لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


کبد نقش مهمي در سلامت پوست و رفع جوشهاي پوستي دارد.

آیا کبد شما نقشی در بروز آکنه دارد؟

 

اگر به دنبال بهبود وضعیت پوست خود هستید، نگاهی به سیستم گوارشی خود بیاندازید، چرا که سلامت دستگاه گوارش مستقیما پوست شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد. این عضو مهم بدن در کنار وظايف زيادي که دارد، با عملکرد پوست هم در ارتباط است. کورینا کریسلر، متخصص تغذیه بالینی می‌گوید: در طب سنتی این باور وجود دارد که اگر در کبد شما تعادل وجود داشته باشد، وضعیت تمام بدن شما متعادل خواهد بود.

یک کبد آسیب دیده می‌تواند منجر به بروز آکنه، خشکی، خارش و رنگ کدر پوست گردد.

از آن جایی‎‌که هر چیزی که مصرف می‌کنیم در کبد پردازش می‌شود، حفظ سلامت کبد بسيار مهم است. در کنار کاهش نوشیدن الکل، راه‌های زیادی برای حفظ سلامت کبد و رفع جوشهای مربوط به کبد وجود دارد که احتمالا برخی ديگر از مشکلات پوستی مزمن را هم از بین خواهد برد.

 

ارتباط میان زیبایی درونی و بیرون

 

همان‌طور که وضعیت گوارش نا‌مناسب منجر به بهم‌ریختگی پوست می‌گردد، تجمع سموم در کبد هم می‌تواند موجب نواقص پوستی گردد. کبد ما محل اصلی دفع سموم است، در نظر بگیرید که تمام سمومی که از نوشیدن، خوردن و حتی هوا وارد بدن می‌شود، در کبد مورد تجزیه قرار می‌گیرد.

پوست شما انعکاس مستقیم اتفاقاتی است که در بدن شما رخ می‌دهد.

بدین معنی که تجمع مواد ناخواسته نظیر آلاینده‌های محیطی، غذاهای التهاب‌زا یا الکل می‌تواند در پوست شما تظاهر یابد. زمانی که کبد تحت فشار است و توانایی تجزیه و دفع سموم را ندارد، بدن شما تمام تلاش خود را می‌کند تا این سموم را از راه‌های دیگر مانند منافذ پوستی شما دفع کند. در نظر بیاورید که این موضوع در زمان پاکسازی و شعله‌ور شدن آکنه در بدن قابل درک است.

  

عامل خطر چربی

 

علاوه بر دفع سموم، وظیفه تجزیه بافت چربی هم به عهده کبد می‌باشد، به گفته گیدو ماس، گیاه‌درمانگر ارشد، زمانی که اين ارگان نقش اصلی خود را ایفا نمی‌کند، غدد چربی در پوست فعال‌تر می‌شوند. کبد مولکول‌های چربي (تری‌گلیسرید و کلسترول) را به حامل‌های پروتئینی متصل می‌کند و از این راه چربی را برای ذخیره به بافت‌ها می‌فرستد. اگر این روند به خوبی صورت نگیرد، چربی در گردش خون سرگردان بوده و در نهایت توسط غدد چربي پوست مورد استفاده قرار می‌گیرد. زمانی که این اتفاق می‌افتد، می‌تواند به بدن شما استرس وارد آورده و موجب چرب شدن پوست شما شود.

اگر مواد اولیه‌ای که بدن شما از گردش خون برای ساخت چربی استخراج می‌کند حاوی مواد محلول در چربی التهابی یا سمی باشد، درصد زیادی از آن به سبوم (چربي پوست) تبدیل می‌شود و در نهایت به محلی ملتهب و پر از مواد سمي  تبديل مي‌شود، به ویژه اگر چربی مصرفی شما چندان سالم نباشد. کیفیت و کمیت چربی خون شما در ضخامت لایه سبوم شما موثر است. هرچه سبوم ضخیم‌تر، احتمال مسدود شدن منافذ پوستی بیشتر.

 

چگونه از کبد خود مراقبت کنیم

 

با قبول این نکته که کبد سالم مساوی با پوست سالم است، چگونه می‌توان به عملکرد درست هر دو ارگان کمک کرد؟ به نظر می‌رسد رژیم غذایی نقش داشته باشد. براي رهايي از جوشهای مربوط به کبد، بخش عمده غذای شما باید شامل میوه‌ها، سبزیجات، دانه‌ها و مغز‌های خام تازه و ارگانیک باشد. اگر گوشت مصرف می‌کنید از انواع بدون چربی و ارگانیک استفاده کنید. خوردن چربی‌های سالم و پرهیز از غذاهای التهاب‌زا شامل هر نوع غذای سرخ‌شده یا فراوری شده به سالم‌سازی کبد شما کمک خواهد کرد.

در مورد مصرف مکمل‌ها این عقیده وجود دارد که گیاهان تلخ مانند خار مریم، روند متابولیسم کبد را فعال کرده و به دفع چربی‌های نا‌محلول از راه صفرا کمک می‌نماید. ریشه بابا آدم و انگور اورگان برای اینکار مفید هستند و عموما توسط گیاه‌درمانگران برای درمان مشکلات پوستی مزمن به کار می‌روند. گروه تحقیقاتی عقیده دارند ورزش کردن با تحریک عرق کردن به خروج سموم کمک می‌کند. حتی یک تمرین مدیتیشن هم می‌تواند مفید باشد. به گفته کریسلر، احساساتی که از خود بروز می‌دهید می‌تواند نشان‌دهنده در تعادل بودن وضعیت کبدی شما باشد. استرس، تنش، رنجش و خشم نشان‌گر اختلال هستند. پس حالا می‌دانید که برای داشتن پوستی شفاف باید از بیشتر از یک ارگان بدنتان مراقبت کنید اما هر کاری برای نیاز نداشتن به فلیتر دوربین عکاسی ارزشش را دارد! نه؟

 

 هميشه سلامت و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/08/10-12:02

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 6 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - جوشهاي مربوط به کبد