لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی ممکن است موجب افزایش خطر ابتلا به چاقی شود.

استفاده از دستگاه‌های دیجیتالی ممکن است موجب افزایش خطر ابتلا به چاقی شود

 

شواهد اخیر نشان می‌دهد، افرادی که کارهای مختلفی با دستگاه‌های دیجیتال مانند موبايل، تلويزيون و کامپيوتر انجام می‌دهند اغلب دچار عادات بد غذایی شده و بیشتر از سایرین در معرض خطر ابتلا به چاقی قرار دارند. ابزارهایی که دسترسی به فضای مجازی را برای ما محیا کرده‌اند، موجب ترغیب و وسوسه ما جهت کاوش و جست و جوی فناری‌های جدیدتر می‌شوند ولی این کار می­تواند برای سلامت ما مضر باشد.

در خانه و محل کار، ابزارهای دیجیتالی مختلف برای جلب توجه ما رقابت می‌کنند: رایانه‌ها، گوشی‌های هوشمند، تبلت و ساعت‌های هوشمند همه و همه، با پیام‌ها و پاداش‌های متنوع ما را مجبور به انجام یک سری فعالیت‌های مجازی در رسانه های اجتماعی می‌کنند. حتی زمانی که با میهمان سر میز شام نشسته‌ایم یا وقتی که با یک دوست در حال نوشیدن قهوه هستیم، ممکن است وسوسه شویم، تلفن خود را برداشته و در شبکه‌های مجازی مختلف پیام‌های جدید و نظرات دیگران را بررسی کنیم و یا بین اپلیکیشن‌های مختلف گشت و گذاری داشته باشیم.

بر اساس یک مطالعه جدید، از دانشگاه رایس در هیوستون، کالج دارتموث و دانشگاه ایالتی اوهایو، در کلمبوس آمريکا، افرادی که استفاده زیادی از ابزارهای دیجیتالی دارند و اغلب در فضاهای مجازی هستند به احتمال بیشتری دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند و نسبت به سلامتی خود بی‌توجه هستند. دکتر ریچارد لوپز، سرگروه پژوهشگران این مطالعه می‌گوید: "افزایش میزان تماس با موبایل‌ها، تبلت‌ها و سایر دستگاه‌های قابل حمل دیجیتالی، یکی از مهمترین تغییرات در محیط زندگی ما در چند دهه اخیر بوده و در طول این دوره میزان چاقی نیز در بسیاری از کشورها افزایش داشته است.بنابراین، هدف ما از انجام این تحقیق این بود که مشخص شود آیا ارتباطی بین چاقی و استفاده بیش از حد دستگاه‌های دیجیتالی وجود دارد یا خیر. چون که افراد تمایل به انجام کارهای مختلف با ابزارهای دیجیتالی دارند."

 

انجام چند کار همزمان و واکنش مغز به مواد غذایی

 

دکتر لوپز و تیمش دو پژوهش جهت تعیین ارتباط میان انجام کارهای مختلف با ابزارهای دیجیتالی و چاقی را انجام دادند. در ابتدا، محققان با 132 نفر شرکت کننده در سن 18 تا 23 ساله کار را شروع کردند. شرکت کنندگان به پرسش‌های خاص از یک پرسش‌نامه مخصوص طراحی شده جهت ارزیابی کار کردن با دستگاه‌های دیجیتال و فعالیت در فضای مجازی و نحوه کنار گذاشتن آنها، پاسخ دادند. به عنوان مثال، آیا آنها تمایل دارند که پیام‌های دریافتی بر روی گوشی‌های خود را درحالی که با شخصی در حال صحبت هستند بررسی کنند؟

در این مرحله محققان نشان دادند افرادی که در پرسش‌نامه ارزیابی فعالیت در رسانه‌های اجتماعی و دستگاه‌های دیجیتال نمره بالاتری دریافت کردند، شاخص‌های توده بدنی بالا و چربی بیشتری نسبت به افراد با نمرات کم، داشتند. در مطالعه دوم، محققان 72 شرکت کننده از مطالعه قبلی را انتخاب کردند که موافقت کردند اسکن عملکردی مغز (MRI) را انجام دهند تا پژوهشگر بتواند فعالیت مغز هر فرد را هنگام مشاهده یک سری تصاویر غذاهای ناسالم، اما جذاب ثبت کند.

اسکن نشان داد افرادی که فعالیت زیادي با دستگاه‌های دیجیتال دارند، وقتی به تصاویری از غذاهای ناسالم اما جذاب نگاه می‌کنند، عملکرد مغز در دو ناحیه قشر مغز، اجسام مخطط و قشر اوربیتوفرونتال مغز افزایش می‌يابد. این دو ناحیه در سیستم پاداش مغز موثر هستند و موجب شکل گیری عادات بد غذایی و اعتیاد به غذاهای ناسالم می‌شوند. تحقیقات دیگری نیز نشان داد که این شرکت کنندگان زمان بیشتری را درغذاخوری‌ها صرف می‌کنند. تاکنون، یافته‌ها نشان داده‌اند که بین استفاده مختلف و مکرر از ابزارهای دیجیتالی و ابتلا به چاقی رابطه مستقیم وجود دارد.

با این حال، دکتر لوپز و همکارانش بر روی این مسئله مهم تأکید دارند و نگران هستند که نحوه استفاده از ابزارهای دیجیتالی می‌تواند عملکردهای مغز ما را تغییر دهد که به نوبه خود ممکن است عادات ما و سلامت ما را تحت تأثیر قرار دهد. با توجه به افزایش شیوع چاقی و استفاده روزافزون از ابزارهای دیجیتالی در جهان، پرداختن به این مسائل بسیار مهم و حیاتی است.

 

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/06/19-13:20

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 7 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - گوشي هوشمند و اضافه وزن