لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


پروبیوتیک‌ها می‌تواند به علت تغییر شکل و تکامل یافتن در روده، مضر باشند.

آيا پروبیوتیک‌ها میتوانند با تغییر شکل و تکامل در روده باعث آسیب شوند؟

 

تحقیقات جدید در مجله Cell Host & Microbiome نشان می‌دهد که تحت شرایط خاص، پروبیوتیک‌ها می‌تواند به علت تغییر شکل و تکامل یافتن در روده، مضر باشند.

پروبیوتیک‌ها میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که در عملکرد روده‌ای نقش کلیدی دارند. آن‌ها این کار را با کمک به ایجاد تعادل بین باکتری‌های مفید در روده میزبان انجام می‌دهند. بدن ما در حال حاضر حاوی حدود 1.5 کیلوگرم باکتری پروبیوتیک است. این میکروارگانیسم‌ها درغذاهای تخمیری نيز مثل ماست، کیمچی، میسو و بعضی از انواع پنیرها یافت می‌شوند.

به تازگی، با مصرف زیاد پروبیوتیک‌ها، فرض مفید بودنِ آن‌ها تحت الشعاع قرار گرفته است. برخی از این مزایاي پروبيوتيک که پيش از اين مطرح شده‌اند،عبارتند از: کمک به هضم، کاهش فشار خون، بهبود عملکرد شناختی و تسکین سندرم روده تحریک پذیر.

بنابراین این سوال مطرح می‌شود که: آیا پروبیوتیک‌ها واقعا مفید هستند؟ همان طور که مردم بیشتر و بیشتری شروع به مصرف پروبیوتیک‌ها می‌کنند، تحقیقات نو ظهور هشدار می‌دهند که ممکن است پروبیوتیک‌ها در همه افراد به یک شکل عمل نکرده و حتی برخی گونه‌ها، مضر هم باشند.

 

چگونه پروبیوتیک ها در داخل روده تغییر میکنند؟

 

دانشمندان دانشکده پزشکی دانشگاه واشنگتن در سنت لوئیس، رفتار یک گونه از باکتری اشرشیاکلی را در روده موش‌ها بررسی کرده‌اند. پروفسور دنتس و همکارانش پروبیوتیک E.coli Nissle 1917 را انتخاب کردند، زیرا محققان بر این باورند که این پروبیوتیک خواص ضد اسهال دارد.

آن ها می خواستند ببینند که باکتری‌ها در مسیر گوارشی موش‌ها چگونه رفتار می‌کنند، بنابراین از جوندگانی که دارای چهار نوع مختلف میکروبیوم (مجموعه‌ای از میکروب‌های مستقر در یک قسمت از بدن ) روده هستند استفاده کردند:

  • میکروبیومی که هیچ کدام از باکتری‌های از قبل موجود را نداشت.

  • میکروبیومی با طیف محدود و نامتعادلی از باکتری‌ها که اغلب با میکروبیوم نا سالم مرتبط است.

  • میکروبیوم روده نرمال.

  • میکروبیوم نرمال روده‌ای که با آنتی‌بیوتیک‌ها درمان شده است.

پروفسور دنتس و همکارانش موش‌ها را با پروبیوتیک و رژیم‌های مختلف تغذیه کردند. آن‌ها سه رژیم غذایی شامل: رژیم غذایی نرمال و غنی از فیبر، رژیم غذایی حاوی چربی و قند زیاد و فیبر کم (مشابه رژیم غربی) و در نهایت رژیمی مشابه رژیم غربی اما با فیبر بیشتر، طراحی کرده‌اند. محققان پس از گذشت پنج هفته میکروبیوم‌های جوندگان را بررسی کردند. آن‌ها متوجه شدند که باکتری‌ها تغییر کرده‌اند و ویژگی‌های جدیدی به دست آورده‌اند.

تحت شرایط خاص، باکتری‌ها با خوردن لایه محافظتی روده به میزبان خود آسیب می‌رسانند. تحقیقات قبلی ارتباط بین آسیب ِاین لایه با ایجاد سندرم روده تحریک پذیر را نشان داده است.

 

استفاده از موجودات زنده به عنوان دارو، نیازمند توجه و مراقبت است

 

کارشناسان امروزه استفاده از پروبیوتیک‌ها را در درمان بیماری‌هایی مانند بیماری التهابی روده، فنیل کتونوری (PKU) و انتروکولیت نکروزان گسترش می‌دهند. با این حال، نتایج مطالعات جدید نشان می‌دهد که پروبیوتیکی که برای یک فرد سودمند است، ممکن است با ایجاد سازگاری در محیط بدن فرد دیگری مضر باشد.

پروفسور دنتس می گوید:"اگر ما قصد داریم که موجودات زنده را به عنوان دارو استفاده کنیم، باید در نظر داشته باشیم این موجودات با محیط بدن ما سازگاری پیدا کنند و این بدان معنی است که آن چه را که شما در بدن خود قرار داده اید ممکن است حتی طی چند ساعت تبدیل به چیز دیگری شود."

پروفسور دنتس ادامه می دهد: "هیچ میکروبی وجود ندارد که از تغییر شکل در امان باشد.ولی این مساله نباید دلیلی برای عدم توسعه درمان های مبتنی بر پروبیوتیک‌ها باشد، بلکه دلیل بر این است که ما باید قبل از استفاده از این درمان‌ها بدانیم که پروبیوتیک‌ها چطور و تحت چه شرایطی تغییر می کنند."

 

هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/06/31-23:30

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 4 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - احتمال آسيب پروبیوتیک‌ها به بدن