لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


بدون تجهیزات فشار خون دقيق را نمي‌توان بدست آورد

چگونه می‌توانید بدون تجهیزات فشار خون خود را چک کنید؟

 

اگر در جست‌و‌جوی لیست علائم و نشانه‌های فشارخون بالا هستید، نمي‌توانيد اطلاعات زيادي بدست آوريد! زیرا اغلب موارد فشارخون بالا، علامتی ندارند. خيلي وقت‌ها شنيده‌ايم که افراد مبتلا به فشارخون بالا علائمی شبیه تعریق، عصبانیت، اختلال خواب و یا گرگرفتگی صورت را تجربه می‌کنند اما در حقیقت فشار خون بالا یک قاتل خاموش و بدون علامت است. اگر فشار خون خود را نادیده می‌گیرید زیرا فکر می‌کنید با یک علامت خاص به شما هشدار می‌دهد، با زندگی خود کار خطرناکی میکنيد.

در اکثر موارد فشارخون بالا موجب سردرد یا خونریزی بینی نمی‌شود. بهترین شواهد نشان می‌دهد که فشارخون بالا باعث سردرد یا خونریزی بینی نمی‌شود، مگر در صورت بروز بحران فشار خون بالا، که عددي معادل 120/180 میلی متر جیوه یا بالاتر بوده و يک اورژانس پزشکی است. اگر فشارخون شما غیر منتظره زیاد است و سردرد یا خونریزی بینی دارید اما احساس ناخوشایندی ندارید، پنج دقیقه صبر کنید و دوباره اندازه گيري کنید. اگر فشارخون شما 120/180 یا بالاتر است با اورژانس تماس بگیرید. اگر سردرد شدید یا خونریزی بینی و همچنین احساس ناخوشایندی دارید ولي فشارتان پايين بود، کماکان با پزشک خود تماس بگیرید زیرا این ممکن است علامت سایر وضعیت‌های بالینی باشند. 

بر اساس توصیه‌های سازمان‌هاي بهداشتي و انجمن قلب و عروق، سعی نکنید خودتان فشار خودتان را تشخیص دهید. تشخیص دقيق فشار خون فقط باید توسط یک متخصص بهداشت انجام شود و عدد فشارخون خود را بدانید و تغییراتی برای حفاظت از سلامت خود ایجاد کنید. تشخيص فشار خون بدون دستگاه که در ادامه به آن اشاره مي‌کنيم، فقط براي فشار خيلي پايين ممکن است و نه فشار خون بالا. اما پيش از اشاره به اين موضوع، بهتر است با خود مفهوم فشار خون آشناتر شويم.

 

فشار خون چیست؟

 

فشارخون سرنخی درباره میزان کاری که قلب شما برای پمپاژ خون در شریان‌ها انجام می‌دهد، به شما خواهد داد. این یکی از چهار نشانه حیاتی بدن شماست، علائم حیاتی دیگر شامل: دمای بدن، ضربان قلب و تعداد تنفس می‌باشند. علائم حیاتی به نشان دادن عملکرد بدن شما کمک می‌کنند. اگر یک علامت حیاتی خیلی بالا یا خیلی پایین باشد، این نشانه مشکل در سلامتی شماست. فشارخون با استفاده از دو قسمت متفاوت اندازه‌گیری می‌شود. قسمت اول و بالاتر فشارخون سیستولیک است. قسمت دوم که کمتر است فشارخون دیاستولیک است.

برای مثال، ممکن است فشارخون شما 80/117 میلی‌متر جیوه باشد. در این مثال 117 فشارخون سیستولیک و 80 فشارخون دیاستولیک است. فشارخون سیستولیک، فشار داخل شریان‌ها را زمانی که قلب با انقباض خود خون را پمپاژ می‌کند، اندازه می‌گیرد. فشارخون دیاستولیک، فشار داخل شریان‌هاست زمانی که قلب در استراحت بین دو ضربان است. اعداد بالاتر در هر دو قسمت فشار خون نشانه فعالیت اضافی قلب برای پمپاژ خون داخل شریان‌هاست. این می‌تواند نتیجه فشار از خارج مثل استرس یا ترس ( که موجب تنگ شدن عروق می‌شود) باشد. همچنین می‌تواند در نتیجه یک فشار داخلی باشد مثل ایجاد عروق که باعث تنگ‌تر شدن رگ‌های خونی می‌شود.

اگر می‌خواهید در خانه فشار خود را اندازه بگیرید، بهتر است با پزشک خود در مورد روش کنترل و ثبت فشار خون مشورت کنید. برای مثال، ممکن است پزشک شما برای بررسی فشارخون ترجیح دهد که قبل یا بعد از مصرف یک داروی خاص، در ساعات مشخصی از روز، وقتی استرس دارید یا احساس سرگیجه دارید فشار شما اندازه‌گیری شود.

 

نبض و فشار خون

 

تنها روش مطمئن برای دانستن فشار خون، اندازه گيري آن با فشار سنج است. با اين حال شما می‌توانید بدون فشارسنج، يک تقريب ضعيف از فشارخون سیستولیک را دریافت کنید. اما بررسی فشارخون دیاستولیک بدون تجهیزات امکان‌پذیر نیست. در مقاله تعريف فشار خون سیستولیک و دیاستولیک، راجع به تفاوت اين دو حالت توضيح داده‌ايم. 

ابتدا، نبض خود را در امتداد ساعد چپ خود پیدا کنید. شما به دنبال نبض رادیال هستید که زیر انگشت شست و کمی بالای مچ دست شما می‌باشد. اگر بتوانید نبض را بدون هیچ مشکلی احساس کنید، فشارخون سیستولیک شما حداقل 80 میلی‌متر جیوه است. در نظر داشته باشید که تخمین تقریبی است و فقط به شما می‌گوید که فشارخون سیستولیک شما پایین نیست، و فشارخون بالا را نشان نمی‌دهد. دو انگشت، ترجیحا انگشت اشاره و انگشت میانی خود را دقیقا زیر مچ در راستای انگشت شست خود قرار دهید. از انگشت شست استفاده نکنید زیرا انگشت شست به اندازه کافی نبض قوی‌ای دارد که در این فرآیند تداخل ایجاد می‌کند.

اگر نبض خود را احساس نکردید، فشارخون سیستولیک شما احتمالا زیر 80 میلی متر جیوه است. دلیل این امر این است که شریان رادیال شما (شریان مچ دست) کوچک است و فشار خون شما باید حداقل 80 میلی‌متر جیوه برای تبدیل شدن به نبض باشد. گرچه عدم احساس نبض به معنی مشکل در سلامتی شما نمی‌باشد.

پس از فعالیت متوسط، نبض خود را دوباره چک کنید. شما باید بعدا در طول روز نبض خود را مجددا بررسی کنید تا از نحوه افزایش نبض خود بعد از برخی فعالیت‌ها مطلع شوید. این کار به شما اطلاعات بیشتری می‌دهد که آیا فشارخون شما بالا، پایین یا نرمال است. اگر بعد از فعالیت متوسط نبض قابل‌ لمسی نداشته باشید، احتمالا فشارخون شما پایین است. اگر به هر گونه بی‌نظمی در نبض مشکوک هستید با پزشک خود مشورت کنید.

 

دستگاه فشار خون خودکار

 

خيلي از افراد چون روش اندازه گيري فشار را نمي‌دانند، به دنبال تشخيص فشار خون بدون دستگاه هستند. در اين صورت آسان‌ترین روش برای اندازه‌گیری فشار خون خود، استفاده از یک دستگاه فشار خون خودکار است. این دستگاه‌های فشار خون یک مانیتور دیجیتال دارند که می‌توانید فشار‌تان را در صفحه نمایش ببینید. این دستگاه را می‌توانید به صورت آنلاین و يا حضوري، در اکثر فروشگاه‌های لوازم پزشکي و یا داروخانه‌ها خریداری کنید. برای استفاده از مانیتور دیجیتال فشار خون، دستورالعمل‌های همراه دستگاه را مطالعه کنید. همچنین می‌توانيد برای اثبات صحیح بودن دستگاه آن را با خود به مطب پزشک یا درمانگاه محلی ببرید. خرید دستگاه با کیفیت بالا و نظارت بر خطاهای آن مهم است. حتی اگر فشار خون خود را در خانه چک کنید، از پزشک خود بخواهيد در طول ویزیت‌ها به روش دستی هم فشار خون شما را بررسی کنند.

 

سایر علائم غیر مرتبط با فشار خون

 

بعضی علائم ممکن است به طور غیر مستقیم مرتبط باشند اما همیشه به علت فشارخون بالا نیستند مانند:

  • لکه‌های خون در چشم: لکه‌های خون در چشم‌ها (خونریزی زیر ملتحمه) در افراد مبتلا به دیابت و یا فشارخون بالا شایع است اما هیچ یک از این شرایط باعث ایجاد لکه‌های خون نمی‌شوند. مگس‌پران چشم‌ها نیز با فشارخون بالا مرتبط نیست. یک چشم‌پزشک می‌تواند آسیب عصب بینایی در اثر فشارخون بالای درمان نشده را تشخیص دهد.

  • گرگرفتگی صورت: گرگرفتگی صورت زمانی رخ می‌دهد که عروق خونی صورت گشاد شوند که به صورت غیرقابل پیش‌بینی در پاسخ به محرک‌های خاصی مثل مواجهه با نور خورشید، آب‌وهوای سرد، غذاهای محرک و پرادویه، باد، نوشیدنی‌های داغ و محصولات مراقبت پوستی باشد. گرگرفتگی صورت همچنین می‌تواند در موارد استرس هیجانی، مواجهه با گرما و آب گرم، مصرف الکل و ورزش رخ دهد (همه حالت‌هایی که موجب افزایش موقت فشار خون می‌شوند). زمانی که گرگرفتگی صورت رخ می‌دهد ممکن است فشار خون شما بالاتر از حد نرمال باشد اما نشانه بيماري فشار خون نيست.

  • سرگیجه: سرگیجه می‌تواند از عوارض داروهای ضد فشار خون باشد، اما به دلیل فشارخون بالا ایجاد نمی‌شود. با این‌حال، سرگیجه نباید نادیده گرفته شود به خصوص اگر شروع ناگهانی داشته باشد. سرگیجه ناگهانی، از دست دادن تعادل و هماهنگی و اختلال در راه رفتن، همه از علائم هشداردهنده سکته مغزی هستند. فشارخون بالا یک عامل خطر اصلی برای سکته مغزی است.

 

هميشه شاد و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/09/08-16:57

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 9 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - تشخيص فشار خون بدون دستگاه