لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


بسياري از داروهای کمک کننده به خواب عوارض جانبی زيادي دارند.

چگونگی تاثیر داروهای بیهوشی بر فعالیت مغز

 

برای اولین بار مطالعات جدید نشان دادند داروهای گوناگونی که بیهوشی عمومی را تحریک می‌کنند، باعث فعال سازی مداری در مغز که مسئول تنظیم خواب است می‌شوند. این مطالعه توسط محققان دانشگاه دوک در دورهام نیویورک انجام شد و به گفته این محققان این یافته ها به ساخت داروهایی با عوارض جانبی بسیار کمتر و قدرت تحریک بيشتر به خواب ما کمک خواهند کرد .

سال 1846 وقتی اولین عمل جراحی موفق توسط یک دندان پزشک جراح با کمک داروی بیهوشی انجام شد، داروهای بیهوشی فراوانی بعد از آن ظهور پیدا کردند. تاکنون، چگونگی فعالیت این داروهای بیهوشی در کاهش هوشیاری فرد شفاف نشده بود.

در ابتدا دانشمندان به کاوش سلول های هیپوتالاموس مغزی بر روی یک کاغذ نوری اقدام کردند. این سلول های هیپوتالاموسی عمدتا از سلول های اندوکراینی نزدیک هسته سوپرا اپتیک تشکیل شده اند که به طور مداوم توسط انواع گوناگونی از داروهای بیهوشی فعال می شوند.

سلول های اندروکراین از نظر عملکرد درست مانند یک نورون یا سلول عصبی، پیام عصبی را دریافت می کنند ولی با این تفاوت که این سلول های اندروکراین پاسخشان را با تولید و ترشح هورمون خاص انجام می دهند.

عمده اندام های بدن حاوی سلول های نورواندوکراین هستند و هورمونی که توسط آن ها آزاد می شود تقریبا باعث تنظیم همه فعالیت ها و عملکردهای آن ها می شود.

نحوه اثر گذاری این سلول های اندوکراین و سلول های هدف آن می تواند بسیار متفاوت باشد. به دلیل آزاد سازی هورمون به جریان خون می‌تواند دستور خاصی را به نقاط مختلف بدن برساند.

تحقیقات اخیر بر روی سلول های اندوکراین هیپوتالاموس باعث شفاف سازی عملکرد داروهای بیهوشی و نقش حیاتی هورمون برای کنترل حالات مختلف مغری شد.

 

بعضی از مدارهای مغزی در هنگام خواب فعال می شوند

 

سالهاي زيادي، تصور عمومی در مورد داروهای بیهوشی این بوده که آن ها فعالیت مغز را مهار می کنند تا جایی که فرد نتواند حرکت کند و یا احساس درد کند. اگرچه در زمان حال، دانشمندان دریافتند که حتی در هنگام خواب یک دسته از مدارهای مغزی مشخص فعال هستند.

مطالعات نشان دادند که این دسته از مدارهای مغزی فعال هنگام خواب به تحکیم اطالاعات بدست آمده هنگام بیداری و به یادگیری اطالاعات جدید در هنگام خواب افراد کمک زیادی خواهد کرد.

نویسنده ارشد، دکتر فن ونگ و تیمش می خواهند بفهمند که آیا تاثیر داروهای بیهوشی هم چنین است یا خیر؟ اگر تاثیر داروهای بیهوشی فراتر از اثر مهاری بر روی فعالیت های مغزی باشد چه خواهد شد؟ آیا این داروها باعث فعال کردن یک سری مدارها خواهند شد؟

برای دست یابی به این هدف، آن ها همان داروی بیهوشی را که متخصصان بیهوشی به انسان برای جراحی استفاده می کنند به موش تزریق کردند.

 

سیستم نورواندوکراین نقش اساسی دارد

 

چون آن ها داروها را با مارکر مولوکولی برچسب زدند می توانند مقصدشان را در مغز موش ردیابی کنند. عمومی ترین مقصد هسته سوپرا اپتیک بود. سلولهای اندوکراین در این فضای کم مغز شروع به آزاد سازی هورمون های گوناگون می کنند از جمله هورمون وازوپرسین، هورمونی که کارهای بسیار مختلف از جمله تنظیم فشار خون انجام می دهد.

این نتایج باعث تعجب دانشمندان شد، آن ها انتظار چنین تاثیری از سلول های اندوکراین در بیهوشی نداشتند سپس آن ها شروع به انجام آزمایشات متعدد کردند که در این آزمایشات با استفاده از تکنینک های شیمیایی و نوری، موفق شدند تا این سلول های خاص را در بدن موش ها روشن و یا خاموش کنند. روشن کردن این سلول های اندوکراین باعث شد تا موش ها به خواب عمیق و آهسته ای که معمولا در زمان بیهوشی کامل اتفاق می افتد بروند.

اما خاموش کردن این سلول ها باعث شد که موش ها نتوانند بخوابد. وقتی آن ها آزمایش های مشابه را با داروهای بیهوشی عمومی انجام دادند، دریافتند که فعال سازی سلول های اندوکراین از قبل باعث خواهد شد تا داروی بیهوشی مدت زمان بیشتری اثر بگذارد درحالیکه غیر فعال کردن این سلول ها اثرگذاری را کوتاه کرد.

مشاهدات دکتر لوپینگ ین می گوید خیلی از داروهایی که باعث تحریک خواب می شوند عوارض جانبی دردسرسازی خواهند داشت.

طبق نظرسنجی ملی که در سال های 2005 الی 2010 توسط مرکز کنترل و پیشگیری بیماری CDC انجام شد حدود 4 درصد بزرگسالان ایالت متحده آمریکا از داروهای خواب آور تحت تجویز پزشک در یک ماهه گذشته استفاده کردند.

دکتر لوپینگ ین: "شاید با مورد هدف قرار دادن هورمون ها یا پپتید های کوچک بتوان راهی برای دستکاری این مدار نورونی پیدا کرد که در نتیجه شاهد ساخت داروهای خواب آور پیشرفته تری باشیم."

 

 

 هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/07/13-20:23

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 1 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - چگونه بيهوش مي‌شويم