغزي در زنان