لطفا صفحه دستگاه خود را بچرخانید


کودکاني که رشد عاطفي خوبي داشته‌اند، در مقابله با مسائل آينده خود، بهتر عمل مي‌کنند.

6 ویژگی مشترک در کودکانی که از نظر عاطفی سالم هستند

 

کودکانی که از نظر عاطفی به خوبي رشد کرده‌اند‌ هستند، قادر به مقابله‌ی موثر با چالش‌های زندگی خواهند بود. کودکانی که مهارت‌های کنترل عواطف را در خود پرورش داده‌ باشند، روابط انسانی راحت‌تر و بهتری را تجربه می‌کنند. توانایی بروز عواطف به نحو درست، پیامدهای مثبت بسیاری را به دنبال دارد. اما شما چگونه می‌توانید متوجه شوید که کودک شما دارای سلامت عاطفی است یا در مسیر رسیدن به آن قرار دارد؟

در اين مقاله به چند ویژگی که نشانه رشد عاطفي کودکان مي‌باشد اشاره  شده است.

 

1- آن‌ها از احساسات خود آگاه هستند

 

کودکی که از لحاظ عاطفی سالم است، یاد گرفته عواطف خود را شناسایی کند. او قادر است عواطف مختلف را از هم تفکیک کند و به آن‌چه احساس می‌کند، آگاه است. اولین گام کمک به پرورش هوش هیجانی و رشد عاطفي در کودکان، آموزش آن‌ها برای شناسایی عواطف خود با استفاده از استراتژی‌های مناسب سنشان است.

 

2- از احساسات دیگران آگاه هستند

 

ما هر جایی که می‌رویم و به هر جایی که نگاه می‌کنیم، عواطفی را تجربه می‌کنیم. یک کودک سالم قادر به تشخیص احساسات دیگران است. به عبارت دیگر، او می‌تواند با نگاه کردن به دیگران و یا شنیدن لحن صدای آن‌ها با دقت احساساتشان را توصیف کند. فرصت‌های زیادی وجود دارد که ما می‌توانیم به کودکان یاد دهیم تا احساسات دیگران را شناسایی کنند. به عنوان مثال، کمک کردن به کودکان برای توصیف دقیق احساسات نمایش داده شده در کتابی که در حال خواندن آن هستند، می‌تواند به آن‌ها کمک کند تا از احساسات دیگران آگاه‌تر شوند.

 

3-  قادر به همدلی با دیگران هستند

 

فروید دانشمند برجسته علم روانکاوي، تصور می‌کرد که کودکان در اهمیت دادن به احساسات دیگران به صورت خودخواهانه (egocentric/ خودمحور) رفتار می‌کنند. ولی امروزه بارها ثابت شده که تصور او اشتباه است. کودکان در اوایل سن دو سالگی قادر به نمایش رفتارهای همدلانه هستند. به عنوان مثال، آن‌ها می‌توانند نگرانی‌های خود را نشان دهند یا افرادی را که دچار ناراحتی و پریشانی هستند، در آغوش بگیرند.

هنگامی که ما به بچه‌هایمان کمک می‌کنیم تا همدلی را در آن‌ها تقویت کنیم، همزمان به پرورش مهارت‌های کنترل عواطف در آن‌ها نیز کمک کرده‌ایم.

 

4- از عواملی که باعث تحریک عواطفشان می‌شود آگاه هستند

 

اگر چه ما همه احساساتی داریم که قبل از تولد به مغزمان وارد شده‌اند و با آن‌ها متولد می‌شویم، ولی بسیاری از عواطف نیز از تجربیات و شرایط اجتماعی - فرهنگی ما نشات می‌گیرند.

عواطف قوی‌ که کودک از خود بروز می‌دهد، منعکس کننده‌ی واکنش عاطفی او به یک موقعیت خاص در گذشته است. به عنوان مثال، بچه‌ای که روزهای جمعه برای یاد گرفتن شنا به عمق یک استخر پرتاب می‌شده، ممکن است هر جمعه دچار اضطراب و ترس شود. بر حسب شرایط، این اضطراب همچنین می‌تواند باعث بروز عواطف دیگری مانند شرم شود.

کودکی که از لحاظ عاطفی سالم است، می‌داند که چه عواملی باعث بروز عواطف مختلف در او می‌شود و بنابراین بهتر می‌تواند راه‌های مناسب روبه‌رو شدن با این شرایط را شناسایی کند. به عنوان مثال، او می‌داند که از چه شرایطی باید اجتناب کند و چه شرایطی هستند که برای مقابله با آن‌ها نیاز به یادگیری دارد.

 

5- روش‌هایی که به آن‌ها در رویارویی با احساساتشان کمک می‌کند را در خود پرورش می‌دهند

 

هدف نهایی در رشد عاطفي کودکان، کمک به آن‌ها جهت یادگیری مدیریت عواطف توسط خودشان است. ما همیشه نمی‌توانیم برای کمک به بچه‌هایمان جهت روبه‌رو ‌شدن با عواطفشان کنار آن‌ها حضور داشته باشیم؛ در نتیجه مهم است که چهارچوبی مناسب برای آن‌ها فراهم کنیم تا آن‌ها بتوانند یاد بگیرند که خودشان با عواطفشان روبه‌رو شوند. کودکی که دارای سلامت عاطفی است علائم احساسات قوی را تشخیص دهد (تعریق کف دست‌ها‌، تند شدن ضربان قلب) و از آن چه که باید برای آرام کردن خود انجام دهد (رفتن به فضایی آرام، دوچرخه سواری، نقاشي کشيدن) آگاه است. آن‌ها برای نشان دادن واکنش مناسب به احساساتشان نبايد به حضور شما نیازی داشته باشند.

 

6- می‌دانند که داشتنِ عواطف طبیعی است

 

کودکان سالم از عواطف خود خجالت نمی‌کشند و می‌دانند که این احساست طبیعی هستند. آن‌ها می‌دانند که عواطفشان عادی است و همه‌ی افراد دارای این عواطف هستند. یک کودک سالم می‌داند که اگر چه او ممکن است قادر به اجتناب از موقعیت‌های تحریک کننده‌ی عواطف نیست، ولی می‌تواند واکنش خود را به این موقعیت‌ها کنترل کند.

کمک به بچه‌ها در پرورش هوش هیجانی خود، یک فرایند سه مرحله‌ای است که شامل کمک به شناسایی احساسات، هدایت آن‌ها برای شناسایی عوامل ایجاد کننده‌ی عواطف و ارائه‌ی چهارچوب مناسب جهت کمک به یادگیریِ روبه‌رو ‌شدن درست با این احساسات توسط خودشان است.

 

 

هميشه شاد و تندرست باشيد. پونه‌سا




آخرین بروزرسانی در 1398/09/23-00:00

اشتراک گذاری :
مطالب مرتبط با موضوع
این مقاله دارای 2 موضوع مشابه می باشد

تمامی حقوق برای شبکه مجازی
سلامت و درمان ایران محفوظ می باشد

پونه سا - رشد عاطفي کودکان