لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


فعالیت فیزیکی به هر شکل و شدتی برای ما مورد نیاز و مفید است.

ورزش برای طول عمر بیشتر

 

طبق مطالعات جدید، زندگی طولانی به تحرک بیشتر و استراحت کمتر وابسته است.

در پژوهشی که در روزنامه اپيدميولوژي آمريکايی منتشر شده است، نشان داده شد که جایگزین کردن 30 دقيقه از زمان نشستن و استراحت، با فعاليت بدنی در زندگی روزمره، موجب کاهش خطر مرگ زودرس به ميزان 17درصد می‌شود. این پژوهش همچنین نشان داد که جایگزینی 30 دقیقه از زمان نشستن با 30 دقیقه ورزش متوسط​ تا شدید، 35 درصد خطر مرگ زودرس را کاهش میدهد.

کیت دیاز، متخصص فیزیولوژی ورزشی در دانشگاه پزشکی کلمبیا در نیویورک، معتقد است که: "اگر 30 دقیقه از زمان نشستن را با 30 دقیقه فعالیت بدنی سبک (چیزی شبیه قدم زدن) جایگزین کنید می‌تواند برای سلامتی شما بسیار سودمند باشد."

بدیهی است که ورزش‌های سبک به اندازه تمرین و یا فعالیت بدنی متوسط​تا شدید، خطر بیماری‌های مختلف را کاهش نمی‌دهد، اما هنوز هم می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مختلف را پایین بیاورد، و این یک یافته جدید است. به طور کلی هر جنبش و تحرک فيزيکي، به اهر اندازه‌اي که باشد، به نفع سلامتی شماست."

این مطالعه بر اساس اطلاعات و داده های کشور  آمريکا در مورد 8000 نفر در سال های 2009 تا 2013 انجام شده است. افراد مورد مطالعه از سن 45 سال و بالاتر بوده‌اند که زمان فعالیت و استراحت خود را ثبت می کردند. محققان این اطلاعات را برای تجزیه و تحلیل و تخمین میزان مرگ و میر ناشی از جایگزینی زندگی بدون تحرک با فعالیت بدنی استفاده کردند.

محققان دریافتند که جایگزینی زمان نشستن با ورزش و تحرک می تواند مفید باشد، اما جایگزین شدن دوره های طولانی نشستن با دوره‌های کوتاه‌تر نشستن تاثیر و فایده‌ خاصي ندارد.

به گفته دیاز: "در مطالعه قبلی، ما متوجه شدیم که اگر هر 30 دقیقه یک بار استراحت کنید، نسبت به نشستن خطر کمتری دارد اما در مطالعه جدید چنین چیزی نشان داده نشده است. با نگاه عمیق‌تر به داده ها بیشتر درک می‌کنیم که افرادی که هر 30 دقیقه یک حرکت را انجام داده اند، خطر مرگ کمتری داشتند این به این دلیل است که آنها فرصت بیشتری برای حرکت و فرصت کمتری برای نشستن داشتند."

طبق گفته سازمان‌هاي سلامت، امروزه مردم بیش از حد نشسته‌اند! و تحرک فیزیکی کمی دارند.

البته مطالعه جدید محدودیت‌هایی هم داشت، از جمله اینکه محققان تنها ارتباط بین فعالیت بدنی و خطر ابتلا به مرگ زودرس را یافتند و یافته‌ها بر اساس شبیه سازی‌ها بود. به طور کلی، دیاز امیدوار است که یافته‌ها موجب تشویق مردم برای انجام فعالیت بیشتر در زندگی روزمره‌شان شود.

طبق نظر دیاز: "شما مجبور نیستید به مدت 10 دقیقه به سمت بالا و پایین پله‌ها بروید بلکه اگر یک دقیقه تحرک بیشتر داشته باشید و به جای رفتن به دستشویی نزدیک به میز خود، به دستشویی سالن کناري بروید، شاید همین فعالیت به اندازه کافی برای کمک به سلامتی شما مفید باشد. و یا اگر شما جلسه ملاقاتی دارید سعی کنید راه بروید و صحبت کنید."

به طور خلاصه توصيه محققين اين است که یک فرد بزرگسال به طور متوسط 150 دقیقه ورزش هوازی در هفته انجام دهد، که البته ممکن است برای برخی افراد دشوار باشد. با این حال، یکی از موضوعات جالب توجه این است که فعالیت فیزیکی به هر شکل و شدتی برای ما مورد نیاز و مفید است. اين دانشمندان در این مقاله بیان کردند که جایگزینی 30 دقیقه زمان کامل استراحت با 30 دقیقه فعالیت بدنی سبک، می‌تواند موجب کاهش 17 درصدی خطر مرگ و میر شود که این واقعا دلگرم کننده است و می‌تواند برای مردم بسیار مشوق خوبی جهت افزایش فعالیت بدنی باشد.

 

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/06/25-00:01

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 7 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - تحرک بيشتر، زندگي طولاني‌تر